Achiziții stranii făcute de primăriile din județ în plină pandemie

0

La adăpostul crizei generate de pandemia de coronavirus au început să se scurgă banii publici ca prin ciur pe diverse achiziții directe făcute de autoritățile publice locale.

Festival cumpărat la preț dublu

În timp ce unele autorități se dădeau de ceasul morții să achiziționeze măști, dezinfectante și aparatură medicală pentru lupta cu Covid-19, pe 30 martie, în mai puțin de două ore, Primăria Mihai Eminescu a făcut o „cumpărătură” directă de aproape 200.000 de lei. Este vorba de „achiziționare servicii organizare Festival Floare Albastră 9-10 mai” de la societatea botoșăneană Stage – M Old Events SRL, a lui Marius Honceriu.

Festivalul urma să cadă chiar în campania electorală, iar Primăria Mihai Eminescu a alocat o sumă aproape dublă față de anul trecut. Astfel, în acest an primăria este dispusă să plătească, potrivit site-ului de achiziții publice, 199.950 de lei (41.370,11 euro), față de 110.200 lei (23.170,73 de euro), cât a fost valoarea contractului de anul trecut de pe site-ul de achiziții publice. Doar că pandemia de Covid-19 a dus la anularea manifestărilor publice și la amânarea pentru la toamnă a alegerilor locale.

Capul de afiș al festivalului de anul trecut, cel pentru care Primăria Mihai Eminescu a plătit 23.000 de euro, l-au ținut Andra și Doina Sulac. De asemenea, pe afiș mai figurau numele interpreților Nicu Mâţă, Daniela Condurache, Ion Paladi, Diana Sârbu, Dan Doboş, dar și Ansamblul profesionist „Constantin Arvinte” Iaşi şi actorii Valentina Fătu şi Vasile Muraru.

Achiziția ridică semne de întrebare, deoarece pragul legal pentru cumpărări directe prevăzut pentru acest an este cu vreo 65.000 de lei mai mic decât cumpărătura făcută de Primăria Mihai Eminescu. „Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică de 135.060 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică de 450.200 lei”, se arată în art.7, aln 5 al Legii 98/2016, privind achizițiile publice, actualizată în 2020.

Dumneavoastră pe ce lume trăiți? Nu știți, este stare de urgență? Eu vă spun că nu se face evenimentul. S-a anulat”, a susținut primarul liberal Aneta Gireadă. Când i s-a replicat că achiziția a fost demarată pe site-ul de achiziții publice pe 30 martie, la ora 12:54, când, de asemenea, eram în interiorul stării de urgență, ea a afirmat că „departamentele primăriei lucrează”.

Monitorul de Botoșani” a făcut o solicitare de informații în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, pentru a afla „resortul achiziției publice prin cumpărare directă” a festivalului „Floare Albastră 9-10 mai 2020”; de ce s-a făcut o achiziție peste pragul stabilit de Legea 98/2016; cum se justifică creșterea sumei alocate festivalului cu peste 80% față de cea alocată anul trecut și de ce achiziția s-a făcut în perioada în care era instituită starea de urgență, care anula toate acțiunile publice.

Răspunsul primit de la Primăria Mihai Eminescu menționează că „durata necesară pentru identificarea și difuzarea informaţiilor solicitate depășește numărul de 10 zile” și face referire la faptul că prin instituirea stării de urgență termenul legal de răspuns la solicitare poate ajunge până la „maxim 60 de zile de la înregistrarea acesteia”, adică undeva până la începutul lunii iunie.

Bănci cumpărate la Răchiți de la un coleg de partid

Un alt caz interesant este cel de la Primăria Răchiți, unde pe 19 martie, în doar 10 minute s-a finalizat achiziția directă a 90 de bănci de la firma unui fost angajat al instituției, Victor Bulboacă, întâmplător sau nu, membru PNL la fel ca și primarul Florin Bulgaru. „A fost cel mai avantajos raport calitate/preț. Dacă el are o anumită simpatie politică, nu ar mai trebui să vorbesc cu el? Păi, marii patroni de firme din Botoșani care sunt și colegi de partid cu primarul nu ar mai trebui să lucreze deloc în oraș? Nu știu care este calitatea lui Victor, dacă mai e sau nu în partid, dacă va fi sau nu candidatul nostru, pentru că eu nu fac parte din conducerea PNL. El nu mai este angajatul Primăriei și vroia de mult să plece și tot a stat la insistențele mele”, a declarat Florin Bulgaru. Acesta a mai afirmat că nu s-a plătit niciun ban și contractul nu s-a derulat încă, dar a subliniat că cele 90 de bănci, pe care urmează să plătească 49.500 de lei, 550 lei/bucata, sunt cele mai ieftine achiziționate de primăriile din județ și chiar mai ieftine decât cele pe care le-a cumpărat în anii anteriori, câte o sută în 2018 și 2019.

Acesta susține că a asigurat banii necesari pentru lupta cu pandemia de Covid-19, că a achiziționat materialele de protecție necesare, dezinfectanți și că a ajutat persoanele în vârstă fără aparținători, dar și că programul de investiții pe care și l-a făcut trebuie să meargă mai departe. „Am suplimentat până la 210.000 de lei bugetul pentru situații de urgență. Am asigurat banii necesari. Acum, ce ar trebui să fac, să opresc planul de investiții pe care l-am făcut?”, a mai spus primarul din comuna limitrofă reședinței de județ.

Mii de lei pentru două conferințe de presă

Un alt caz care ridică semne de întrebare este cel al Primăriei Cândești, condusă de social-democratul Constantin Ciornodolea. Aceasta a achiziționat direct din catalogul pus la dispoziție de site-ul de achiziție publică organizarea a două conferințe de presă cu prețul de 6.800 de lei fără TVA, adică 3.400 de lei bucata fără TVA. „Este vorba de două conferințe pentru un proiect transfrontalier. Am un proiect transfrontalier prin BRCT (n.r. – Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră) Suceava cu Ucraina și Moldova. Banii sunt prinși în proiect, care a fost la verificare la noi, în Moldova și în Ucraina. Îi am prinși în proiect, nu i-am dat aiurea”, a declarat primarul Constantin Ciornodolea, căruia nu i se pare că a plătit prea mulți bani, chiar dacă publicarea unui comunicat în presa online din județul Botoșani costă doar câteva sute de lei și nicidecum 3.400 lei.

Mai mult, acesta susține că nu este prima dată când a plătit acești bani pentru serviciile de publicitate. „Am mai derulat trei proiecte cu sumele acestea. Ăsta este al patrulea și e aprobat. Totul este în regulă. A fost la evaluare la BRCT Suceava”, încearcă să se disculpe primarul.

Conform contractului, trebuie organizate două conferințe de presă, de redactat și publicat câte trei comunicate de presă despre proiect pe două site-uri, de diseminat în presa locală a acestora și de updatat site-ul primăriei”, a declarat administratorul societății care va derula contractul, Andrei Birta, fiul liderului social-democrat Dorin Birta.

+12 -9
se încarcă...