spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăLocal BTPovestea vorbei - Glosar de religie și civilizație romană

Povestea vorbei – Glosar de religie și civilizație romană

Un concept foarte important al religiei romane este cel de „fanum”. Termenul desemnează o parcelă de pământ consacrată, sacralizată, un sanctuar, iar din asta un templu sau un altar ce urmează a fi ridicat în acel loc. Un „fanum” poate fi un spațiu sacru tradițional, precum un crâng sau o pădure sacră, așa cum era dumbrava zeiței Diana Nemorensis (Diana din Nemi, un orășel din Italia centrală), sau păduricea de măslini din afara zidurilor Atenei, unde va funcționa Academia lui Platon. În epoca imperială din istoria romană, adică după anul 27 î. Hr., termenii „fanum”, „aedes” (locul unde urma să fie „locuința” zeului), „templum” (spațiu sacru dedicat activităților ritualice) și „delubrum” (altar, dar și clădire ce adăpostea imaginea unui zeu) erau greu de diferențiat în utilizare, dar „fanum” era un termen mai incluziv și mai general. Cuvântul „profan”, însemnând necredincios, care nu respectă lucrurile considerate sacre, care nu ține de religie, derivă din latinescul „pro fano”, adică înaintea, în afara templului, în fața sanctuarului, prin urmare nu se află pe pământ sacru.

În legătură cu termenul „fanum” este și cuvântul „fanaticus”. Acesta desemnează apartenența la un „fanum”, un altar sau un loc sacru. „Fanatici”, așa cum se aplică termenul oamenilor, se referea inițial la slujitorii/preoții unui templu sau devotații unui cult, de obicei în cazul unei religii extatice sau orgiastice, cum era cultul dedicat zeiței Cybele, de origine asiatică, dar adoptată și de către greco-romani, care ajunseseră să o numească „Mama zeilor”. Inscripțiile romane indică faptul că o persoană care se dedica unui cult era etichetată ca „fanatică”, în sensul neutru de „devotată” cultului respectiv. Marele istoric roman Tacitus folosește termenul „fanaticus” pentru a descrie ceata de druizi care o însoțeau pe Boudica sau Boadicea, regina unui trib celtic și conducătoarea unei revolte împotriva stăpânirii romane în anii 60-61 d. Hr. Acțiunea a fost un eșec și la scurt timp regina a murit, sinucigându-se prin otrăvire. Astăzi, ea este considerată un erou popular britanic.

Cuvântul a fost folosit adesea în sens peiorativ, disprețuitor, de către romanii antici, pentru a desemna adepții unor rituri considerate barbare, în contrast cu prescripțiile religiei lor oficiale. Mai târziu, creștinii timpurii foloseau cuvântul pentru a deprecia alte religii decât cea proprie, de unde conotația negativă a cuvântului„fanatic”(excesiv de zelos, exaltat religios).

Festus, gramatician roman din secolul II d. Hr., spune că un copac lovit de fulger se numește „fanaticus”, o referire la credința romano-etruscă în fulger ca formă de semn divin. Episcopul gal Caesarius din Arles (sec. V d. Hr.) scria că astfel de copaci și-au păstrat sfințenia până în timpul său, îndemnându-i pe romani să ardă acești „arbores fanatici”. Copacii fie au fost localizați și au marcat un „fanum”, fie erau considerați ei înșiși „fanum”. Caesarius este oarecum neclar dacă adepții cultului considerau copacii înșiși ca fiind sfinți, sau doar credeau că arderea lor va ucide divinitățile ascunse în ei. În orice caz, nici măcar lipsa lemnelor pentru foc nu-i convingea pe adepți să folosească lemnul sacru drept combustibil, motiv pentru care autorul îi batjocorește pe credincioșii cultului.

Prof. dr. Daniel BOTEZATU

Lacul și păduricea sacră Nemi, dedicate zeiței Diana Nemorensis, așa cum și le-a închipuit un pictor romantic britanic din secolul al XVIII-lea

Statuetă din bronz din secolul II d. Hr., înfățișând-o pe zeița Cybele într-un car tras de doi lei

Pictură înfățișând-o pe regina Boadicea adresându-se poporului său

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
11.7 ° C
11.7 °
11.5 °
85 %
1.3kmh
100 %
joi
11 °
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
19 °
lun
19 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...