Ce firme vor să facă drumul strategic

♦ La cea de a patra licitație pentru drumul strategic avem parte de o diversitate de oferte, asocierile cuprinzând firme locale, din UE și chiar din Turcia
♦ Unele firme sunt controlate de personaje controversate sau sunt continuarea unor businessuri intrate în colaps
♦ Drumul strategic trebuie să aducă asfalt pe mai mult de o sută de kilometri din sudul județului
♦ Valoarea estimată a contractelor pe cele trei loturi este de aproximativ o sută de milioane de euro

0

Drumul strategic este ca o Fata Morgana pentru botoșănenii din sudul județului, care așteaptă cu înfrigurare ca în această vară Consiliul Județean (CJ) să finalizeze licitația, iar constructorii să se apuce de modernizarea celor mai proaste sectoare rutiere din această parte uitată a țării.

La licitația organizată pentru a patra oară, prima dată pe loturi, s-au depus 17 oferte, fiecare lot fiind acoperit de minim cinci oferte, venite din partea unor asocieri de firme.

Dar cine sunt aceste firme care vor să construiască drumurile botoșănenilor?

Cinci asocieri au depus oferte pentru toate cele trei loturi. Este vorba de asocierile conduse de Concept Infrastrade Logistic, Danlin XXL (Secuieni – Neamţ), asocierea dintre firmele bistrițene, Frasinul și Dimex 2000, cea dintre Conrec, OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania), dar și dintre Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), Aqua Parc (Slobozia – Neamț) și Hydrostroy AD (Bulgaria).

Un alt fel de Tehnic Asist cu o firmă a lui Umbrărescu

Concept Infrastrade Logistic este o firmă care figurează ca având sediul social în București, dar de fapt este fostul Tehnic Asist. De altfel, sediul secundar al firmei a fost până la începutul anului trecut la aceeași adresă la care funcționează în prezent Pensiunea Boema. Concept Infrastrade Logistic vine în asociere cu Construcții SA Sibiu și Technic Tehnostrade, firmă despre care se știe că face parte din portofoliul familiei Umbrărescu. Construcții Sibiu era deținută de Ioan Tușinean, Rozalia Maria Sitar și Marius Mircea Sitar și a obținut în ultimii zece ani zeci de contracte cu statul de zeci de milioane de euro. Majoritatea contractelor au fost încheiate cu Primăria Sibiu și cu instituții publice din județul omonim. Printre lucrări se află și cea de la baza aeriană Fetești, de unde operează avioanele F-16.

Asociere între nemțeni și bulgari

O a doua asociere care a depus oferte pe toate cele trei loturi este formată din Danlin XXL și Dragoș Invest, ambele din Secuieni Neamț, cu terț susținător Vodstroy 98 AD (Bulgaria). Danlin XXL și Vodstroy 98 AD au participat și la licitația pentru drumul Botoșani – Târgu Frumos, dar oferta lor a fost respinsă.

Cei mai mari asfaltatori bistrițeni

Firmele bistrițene Frasinul (Anieș) și Dimex 2000 Company (Rebrișoara) participă la licitație pe toate cele trei loturi, odată cu Dimex lider de asociere și de două ori cu Frasinul. Cele două firme sunt cele mai mari din județul Bistrița, dar cifra lor de afaceri în anul 2019 a fost undeva la jumătatea valorii estimate a drumului strategic.

Conrec vrea să facă pasul spre lucrările mari

O altă firmă care a depus oferte pe toate cele trei loturi, conducând diferite asocieri, este Conrec. Firma botoșăneană și-a schimbat acționariatul în primăvara anului trecut, când acțiunile deținute de Mihai Vrăjitoru, Liviu Alexandru Bărboșelu și Ioan Ananiesei au fost preluate de firma familiei Dincu, Agremin Trans SRL. La toate cele trei loturi a venit în asociere cu OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania), firme care fac parte din asocierea condusă de Autotehnorom Suceava, care a câștigat modernizarea drumului național Botoșani – Ștefănești, și care au participat și la licitația pentru modernizarea drumului Botoșani – Târgu Frumos. De remarcat că pentru fiecare lot, Conrec-ul și partenerii săi au contactat alți subcontractanți pentru anumite lucrări.

Firmele de casă ale „baronului Arsenie”

Mavgo Holding (Taşca – Neamţ) și Aqua Parc (Slobozia – Neamț), firme considerate ca fiind de casă ale „baronului de Neamț”, Ionel Arsenie, care au câștigat și lucrările la drumul Botoșani – Târgu Frumos, au depus oferte pentru toate cele trei loturi alături de bulgarii de la Hydrostroy AD, doar că au altă structură a subcontractanților. În ultima perioadă, cele două firme nemțene sunt răsfățate ale fondurilor publice, unele lucrări fiindu-le încredinţate direct. Este cazul firmei Aqua Parc care a primit în acest mod reabilitarea DN 15, care leagă Târgu Neamț de Bicaz pe malul lacului Izvorul Muntelui prin Poiana Largului.

A „reînviat” Construct Com

Și firma botoșăneană Construct Com a depus oferte pentru toate loturile, dar în asociere, ca lider sau participant, cu alte firme. Construct Com era una dintre cele mai importante din județ din domeniul infrastructurii la începutul anilor 2000, când făcea afaceri cu familia Conțac, dar a intrat în declin după condamnarea lui Liviu și Constantin Conțac la închisoare. Atunci administrator era Ioan Andrici, iar acum, potrivit site-ului de licitații publice, este Marilena Conțac. La lotul 3, Construct Com vine ca lider al asocierii făcute cu Cornell’s Floor, firmă controlată de către Marcel Bârsan, implicat în procesul de corupție a fostului președinte al CJ, Florin Țurcanu, iar terț susținător este R.C.M. Construzioni (Italia). La primul lot, Construct Com este parte a asocierii conduse de către Conest (Iași), firmă de casă a primarului ieșean, Mihai Chirica, și din care mai face parte Cornell’s Floor cu același terț susținător R.C.M. Construzioni (Italia), iar la lotul 2 a asocierii conduse de Cornell’s Floor și din care fac parte și firmele sucevene Autotehnorom și Test Prima. Și în acest caz, terț susținător este R.C.M. Construzioni (Italia).

Turcii își încearcă norocul pe un singur lot

Cea mai exotică ofertă vine din Turcia. Özaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S. este lider al asocierii din care face parte și firma bucureșteană Visio Construction Works, administrată de către Zafer Bulut. Firma este parte a unui mare concern din Turcia, care a avut lucrări în județul Sibiu. Turcii au mai multe lucrări în Republica Moldova și, cel mai probabil, vor să-și relocheze activitatea în zonă.

Drum de o sută de milioane de euro

Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică la 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE. În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de mai mult de șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.

Care sunt cele trei loturi

Primul lot al drumului strategic are o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni. Valoarea estimată a acestuia este de 99.573.195,02 lei.

Lotul doi este cel mai lung, 51,194 kilometri, și cel mai scump: 183.914.423,72 lei. El cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești.

Lotul 3, cel mai scurt, măsoară 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni, iar valoarea maximă oferită de CJ este de 89.904.015,07 lei.

+12 -2
se încarcă...