Drumul ciuruit prin Prăjeni, plătit în rate cu milioane de euro

♦ Reprezentanții Consiliului Județean și ai Direcției Județene de Drumuri și Poduri Botoșani încearcă să ajungă la un acord cu Bitunova pentru eşalonarea datoriei stabilite de instanță , care se ridică la aproximativ două milioane de euro.

0

Reprezentanții Direcției Județene de Drumuri și Poduri (DJDP) și cei ai Consiliului Județean (CJ) încearcă să atenueze șocul loviturii primite de la instanțele de judecată prin obligarea la plată a 6.826.537,94 lei, adică a aproximativ 1,6 milioane de euro, către Bitunova pentru drumul cu gropi dintre Prăjeni și Plugari.

Macaleți: „Trebuie să plătim”

Surse apropiate discuțiilor afirmă că mandatul reprezentanților DJDP plecați la București a fost de a obține din partea Bitunova a unor facilități la plată, în sensul ajungerii la un consens asupra unei scheme de plată. Astfel, se dorește ca în acest an să se plătească doar 1,9 milioane de lei (n.r. – aproximativ 400.000 de euro) reprezentând penalitățile, în timp ce restul sumei de 6,8 milioane de lei să fie plătită eșalonat începând cu exercițiul bugetar viitor, fără a mai curge penalitățile zilnice. „Nu am primit un răspuns clar. Ideea este ca să nu mai curgă penalități de acum încolo. Da, trebuie să plătim că asta este hotărârea justiției. Să vedem dacă ei (n.r. – DJDP) au să aibă bani sau trebuie să le dăm niște bani, dacă avem de unde, sigur că da… Să plătim principalul de șapte milioane anul viitor. Eșalonat. Vrem să obținem o eșalonare, totuși. E problema Drumurilor Județene”, a declarat Costică Macaleți, președintele CJ.

Acesta nu a vrut să comenteze decizia instanței, spunând doar că dacă și judecătorii de la Curtea de Apel Suceava au dat câștig de cauză Bitunova, „problema e la noi”. „Drumul era praf după o perioadă nu prea lungă în urma execuție, în rest… Ce să comentez? Este o hotărâre și nu mai avem nicio cale de atac”, a mai spus Macaleți.

Reprezentanții Bitunova nu au dat un răspuns ofertei avansate de DJDP, motivând că trebuie să o transmită acționariatului de la Viena, care mai deține în România mai multe firme de drumuri printre care și Strabag.

În urmă cu o lună, CJ, prin DJDP, a fost pusă la plată de instanţa de judecată pentru drumul făcut de Bitunova şi care după numai câteva luni s-a spart, transformându-se într-o adevărată cursă cu obstacole pentru şoferi. Astfel, suma pe care DJDP va trebui să o plătească pentru un drum plin de gropi este de 6.826.537,94 lei, adică aproximativ 1,6 milioane de euro. La aceasta se adaugă penalităţile calculate pentru fiecare zi de întârziere de la 1 ianuarie 2015 şi până în momentul plăţii, aproximativ 1,9 milioane lei, şi cheltuieli de judecată de aproximativ 80 de mii de lei.

Probleme începute în urmă cu 10 ani

Radu Judele și Florin Țurcanu erau la conducerea CJ pe când s-a semnat contractul cu Bitunova

Telenovela drumului prin Prăjeni începe în prima decadă a anilor 2010, când, la presiunea oamenilor, CJ decide să modernizeze drumul care scurtează distanţa până la Iaşi cu 15 kilometri şi care este mult mai convenabil pentru botoşăneni. Lucrarea a fost încredinţată în 2013 către societatea Bitunova SA, care a promis că va reabilita drumul printr-o tehnică revoluţionară, ce presupunea reciclarea asfaltului existent printr-un adaos de bitum şi turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă.

Lucrările efectuate pe parcursul anului 2014 au picat testul Curţii de Conturi, care a descoperit mai multe nereguli, în principal legate de numărul de ore pontat în dreptul constructorilor, drept pentru care a dispus DJDP să îndrepte situaţia. Astfel, au fost oprite de la plată o serie de facturi prezentate de constructor şi nici nu au fost recepţionate lucrările efectuate de Bitunova, surse din DJDP susţinând că acestea au fost făcute fără a exista vreun ordin de începere dat de beneficiar.

Colac peste pupăză, în scurt timp de la aşa-zisa modernizare, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau atunci că drumul s-ar fi stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu pot interveni din cauză că este în garanţie. Constructorul a refuzat să facă lucrări de refacere, spunând că nu a fost plătit, dar, după aproape un an de discuţii, firma a acceptat să facă reparaţii, constând în plombe care au cedat la prima ninsoare.

Pe fir a intrat şi DNA, dar, după un timp, procurorii anticorupţie au clasat dosarul.

În schimb, între DJDP şi Bitunova a pornit un adevărat război juridic. Constructorul a cerut în instanţă plata contravalorii a două facturi conform devizelor făcute şi recepţionarea lucrărilor. Pe de altă parte, CJ a reclamat la rândul său firma Bitunova privind calitatea lucrărilor. Cele trei dosare s-au comasat în dosarul în care CJ a fost pusă la plată.

Deja ai votat!
se încarcă...