Probe pentru covid19 trimise prin firmă de curierat

0

O probă prelevată de la un decedat suspect de COVID19 din judeţ a rămas blocată aproape două săptămâni într-un depozit al unei firme de curierat din Bucureşti.

Din lipsă de resurse, umane, fizice şi mobile, Direcțiile de Sănătate Publică din ţară trimit prin curierat probele prelevate de la pacienți bolnavi sau suspecți de COVID-19, deși recomandările OMS sunt stricte cu privire la regulile de igienă ale oamenilor şi protejarea lor în general.

Proba necroptică, prelevată post-mortem de la o femeie din Dorohoi, considerată un deces suspect de COVID-19, a fost trimisă de DSP Botoșani la Institutul Cantacuzino din București pe data de 11 iunie cu o firmă de curierat, care nu a ştiut ce transportă, pentru că respectivul colet, împachetat într-o ladă frigorifică specială, nu era marcat ca produs biologic. „Eu sunt de două luni director. Contractul cu acea firmă a fost făcut anterior, iar eu nici nu am avut cunoştinţă de acest transport, de el ocupându-se medicul epidemiolog al DSP. Dar toate DSP-urile din țară transportă probele către Cantacuzino prin curier, sunt reguli impuse de INSP”, a precizat medicul Monica Adăscăliței,directorul DSP Botoşani.

Metodologia publicată de Institutul Național de Sănătate Publică este însă atât de ambiguă, încât nu indică ce fel de transport trebuie să aleagă DSP-urile, însă se menţionează şi firme de curierat, dacă sunt specializate. „INSP nu are atribuții în specificarea transportului ca atare. Este în responsabilitatea DSP-ului să se asigure că firma la care apelează respectă condițiile de transport. Există mai multe astfel de companii care pot transporta probe biologice, pentru că probele COVID sunt probe biologice”, a transmis INSP într-un comunicat către ziarul Libertatea. De altfel, cei de la INSP au confirmat că DSP-urile folosesc firme de curierat în ţară, totul fiind făcut cu girul angajaţilor de acolo, deşi firmele de curierat nu ştiu ce transportă.

Reprezentanţii DSP Botoșani susțin și că nu ar fi fost prima dată când instituția a trimis o probă de SARS-COv-2 prin Urgent Cargus. „Proba a plecat sigilată, în ladă frigorifică, în care se asigură o temperatură de -70 de grade timp de cel puţin 24 de ore. Toate condițiile de transport au fost de siguranță maximă, așa cum a fost și până acum. Contractul de transport prevede ca transportul să fie făcut în 24 de ore, expres. Cei de la Cargus nu ne-au anunțat că au blocat-o, șefa de la Epidemiologie a tot sunat în perioada asta la Cantacuzino să afle rezultatul. Ulterior, s-a aflat că proba nu a fost recepționată, motiv pentru care, pe data de 16, colegii au intrat pe traseul probei și au văzut pe internet că, într-adevăr, proba nu s-a primit la Institutul Cantacuzino. Colegii au făcut sesizare către Urgent Cargus în care întrebăm de ce nu am fost informați, de ce proba nu a revenit? Nu am primit niciun răspuns”, a mai spus directorul DSP Botoşani.

Când au aflat că proba e blocată, angajații DSP au trimis firmei de curierat un e-mail la care se plâng că nu au primit răspuns, şi în ciuda faptului că cei de la curierat spun că nu transportă probe biologice, au livrat, totuşi coletul, pe data de 24 iunie. ”Noi nu transportăm și nu am transportat niciodată probe biologice. Sunt ca și alimentele perisabile, nu preluăm așa ceva. Am avea nevoie de o autorizație pe care nu o avem. Sunt însă multe cazuri în care clientul declară că pachetul conține ceva și de fapt conține altceva”, a explicat un angajat Urgent Cargus pentru Libertatea.

