Drumul strategic a devenit o Fata Morgana

0
Drumul strategic a devenit o Fata Morgana

Drumul strategic pare a deveni din ce în ce mai sigur o Fata Morgana, după care aproape o treime din județ aleargă, dar, pe care, așa cum spune și legenda, nu o să o prindă nimeni niciodată.
Săptămâna trecută, la Consiliul Județean (CJ) Botoșani trebuia să ajungă noua documentație pentru drumul strategic, care presupunea lotizarea și o nouă actualizare a prețurilor. Acest lucru nu s-a întâmplat, astfel că șansele ca să fie aprobați noii indicatori în ședința de CJ de pe 30 ianuarie sunt aproape nule. Fără această aprobare, dumul nu va putea fi scos la licitație pentru a patra oară și, cel mai probabil vom avea parte de o nouă amânare pentru luna martie.

Situația a fost recunoscută ieri de președintele CJ, Costică Macaleți, care crede că procedura de licitație se va finaliza până spre sfârșitul mandatului, „și dacă vom avea constructor, vom turna și ceva asfalt”. Acesta a declarat că la noua licitație, cea pe loturi, va fi înjumătățit termenul de execuție, astfel încât proiectul să fie finalizat în termenul impus de finanțarea europeană, octombrie 2023. „Vom pune termen de execuție ca să ne încadrăm. Sunt lucrări mari, mai mari ca acesta la care termenul de execuție este 18 luni”, a declarat președintele CJ.

Se va trece la peticiri

Dacă va eșua și cea de a patra licitație, președintele CJ ia în calcul și asfaltarea pe întreținere a sectorului de drum din interiorul localităților. „Să vedem ce se întâmplă cu drumul strategic. Dacă, Doamne ferește, nu avem constructor, în interiorul localităților vom asfalta, vom turna covor asfaltic. Oamenii aceia, măcar în localitate, să beneficieze de drum bun. Sperăm să rezolvăm și treaba aceasta cu drumul strategic”, a conchis Costică Macaleți.

Trei licitații eșuate

La sfârșitul anului trecut, după ce a eșuat cea de a treia licitaţii, preşedintele CJ, Costică Macaleţi, preciza că ia în calcul o lotizare a proiectului şi o eventuală recalculare a preţurilor, „dacă statisticile recomandă lucrul acesta”. „Lotizarea o va face echipa tehnică, fără să mai apelăm la proiectant, că doar e vorba de a fi foarte atenţi la adunarea sumelor… Atâta timp cât nu modifici datele tehnice care sunt trecute în contract, în interior poţi face mişcări legate de lotizare. Altceva nu putem face mare lucru”, susţinea preşedintele CJ. Doar că, atâta timp cât CJ Botoşani a plătit pentru lucrările de proiectare, firesc, aparatul tehnic al instituţiei a refuzat să facă o lotizare, care ar fi excedat cadrul legal. Astfel, CJ a trebuit să facă o nouă adresă către proiectant prin care să ceară lotizarea drumului strategic, în trei loturi.

Proiectantul susține o actualizare majoră a prețurilor

Răspunsul primit a fost unul năucitor din toate punctele de vedere. Mai întâi, proiectantul i-a anunţat pe oficialii botoşăneni că preţul lucrării solicitate este de 130.000 de lei, dar că degeaba va lotiza proiectul, dacă preţurile nu vor fi actualizate cu adevărat, în sensul aducerii lor la nivelul real conform soluţiei tehnice aleasă de comisia de proiect. De fapt, proiectantul a transmis CJ că nu va mai efectua nici o reactualizare a costurilor în condiţiile cerute de comisia de proiect, ci doar una care ţine cont de datele economice impuse de soluţia tehnică aleasă, adică o majorare cu 25%, ceea ce ar duce la un cost astronomic, pe care nici o instituţie nu şi-ar putea permite să-l achite pentru un drum judeţean.

106 kilometri trebuiau modernizați

Prin proiectul drumului strategic se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.

Investiţia, estimată a se derula pe parcursul a 36 de luni, ar trebui terminată până în octombrie 2023, pentru a nu se pierde finanţarea europeană.

+1 -4

se încarcă...