vineri, aprilie 19, 2024
AcasăLocal BTBotoșani - Târgu Frumos se face cu fonduri europene

Botoșani – Târgu Frumos se face cu fonduri europene

♦ CNAIR a reușit trecerea modernizării drumului Botoșani - Târgu Frumos pe finanțare europeană
♦ Acest lucru garantează alocarea de fonduri, altminteri, în acest an, de la bugetul de stat erau prevăzute dcar 10 milioane de lei, adică 4% din necesarul investiției
♦ Constructorul susține că dacă finanțarea este asigurată, în toamnă ar putea demara lucrările efective de reabilitare

Semnarea contractului dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Aqua Parc Slobozia pentru modernizarea și reabilitarea sectorului Botoșani – Târgu Frumos este un pas înainte, dar nu și cea mai importantă veste pe care au primit-o botoșănenii.

Ginel Vlasie: „Decontările europene sunt mult mai rapide”

Din comunicatul prin care CNAIR face publică semnarea contractului, reține atenția o specificație scrisă cu majuscule. Este vorba de „sursa de finanțare”, care nu mai este bugetul național, ci cel europeană. În aceste condiții, din moment ce Uniunea Europeană a acceptat să finanțeze modernizarea Botoșani – Târgu Frumos, există și certitudinea fondurilor pentru realizarea lucrării, deoarece, de la bugetul național, pentru acest an, erau prevăzute doar 10 milioane de lei, adică sub 4% din valoarea investiției.

Mai mult, în condițiile în care constructorul este convins că are finanțare europeană, va trage să realizeze mai repede lucrarea, pentru că ciclul financiar european se apropie de sfârșit și încă nu se știe perioada pentru care se va putea prelungi cheltuirea banilor veniți de la Bruxelles. „Este foarte bine că e pe fonduri europene. Acest lucru ne dă speranța că poate fi realizat mai repede, pentru că decontările europene sunt mai rapide”, a declarat Ginel Vlasie (foto), administratorul liderului asocierii care a câștigat proiectul.

Cererea pentru finanțare europeană depusă în iulie 2019

Despre atragerea de bani europeni pentru Botoșani – Târgu Frumos s-a vorbit și în momentul aprobării indicatorilor tehnico-economici de către Cabinetul Tudose, dar abia vara trecută s-au început demersurile în acest sens. În lipsa unor proiecte noi de infrastructură pe care să le depună spre finanțare europeană, în condițiile în actualul exercițiu financiar european se apropia de sfârșit și având un grad de absorbție mai mult decât redus, nedepășind încă 30%, guvernarea PSD a încercat un truc pentru a diminua pierderile de fonduri puse la dispoziție de UE, prin translatarea unor proiecte de pe finanțarea națională pe cea europeană. Pe lista proiectelor posibil eligibile era și drumul Botoșani – Târgu Frumos.

CNAIR a depus cererea de finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 pentru 391,7 milioane de lei, din care 85% contribuţia Fondului European de Dezvoltare Regională – 280,3 milioane de lei, 15% contribuţia naţională – 49,5 milioane de lei, restul de 61,9 milioane de lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.

Potrivit Manuelei Dumitru, purtătorul de cuvânt al CNAIR, semnarea contractului de finanțare s-ar putea face în luna august. „La data prezentei nu există impedimente în finanțarea proiectului din fonduri nerambursabile, parcurgându-se un proces normal de accesare a finanțării”, a mai spus purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Valoarea lucrării a scăzut la licitație

Miercuri, conducerea CNAIR a semnat contractul de „Proiectare și execuție DN 28B Târgu Frumos – Botoșani” cu reprezentantul unei asocieri de firme conduse Aqua Parc Slobozia. Din asociere mai fac parte Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), firma slovacă Vahoslav (Slovacia) și Trameco (Bihor). De asemenea, mai sunt și șase subcontractanți, care vor contribui cu procente cuprinse între 0,1 și 1,3 la realizarea lucrării.

Valoarea la care s-a adjudecat proiectul a fost de 267,3 milioane de lei la care se va adăuga TVA-ul, cu 1,3 milioane de lei mai puțin decât valoarea estimată la care a fost scoasă lucrarea la licitație.

Constructorul vrea să înceapă în toamnă lucrările

Din momentul semnării contractului curge termenul alocat proiectării, cinci luni, iar de la sfârşitul lunii octombrie, cel mai târziu, ar trebui să se înceapă execuția. „Foarte bine că s-a semnat contractul, pentru că putem face și noi demersurile pentru demararea proiectării. Să vedem cum terminăm proiectarea și să începem și execuția în acest an”, a mai spus Vlasie, care este convins că termenul de execuție, dată fiind finanțarea europeană, va fi mai mic decât cel prevăzut în contract, 24 de luni.

Constructorul va trebui să asigure opt ani de garanție a lucrărilor începând din momentul recepției finale.

Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru drumul naţional 28B, Târgu Frumos – Botoşani, în lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
5.5 ° C
5.6 °
3.8 °
86 %
2.7kmh
100 %
vin
11 °
sâm
15 °
Dum
9 °
lun
12 °
mar
11 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Senatorul Trufin arată pe unde se poate ieși cel mai rapid din județ. Nu acum, în viitor, evident.

EDITORIAL

Ca la fiecare patru ani, înainte de începerea cursei electorale, stâlpii electrici ai județelor, în special cei din orașe, s-au umplut cu postere cu...

EPIGRAMA ZILEI

Găina bătrână Face ciorba bună, Puica tinerea Face ce vrea ea!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...