Județul Botoșani, ultimul la banii pentru deszăpezire alocați de CNAIR (sume comparative)

♦ La licitația pentru deszăpezirea drumurilor naționale în următoarele patru sezoane reci, județului Botoșani i s-a alocat cei mai puțini bani pe kilometru.
♦ Situația nu este nouă, sezonul rece trecut județul Botoșani fiind singurul din țară care nu avea contract de deszăpezire semnat la sfârșitul lui decembrie pentru că CNAIR nu mai avea bani.
♦ Noul șef al SDN Botoșani susține că sumele sunt mici pentru că se va face deszăpezire și cu utilajele secției

0

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) continuă să trateze cu dispreț județul Botoșani. Ultimul exemplu este cel al licitației privind deszăpezirea drumurilor naționale pentru următoarele patru sezoane reci, unde pentru Botoșani s-a alocat cei mai puțini bani pe kilometru.

CNAIR a scos ala licitație, pe loturi, deszăpezirea pe toate cele Secții de Drumuri Naționale (SDN) din subordinea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași la un preț total de puțin peste 300 de milioane de lei. Sumele nu sunt echilibrat repartizate pe județe, pe undeva firesc dacă ținem cont de specificul fiecărui zone în parte, dar nici comparația cu un județ asemănător ca infrastructură rutieră nu este în favoarea Botoșaniului.

Bani mult mai mulți pentru județe asemănătoare ca profil

Rețeaua de drumuri naționale din Botoșani are o lungime de 398 de kilometri, fiind a patra din Moldova după cea din județul Suceava, care se întinde pe 571 kilometri, județul Vrancea – 492 de kilometri și județul Neamț – 405 kilometri. Ca profilare a reliefului, județul nostru se aseamănă cu Vaslui și Iașul, care sunt apropiate și ca lungime a rețelei, 366 kilometri, respectiv 342 de kilometri, cu precizarea că pe teritoriul Iașului sunt mai multe drumuri expres.

Iarna trecută, județul Botoșani a fost singurul din țară care până la finele lunii decembrie nu a avut contract de deszăpezire

Concret, pentru deszăpezirea unui kilometru național de drum, CNAIR a alocat pentru județul Botoșani, în următorul ciclu de patru ani, 71.904 lei, adică 17.976 lei pe an. O sumă cât de cât mai apropiată pe kilometru a mai fost alocată pentru SDN Focșani, 72.674 de lei/patru ani, urmat apoi de SDN Piatra-Neamț, 86.667 lei/km/patru ani. Trebuie spus că are zonă montană, ceea ce presupune patrulare continuă pentru ca drumurile să fie ținute într-o stare circulabilă.

În schimb, SDN-urile din județele Galați și Vaslui au primit o sume mult mai generoasă pe kilometru 87.666 lei/patru ani, respectiv 89.000 lei/patru ani. Suma alocată pentru deszăpezirea unui kilometru de drum național din județul Iași pe perioada celor patru ani este de 92.031 lei, în timp ce SDN-urile din județele Bacău și Suceava vor lua grosul banilor. Astfel, în Bacău este estimat că deszăpezirea unui kilometru va costa 127.727 de lei, în timp ce în cele două secții ale județului Suceava prețul va fi de 112.990 de lei pe zona montană, Câmpulung Moldovenesc, și 109.812 lei pe restul județului, care ca profil este asemănător cu Botoșaniul.

Clipaciuc: „Vom folosi și utilajele proprii”

Noul director al SDN Botoșani, Dumitru Clipaciuc, explică această situație prin faptul că în județul Botoșani se va face deszăpezire și în regie proprie, cu utilajele secției, așa cum s-a făcut iarna precedentă. „Suma este mai mică pentru că vom folosi și utilajele proprii, așa cum am făcut și astă iarnă”, a spus șeful drumarilor, dar când i s-a reamintit că pentru a asigura deszăpezirea în regie proprie, DRDP Iași a adus la Botoșani utilaje din toată Moldova, acesta a replicat că „utilajele sunt ale DRDP-ului” și că aceste vor acționa acolo unde este cazul.

Povestea se repetă

Mai trebuie spus că, iarna trecută, județul Botoșani a fost singurul din țară care până la finele lunii decembrie nu a avut contract de deszăpezire cu un operator privat. Deși licitația s-a terminat în noiembrie, atât pentru SDN Botoșani, cât și pentru SDN Suceava, DRDP Iași a semnat contractul doar pentru județul vecin, pentru județul Botoșani amânându-l pe acest an pentru că nu avea bani.

Valoarea contractului pentru sezonul rece trecut a fost de 4,9 milioane de lei, în timp ce suma pentru fiecare an din următorul ciclu va depăși 7,1 milioane de lei.

+6 -1
se încarcă...