Blocajul survenit în modernizarea drumului DJ 208H, Vorona – Oneaga – Pădureni, care leagă salba de mânăstiri, Coșula – Sihăstrie – Vorona, și pentru care Consiliul Județean (CJ) obținuse o finanțare PNDL, dă mari bătăi de cap localnicilor din zonă, mai ales acum în perioada ploilor de primăvară.
Apa a năvălit în curțile oamenilor
În ultimele 48 ore, în zona Oneaga s-au înregistrat peste 40 de litri pe metru pătrat, ceea ce a dus la inundarea curților și grădinilor, spre disperarea localnicilor. „Să vadă și Consiliu Județean Botoșani, chiar și Conțac, care ne-a stricat toate podurile de pe drumul județean Coșula – Vorona. Am rămas cu promisiuni și inundații în curți și grădini. Au transferat banii în alte localități. Au procese, nu știm ce se întâmplă, doar că au înghețat lucrările de asfaltare”, ne-a scris Lenuța Orzoi, o localnică din Oneaga, care ne-a trimis și poze despre dezastrul care s-a abătut asupra gospodăriei sale și a vecinilor.
Responsabilitatea pasată între constructor și autorități
Responsabilitatea situației de pe DJ 208H este pasată de la unul la altul între Constantin Conțac, cel care controlează firma Transporturi Auto SA (TASA), care a câștigat contractul de modernizare a drumului prin PNDL și reprezentanții CJ.
Constantin Conțac a declarat că îi înțelege pe oameni, dar că el nu a putut continua lucrarea în zonă, deoarece CJ-ul și Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) nu au rezolvat problema din pădure, de la Vorona, unde pentru a se lărgi drumul trebuie tăiați arbori. „Eu tot le-am făcut notificări celor de la CJ și Drumuri, de astă toamnă într-una. Să rezolve cu pădurea! Ce am lucrat, am făcut kilometri în plus pentru că am venit pe drumul mai lung, în loc să vin cum e normal prin pădure. Să rezolve cu fântânile din drum, că eu nu-i pot lăsa pe oameni fără apă. Eu îi înțeleg pe oameni, dar vina nu este la noi”, a declarat Constantin Conțac.
În trecut, reprezentanții DJDP au susținut că pe acest drum, dacă ar fi vrut, TASA ar fi putut lucra până la curba unde trebuie tăiați copacii, dar și imediat după. „Putea pune balastul, putea pune piatra spartă, putea turna asfalt dintr-o parte și din cealaltă a drumului până în acea curbă, dacă dorea să lucreze. Soluții se găseau pentru majoritatea problemelor. Dacă era interesat de proiect, de ce nu a făcut măcar timpanele (n.r. – marginile) podețelor unde a pus tuburile/?”, spunea în urmă cu două luni un angajat al Direcției de Drumuri.
Macaleți: „E un proiect care trebuie respectat”
La rândul său, președintele CJ, Costică Macaleți, a declarat că s-a dat ordin pentru continuarea lucrărilor și că banii nu au fost mutați la alt drum, lăsându-l pe acesta fără finanțare. „La Vorona – Oneaga s-a dat ordin de continuarea lucrărilor. Banii nu au fost transferați în altă parte, pentru că nu ne jucăm cu banii publici. E un proiect care trebuie respectat și făcut cu banii care s-au licitat. Eu sunt pentru respectarea legii”, a declarat Macaleți.
Lucrările trebuiau deja respectate
În ciuda discursului împăciuitor al președintelui CJ, situația de pe DJ 208H nu este tocmai simplă de rezolvat, iar cei care au de suferit sunt localnicii din zonă care abia dacă mai pot intra în gospodăriile proprii.
Modernizarea drumului a început în primăvara anului trecut și trebuia terminată în primăvara acestui an, dar, potrivit datelor prezentate în plenul CJ în luna februarie, lucrările au fost realizate doar în proporție de 7,5%. Lucrările la cei 13 kilometri de drum au fost scoase la licitaţie 17 septembrie 2018 cu o valoare de 20.027.120 lei fără TVA și a fost câștigat de TASA, care a oferit 18.684.045,55 lei.