Propunere – Fără vot secret în parlament!

0

Scandalul generat de cine și cum a votat în parlament de a ajuns Florin Iordache șef la Consiliul Legislativ, scoate la iveală o problemă. Deputații și senatorii uzează mult prea des de votul secret, privând astfel alegătorii de posibilitatea de a afla activitatea reală a unui parlamentar pentru a-l putea evalua la finalul mandatului, în funcție de cum a votat anumite legi.

Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” (MDM) a inițiat un apel public și o petiție prin care solicită dispariția votului secret din practica prezentă a Camerei Deputaților și Senatului.

Potrivit apelului, eliminarea votului secret este un act necesar de transparență ce va permite fiecărui cetățean să urmărească activitatea parlamentarului pe care l-a votat și care are datoria să îl reprezinte corect în cele două camere legislative.

Votul secret este folosit de prea multe ori pentru a ascunde malversațiuni politice, trocuri și înțelegeri subterane ce nu au de-a face cu interesul alegătorilor, se arată în apel.

De asemenea, Asociația Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei cere parlamentarilor din cele 8 județe ale regiunii precum și candidaților care aspiră la demnitatea publică de deputat sau senator în următoarea legislatură să ia act de acest demers și să anunțe public modul în care se poziționează față de inițiativa de eliminare a votului secret.

Publicăm în continuare conținutul apelului. Petiția poate fi semnată AICI

 

APEL PUBLIC

VOTUL SECRET TREBUIE SĂ DISPARĂ DIN PARLAMENTUL ROMÂNIEI

 Asociația ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” face un apel public către toate partidele parlamentare de a elimina votul secret din practica prezentă a Camerei Deputaților și Senatului.

 Eliminarea votului secret este un act necesar de transparență ce va permite fiecărui cetățean să cunoască opțiunea de vot pentru o lege, o hotărâre de numire sau un regulament, a parlamentarului pe care l-a votat să îi reprezinte interesele.

Votul secret este folosit de prea multe ori pentru a ascunde malversațiuni politice, trocuri și înțelegeri subterane ce nu au de-a face cu interesul alegătorilor.

În sprijinul acestui act de transparență a forului legislativ și pentru respectare ideii de reprezentare prin vot cetățenesc, prezentăm mai jos motivele acestei cerințe publice:

Expunere de motive:

  • Având în vedere faptul că votul cetățeanului, în alegerea unor deputați sau senatori din circumscripția lor, nu poate fi un vot conștient câtă vreme acesta nu știe cum au votat parlamentarii o lege, un regulament, o hotârâre de numire,
  • Având în vedere că senatorii și deputații nu votează în nume propriu, ci în numele celor care i-au votat, ca reprezentați aleși ai cetățenilor,
  • Având în vedere că menținerea votului secret în Parlament disipează până aproape spre zero răspunderea individuală a aleșilor, făcând imposibilă sancționarea lor prin vot la următoarele alegeri;
  • Având în vedere că votul secret, folosit de senatori și deputați, a făcut și face posibilă atacarea unei legi la Curtea Constituțională a României, pe motiv de neconstituționalitate, chiar de către cei care au votat pentru respectiva lege, făcând astfel imposibilă aplicarea principiului din dreptul roman: „Nemo auditur propriam trupitudinem allegans” (Nimeni nu se poate prevala de propria culpă în susținerea intereselor sale).
  • Având în vedere că stabilirea unui vot la vedere și excluzând votul secret pentru adoptarea legilor, hotărârilor, moțiunilor și regulamenteloe, adoptate de senatori și deputați, nu încalcă nici un articol din Constituție. Constituția stabilește doar că alegerea senatorilor și deputaților se face prin vot secret (art. 62) și că deputații şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului (art. 76).
  • Având în vedere că singurele acte care reglementează votul secret pentru adoptarea actelor emise de Senat și Camera Deputaților sunt:
  1. Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 25 februarie 1994 şi a mai fost republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 14 noiembrie 2019. A se vedea art. 22, art. 24 alin.2, art. 26, art. 28 alin. 1, art. 58 alin. 2, art. 123 alin. 1, 5, 6 și 7, art. 126, art. 132, art. 159 alin. 5 și 8, art. 220 alin 5 și 8.
  2. Deși din dispozițiile art. 123, pct. 6 rezultă că: „Votul este, de regulă, deschis. Votul este secret în următoarele situații: în cazul în care prin regulament se stabileşte astfel şi în cazul în care la propunerea preşedintelui de şedință sau a unui lider de grup Camera hotărăşte în acest sens”, din studierea articolelor menționate la aliniatul precedent rezultă că principiul „de regulă” este cel mai adesea încălcat.
  3. Regulamentul Senatului, publicat în Monitorul Oficial nr. 948 din 2005. A se vedea: art. 23 alin.1, art. 31 alin.1, art. 34, art. 137 alin.1 și 2, art. 140 alin 1, art. 161 alin 4 și 7, art. 168 alin 1, art. 186, alin 7, art. 187, 96 din 2006. A se vedea art. 24 alin 2 și 4

Având în vedere necesitatea conștientizării electoratului, dar și a responsabilizării aleșilor în parlament:

 

PROPUNEM:

Adoptarea în Parlamentul României a unei Legi cu articol unic:

Votul în Camera Deputaților și în Senat (ca și în situațiile prevăzute de lege pentru Plenul reunit al celor două camere) va fi doar vot la vedere în toate situațiile (adoptarea de legi, regulamente, moțiuni, hotărâri).

Acest apel public către partidele parlamentare este însoțit de o acțiune de strângere de semnături pentru o petiție publică pe acest subiect – eliminarea votului secret din Parlamentul României.

Puteți semna la adresa https://www.petitieonline.com/eliminarea_votului_secret_din_parlamentul_romaniei

Deja ai votat!
se încarcă...