Ulterior, cei de la DSP Botoşani au contactat Institutul Cantacuzino, spunând că proba este compromisă.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca probele să fie însoțite de personal instruit, iar acest lucru e consemnat explicit în Metodologia Institutului Național de Sănătate Publică. De fapt, site-ul INSP indică nevoia unui transport specializat şi că metodologia de transport tebuie să respecte indicațiile date de Organizația Mondială a Sănătății. „Personalul care transportă probele trebuie să fie instruit în privința practicilor corecte de manipulare a probelor, precum și a procedurilor de decontaminare. Personalul implicat va utiliza corespunzător echipamentul individual de protecție (PPE). Se va evita utilizarea sistemelor de transport pneumatic al probelor. În plus, probele trebuie ținute la o temperatură între 2 și 8 grade și transportate, de preferat, cât mai repede. Dacă trebuie înghețate, nu este acceptată înghețarea și dezghețarea lor repetată”, se arată în metodologia de transport a acestor probe. Ceea ce lasă loc de interpretări, pentru că personalul trebuie instruit în manipularea probelor, dar cei de la curier doar transportă coletul care conţine aceste probe, care au trei ambalaje şi sunt în recipiente rezistente.

Un comunicat remis de reprezentanţii Cargus redacţiei Monitorul de Botoşani arată că firma nu cunoştea conţinutul coletului şi nu transpotă produse biologice. „Siguranța și sănătatea clienților și angajaților noștri sunt prioritare pentru compania Urgent Cargus. Încă de la începutul lunii martie, am luat toate măsurile de protecție necesare pentru a ne desfășura activitatea în deplină siguranță, fiind alături de toți clienții noștri într-o perioadă în care curierii au fost cei care au ținut economia în mișcare. Din 11 martie, am înregistrat o creștere semnificativă a volumelor de livrări: am finalizat peste 11 milioane de expediții, în total peste 55.000 de tone. În tot acest timp, datorită măsurilor implementate în organizație, am avut doar două cazuri de infecție cu COVID-19 printre angajații noștri.

Suntem surprinși și indignați de acțiunea neglijentă a DSP Botoșani care, încălcând prevederile legale în vigoare, a transmis probe biologice prin intermediul companiei noastre, fapt care poate pune în pericol siguranța angajaților și clienților noștri.

Conform normelor legale, Urgent Cargus nu asigură transportul probelor biologice, iar acest fapt este comunicat către toți clienții noștri, lista bunurilor interzise sau restricționate la transport fiind publicată pe site-ul nostru. Responsabilitatea privind conținutul coletului este integral a expeditorului, inclusiv responsabilitatea de a nu transmite bunuri care se află pe lista celor interzise la transport.

Expedierea care face subiectul declarațiilor recente ale reprezentanților DSP Botoșani a fost preluată în conformitate cu prevederile ANCOM care specifică faptul ca reprezentanții noștri nu au voie să verifice conținutul expedierilor preluate, noi având doar obligația de transportatori de la expeditor până la destinatar.

Direcțiile de sănătate publică județene reprezintă autoritatea de sănătate publică la nivel local și realizează politicile și programele naționale de sănătate. Ne surprinde faptul că exact instituțiile care au menirea de a proteja sănătatea noastră, a tuturor, pun în pericol aproape 5.000 de angajați si subcontractori ai Urgent Cargus, dar și toți clienții companiei noastre, prin neglijența cu care transportă probe biologice. Mai mult, este amenințată activitatea unui sector critic pentru public, într-un moment în care distanțarea socială este principala măsură de protecție recomandată de autoritățile centrale.

Siguranța și sănătatea clienților și angajaților noștri sunt și în acest context prioritare pentru noi și luăm în continuare toate măsurile necesare pentru a oferi serviciile noaste în condiții de maximă siguranță. Mai mult decât atât, vom contacta și le vom comunica, din nou, tuturor clienților noștri care este lista bunurilor interzise la transport și care sunt reglementările privind transporturile realizate prin intermediul companiei noastre, astfel încât să evităm pe viitor ca siguranța angajaților sau clienților noștri să fie pusă în pericol.”, se arată în comunicatul celor de la Cargus.

+12 -2
se încarcă...