Constructorii locali fug de Botoșani și se duc la Iași

0

Surpriză la licitația axei rutiere strategice din județul Iași. Într-una dintre cele șase oferte depuse pentru cele trei loturi se află și două firme botoșănene: Big Conf și Cornell’s Floor. Cei doi constructori fac partea din asocierea condusă de firma ieșeană Eky-Sam (Târgu Frumos) și din care mai fac parte asociații Dimex-2000 Company (Rebrișoara, Bistrița-Năsăud), Lincas (Pașcani) și ARM Grup Feroviar (Iași). Big Conf este ofertant alături de Eky-Sam (liderul asocierii), în timp ce Cornell’s Floor are calitatea de subcontractant cu 10% din lucrare.

Această asociere a licitat pentru lotul 3, cel mai mare dintre cele scoase la licitație de Consiliul Județean (CJ) Iași, care are o lungime de 40 de kilometri.

Firmă controversată înscrisă la licitație

Bătălia pe acest lot va fi una intensă, deoarece au mai fost depuse încă două oferte de către alte două asocieri. Prima este formată din Alpenside (n.r. – care are printre acționari un off-shore ce avea legături cu Sorin Ovidiu Vîntu) – ca lider de asociere, Domarcons (Craiova) – terț susținător, WFA IMPEX (Turnu Măgurele – Teleorman) – ofertant, Elektra Invest (București), subcontractant. Cea de a doua ofertă are ca lider de asociere Daroconstruct (Iași). Din ea mai fac parte General Tehnic Iași (subcontractant), Rutador Chișinău (ofertant) și Damiena Suceava (subcontractant).

Comisia de achiziții va avea de ales între două oferte pe lotul 1. Una a fost depusă de asocierea Alpenside – Elektra Invest – General Trust Argeș – Domarcons, iar cealaltă de asocierea Con Ted Company (Lunca Cetățuii – Iași), Transmir (Murgeni – Vaslui) și Construcții Gabap (Dobreni – Neamț). Primul lot are o lungime de 29,5 kilometri.

Pentru lotul 2, cel mai scurt, de 22 de kilometri, a fost depusă o singură ofertă de către asocierea: Alpenside – Domarcons – Elektra Invest – General Trust Argeș.

Licitație făcută pe loturi și cu avans

Cele trei loturi scoase la licitație de județul Iași totalizează 92,195 de kilometri, iar valoare lucrărilor a fost estimată la 208,8 milioane de lei, adică aproximativ 44 milioane de euro, ceea ce reprezintă doar 477.000 de euro pe kilometru.

În comparație, Axa strategică Botoșani – Iași, care cuprinde cinci loturi ce totalizează 106 kilometri, a fost evaluată la un preț de 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 60 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean. Cu toate acestea, lucrarea de la Botoșani nu a atras atenția niciunui constructor și, în acest moment, există riscul real ca fondurile europene atrase pentru acest proiect să se piardă, pentru că acest drum ar trebui modernizat până în 2023 și doar lucrările de execuție se întind pe trei ani fără trei luni, fără a mai pune în calcul faptul că cea de a treia licitație se va relua de la zero.

Diferența majoră între strategia abordată de CJ Iași și CJ Botoșani ține de faptul că județul vecin a scos lucrarea la licitație pe loturi, în timp ce conducerea județului nostru a insistat ca lucrarea să fie scoasă în bloc. Astfel, condițiile financiare și tehnice impuse de caietul de sarcini sunt mult mai greu de îndeplinit de constructori, licitația adresându-se constructorilor mari sau unor asocieri numeroase, care în practică nu prea funcționează.

De asemenea, CJ Iași a oferit constructorilor un avans de până la 30%, lucru ce nu s-a întâmplat în cazul licitației de la Botoșani.

Macaleți: „Iașiul poate fi un model pentru noi”

O să mai scoatem axa strategică încă odată la licitație. O să mă consult cu proiectantul, cu cei de la fonduri europene să vedem dacă motivul neprezentării ar fi sumele, bani, deși nu cred lucrul acesta. Ne vom gândi împreună cu proiectantul ca să găsim soluția cea mai bună. Iașiul poate fi un model pentru noi, dar eu rămân la principiul că lucrarea făcută în totalitate îi cea mai OK, dar nu se prezintă un constructor foarte serios”, a declarat Costică Macaleți, președintele CJ în prima zi după revenirea la serviciu din concediu medical. Acesta susține că temele primei ședințe operative pe care a avut-o a fost chiar drumul strategic și pregătirile ședinței de CJ de la sfârșitul lunii.

+0 -0
se încarcă...