Constructorul vrea să înceapă lucrările la Botoșani – Ștefănești până în alegerile locale

♦ Ioan Vasile Rîpan, administratorul Autotehnorom, firma care conduce asocierea ce a câștigat modernizarea drumului Botoșani - Ștefănești a anunțat că proiectarea și execuția o va face pe sectoare.
♦ Un prim sector, de 15 kilometri, se află deja în proiectare, iar lucrările de execuție ar putea începe în septembrie.

0

„S-a început proiectarea, care se face pe sectoare. Un prim sector va avea 15 kilometri și, în funcție de cum putem obține toate autorizațiile și avizele necesare, dar și de cum va merge proiectarea, sperăm să începem execuția în acest an. Cel mai probabil în septembrie”. Declarația îi aparține lui Ioan Vasile Rîpan, cel care controlează societatea Autotehnorom, cea care conduce consorțiul care a câștigat licitația pentru modernizarea sectorului de drum național DN 29D Botoșani – Ștefănești.

Lucrare începută pe banii constructorului

În contextul în care guvernanții au deschis aplicația pentru finanțare europeană a lucrărilor de modernizare, acesta a mai afirmat că firma sa va demara lucrările pe fonduri proprii. „Noi nu vom sta după beneficiar și vom folosi resurse proprii, după care beneficiarul va face plata. Că este din fonduri europene sau de la bugetul național, nu mai este treaba noastră”, a mai spus Rîpan.

Potrivit aplicației deschisă pentru atragerea banilor din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020, valoarea totală a proiectului este de 260.895.636 lei, dintre care 85%, adică 219.748.309 lei, ar putea fi asigurați de UE, iar restul de 41.147.327 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA, ar fi contribuția României. „Am înțeles că s-a deschis aplicația, dar încă nu s-a aprobat încă, așa cum s-a întâmplat pentru DN 28B (n.r. – Botoșani – Târgu Frumos)”, a mai spus Rîpan.

Semnarea contractului, tergiversată jumătate de an

Licitația pentru modernizarea sectorului de drum a fost câștigată la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut de către un consorţiu condus de compania Autotehnorom și din care mai fac parte: OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) și Evalcons Tech (Bacău). Contractul a fost semnat însă la jumătatea lunii mai, după ce comisia de achiziții din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a cerut amânări succesive. Contractul are o valoare de 208.444.894,73 lei fără TVA.

Problema mare e că pentru acest drum au fost bugetate în acest an doar două milioane de lei, adică mai puțin de 1% din necesar. E drept că sunt prinse și credite angajament, dar situația economică a țării e greu de crezut că se va face uz de ele în acest an.

CNAIR a alocat doar 1% din valoarea lucrării

Într-un răspuns la o solicitare a „Monitorului de Botoșani”, reprezentanții CNAIR au ținut să sublinieze că „sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiții derulat de CNAIR sunt sume estimate pentru anul 2020”. „Aceste sume diferă de necesarul comunicat de antreprenori, de regulă supraestimat, deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară și în funcție de ritmul real al lucrărilor în teren”, se mai arată în răspunsul CNAIR.

Compania de drumuri dispune, pentru obiectivele de investiții, de aproximativ trei miliarde lei, bani care „vor asigura prin redistribuire, decontarea tuturor lucrărilor din acest an”.

+11 -1
se încarcă...