Rămâneri în urmă la drumurile făcute prin PNDL (video)

0

Stadiul lucrărilor efectuate prin PNDL de către Consiliul Județean (CJ) este mult sub cel cu care s-au lăudat în ultima perioadă social-democraţii. Astfel, la una dintre ultimele conferințe de presă ale PSD, erau prezentate stadiile lucrărilor la drumuri, și cu excepția celor două sectoare pentru care Tehnic Assist a reziliat contractele, toate celelalte erau undeva 30%-40%.

Numai că realitatea din teren pare a fi cu totul alta. La 30 septembrie, potrivit unui document al Direcției Județene de Drumuri și Poduri (DJDP), doar o singură investiție prin PNDL era terminată și se afla în procedură de recepție. Este vorba de podul de la Broscăuți peste râul Jijia.

O a doua investiție mai avansată este cea privind modernizarea DJ 294C, Manoleasa – Zahoreni. Potrivit documentului citat, cei șapte kilometri ar fi fost realizați în proporție de 72,68% și asta deși lucrările trebuiau finalizate până pe 3 mai.

În cazul celorlalte cinci obiective de investiții din județ, situația este cruntă. Modernizarea celor cinci kilometri din DJ 291D, Ibănești – Cristinești începută pe 8 august 2018 bate pasul pe loc, fiind realizată în proporție de 24,7%, iar termenul finale este de 8 august 2020.

Tot un procent insignifiant, 10,24%, s-a făcut și din modernizarea DJ 282, Ionășeni – Mășcăteni. Aici lucrarea trebuie terminată până pe 9 mai 2020, iar ritmul de lucru nu dă garanția că drumarul va reuși să se înscrie în termenii contractuali.

Cea mai gravă situație dintre contractele finanțate semnate este cea de pe DJ 208H, Vorona – Oneaga – Pădureni. Aici lucrările ar trebui să fie finalizate până la începutul anului viitor, dar în lipsa unei minuni acest lucru nu este posibil, stadiul lucrărilor fiind de doar 4,57%.

Stadiul lucrărilor PNDL a fost subiect de dezbatere și în ultima ședință a CJ, când consilierii liberali au întrebat conducerea ce se întâmplă cu aceste sectoare de drum, în contextul în care, l-a rectificarea bugetară s-a propus mutarea sumelor de bani alocate pentru ele. „Care este estimarea pentru drumul Vorona – Oneaga – Pădureni de unde s-au luat cei mai mulți bani și unde termenul de execuție expiră în decembrie? Am avut o discuție și acum două luni pe tema aceasta. Se mai poate luca acolo? Se mai face ceva sau nu?”, a întrebat consilierul liberal Radu Anton.

În replică, președintele CJ, Costică Macaleți, a declarat că lucrurile sunt sub control și dacă nu se va încadra în termen, constructorul va suporta penalități. „Lucrările pe acest tronson se derulează. Sigur, dacă nu se încadrează constructorul, conform regulilor va trebui să aplicăm corecții. Ăsta este ritmul. Nu putem da bani în avans, pentru că ies alte discuții”, a declarat Costică Macaleți, care a fost completat de vicepreședintele CJ Dorin Birta: care a fost completat de vicepreședintele CJ Dorin Birta: „Ne confruntăm cu o problemă din partea constructorilor și știți prea bine acest lucru… Așa sunt constructorii noștri! Nu avem ce să le facem! Noi nu putem forța lucrurile. Toate facturile și toate lucrările care au fost efectuate și facturile trimise, toate au fost decontate, legat de PNDL. Deci, nu putem să ne asumăm noi. Ce putem să facem noi în acest caz? Nu avem ce să facem. Așteptăm constructorii să-și facă treaba”.

Concluzia e că drumurile nu se vor termina în acest an, motiv pentru care milioane de lei au fost tăiate și mutate la alte capitole bugetare la rectificarea din octombrie. „Practic este o rectificare în jos și se vine cu o corecție tocmai pe sumele care trebuiau atrase prin PNDL”, a conchis Gheorghe Sorescu.

Deja ai votat!
se încarcă...