two × one =

A password will be e-mailed to you.

În lipsa unor proiecte noi de infrastructură pe care să le depună spre finanțare europeană, mai ales în condițiile în care din actualul exercițiu financiar european au mai rămas doar un an și câteva luni și gradul de absorbție este unul mai mult decât redus, nedepășind încă 30%, autoritățile încearcă un truc pentru a diminua pierderile de fonduri puse la dispoziție de UE. Este vorba de translatarea unor proiecte de pe finanțarea națională pe cea europeană. Printre acestea se regăsește și drumul Botoșani – Târgu Frumos, pentru care, recent Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus cererea de finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. Valoarea totală a proiectului depus la Uniunea Europeană este de 391,7 milioane de lei, din care 85% contribuţia Fondului European de Dezvoltare Regională – 280,3 milioane de lei, 15% contribuţia naţională – 49,5 milioane de lei, restul de 61,9 milioane de lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.

 

Lucrare scoasă la licitație la un preț mai mic

 

Interesant este că, în primăvară, lucrare a fost scoasă la licitație cu o valoare estimată de 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA. Aceasta presupunea proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, construcţia unui pod nou și modernizarea a altor opt.

Nu este nicio problemă cu finanțarea pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos. Dacă vă aduceți aminte, încă de când s-a lansat proiectul am spus că vor fi folosiți și bani europeni. Finanțarea este asigurată de la buget, este filă separat de buget la Ministerul Transporturilor. Acum, doar se încearcă atragerea de fonduri europene prin POIM. Eu zic că e mai bine să facem aceste drumuri cu bani europeni, dacă avem cum să-i obținem, decât cu bani de la buget, iar cu aceia să facem alte lucruri. La fel s-a întâmplat și cu drumul spre Suceava. A fost plătit din fonduri bugetare, după care s-au atras bani din POIM. Mi-aș dori să putem atrage bani europeni și pentru Botoșani – Ștefănești”, a declarat senatorul PSD Doina Federovici.

 

Trei oferte în analiză

 

La începutul lunii iulie 2019, CNAIR a anunţat că au fost depuse trei oferte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare a drumului Botoşani – Târgu Frumos. Una vine din partea asocierii Danlin XXL (Secuieni – Neamţ) – Hydrostroy (Bulgaria) – Vodstroy 98 (Bulgaria) – TPF Inginerie (Bucureşti) – Simpa Consult (Iaşi) – Routte Construct (Ilfov). O altă ofertă a fost depusă de un consorţiu format din patru firme: Aqua Parc (Slobozia – Neamţ) – Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), Vahoslav (Slovacia) şi Trameco (Bihor). De asemenea, a mai fost depusă o ofertă de asocierea: Autotehnorom (Suceava) – EKY Route (Târgu Frumos – Iaşi) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău).

În acest moment, licitația este în faza de evaluare a ofertelor, care, în mod normal, ar trebui să se termine pe data de 22 octombrie, ora 18:00. În funcţie de ofertele depuse la dosar, comisia de achiziţii din cadrul CNAIR poate decide amânarea publicării rezultatului evaluării, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul primei licitaţii care a eşuat la sfârşitul lunii ianuarie, când comisia de achiziţii din cadrul CNAIR a anulat procedura pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme.

În cel mai optimist caz, de pe 22 octombrie va începe să curgă timpul alocat proiectării, cinci luni, după care alte 24 de luni pentru execuţie. Astfel, în cel mai fericit caz, termenul de finalizare al investiţiei este martie 2022. Asta în cazul în care nu vor exista solicitări de prelungire a evaluării ofertelor şi contestaţii.

Apreciază calitatea articolului

10 VOTURI - MEDIE: 1,70
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Încarc...