Activitatea caselor de pensii bulversată de un ordin al ministrului Muncii

0

Un ordin al ministrului Muncii, Violeta Alexandru, a bulversat total activitatea caselor de pensii din întreaga țară.

Presa centrală a difuzat ieri o informație conform căreia, casele de pensii nu mai cer adeverințe de vechime la pensionare. Doar că informația e departe de situația reală, iar ordinul, care de altfel este inutil, a fost interpretat greșit și îi pune în dificultate tocmai pe cei care se pregătesc să iasă la pensie.

Ordinul 1.783/2019, că despre el se face vorbire, prevede că instituțiile din subordinea Ministerului Muncii vor avea acces la Revisal pentru a putea utiliza datele din această bază de date. Doar că angajații caselor de pensii nu au nevoie de acces la Revisal, pentru că au toate datele necesare în baza lor de date, creată prin centralizarea datelor Declarației 112 (D112) depusă de angajator la ANAF. O parte dintre casele județene de pensii, printre care și cea de la Botoșani, se folosesc deja de aceste date. „Casa Județeană de Pensii (CJP) Botoșani are evidența electronică proprie în baza D112. Pe baza acesteia se stabilesc drepturile de pensie. După aprilie 2001, noi nu am mai solicitat adeverință Revisal, pentru că toate veniturile la care s-a datorat CAS sunt în această bază de date. Adeverințele pe care le-am cerut au fost doar în cazul pierderilor Carnetelor de Muncă”, a declarat Narcis Drețcanu director adjunct CJP Botoșani. Acesta a subliniat că și după apariția ordinului ministrului, „dovada vechimii în muncă până la data de 31 decembrie 2010 se face, în continuare, cu Carnetul de Muncă în original și copie”. Mai mult, în continuare, „valorificarea sporurilor cu caracter permanent, care nu sunt completate în carnetele de muncă, se face prin prezentarea unei adeverințe de la angajator sau deținătorul legal autorizat de arhivă”.

De altfel, Casa Națională de Pensii a dat ieri drept al replică la articolul publicat în presa centrală prin care arată că documentele necesare deschiderii dosarelor de pensie au rămas aceleași și în contextul ordinului dat de ministrul Violeta Alexandru.

Un instrument mult mai util, care ar fi putut scădea timpul de așteptare până la prima pensie, dar și elimina elementele de birocrație de la întocmirea dosarelor de pensionare era Registrul național al asiguraților, în baza căruia angajații sistemului de pensii puteau stabili vechimea printr-un clic și pentru perioada de dinainte de aprilie 2001. Legea 19 din 2000 prevedea înființarea acestuia și s-au făcut chiar ceva pași în acest sens, dar care nu au fost finalizați. Este vorba de scanarea și culegerea datelor din carnetele de muncă. Cum etapa de culegere s-a făcut manual de către personal neautorizat, aceste date sunt pline de erori și nu pot fi folosite în procesul de stabilire a drepturilor de pensie, motiv pentru care nici nu au fost validate. De asemenea, angajații caselor de pensii, deși au scanările ei nu le pot accesa legal decât după o decizie punctuală a instanțelor de judecată. Astfel că, dacă s-ar dori o simplificare a stabiliri drepturilor de pensiei, ar trebui operaționalizat acest registru și pentru perioada de până la aprilie 2001. Chiar și așa persoanele care vor să iasă la pensie vor trebui să depună la dosare adeverințele cu sporurile care se iau în calcul la stabilirea drepturilor, dar care nu au fost evidențiate distinct la acea vreme în carnetele de muncă.

+7 -5
se încarcă...