spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăLocal BTPreţurile la electricitate cresc de la 1 ianuarie. Ce pot face consumatorii...

Preţurile la electricitate cresc de la 1 ianuarie. Ce pot face consumatorii să-şi reducă facturile

La 1 ianuarie 2021, piaţa energiei electrice va fi liberalizată pentru toţi clienţii casnici din România. Puţini consumatori ştiu, însă, că au opţiunea de a schimba furnizorul de energie electrică sau să rămână la acelaşi furnizor, dar să schimbe contractul. Astfel, dacă nu au încheiat un contract nou, consumatorii vor plăti facturi mai mari de anul viitor cu valori cuprinse între 13% şi 26% pe piaţa pentru serviciul universal (fosta piaţă reglementată).

Practic, consumatorii marilor furnizori precum E.ON, ENEL, CEZ şi Electrica care nu încheie sau nu au încheiat noi contracte vor rămâne de la 1 ianuarie 2021 la aceste companii, însă cu ele în calitate de furnizori de ultimă instanţă, fiind taxaţi cu preţuri de serviciu universal, care sunt mai mari decât cele de pe piaţa liberă.

În regiunea Moldovei, de exemplu, consumatorii E.ON care nu şi-au ales de pe piaţa concurenţială un alt furnizor cu care să negocieze un preţ, un termen de plată, respectiv toate clauzele prevăzute de un contract, ori nu au încheiat un contract nou cu E.ON, vor plăti de anul viitor preţuri mai mari la energia electrică cu 13%, cel mai mult urmând să plătească cei care rămân clienţi ai companiei Enel, care va livra energie cu 23% sau chiar 26% mai scumpă decât în decembrie 2020, potrivit hotnews.ro.

Virgil Popescu, ministrul Energiei, a precizat luni, 28 decembrie, că „furnizorii au obligaţia să facă inclusiv în cursul lunii ianuarie notificare către toţi clienţii, iar, dacă până la 31 ianuarie 2021 un client casnic optează pentru piaţa concurenţială, indiferent de ziua din ianuarie în care optează, i se calculează toată factura pe ianuarie la acel preţ din piaţa concurenţială”. „În plus, oricând în timpul anului, consumatorii se pot muta din piaţa universală în piaţa concurenţială sau îşi pot schimba furnizorul”, a precizat ministrul Energiei.

ANRE nu a informat consumatorii despre facturile cu valoare mai mare

Responsabilă de faptul că puţini consumatori casnici ştiu, la momentul actual, că pot căuta oferte avantajoase de furnizare a energiei şi în funcţie de acestea să îşi schimbe furnizorul este Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care nu şi-a îndeplinit obligaţiile în privinţa informării consumatorilor astfel încât aceştia să ştie că este mai avantajos să încheie noi contracte, poate cu noi furnizori, scrie hotnews.ro.

Asociaţia Energia Inteligentă arată că „ANRE afirmă că nu este obligatoriu ca un consumator să-şi schimbe furnizorul de la 1 ianuarie 2021, însă uită să spună ca orice zi după această dată înseamnă un cost mai mare pentru consumator şi un câştig nejustificat pentru furnizor”, astfel că solicită autorităţilor, printr-o scrisoare deschisă, demiterea Comitetului de Reglementare al ANRE şi a celor vinovaţi de această situaţie.

Întrebat de ce preţurile cresc atât de mult, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE, a declarat zilele trecute pentru Agerpres că „piaţa pentru serviciul universal este un fel de plasă de siguranţă pentru cei care rămân fără furnizor„, astfel că este normal ca preţurile aici să fie mai mari decât în piaţa liberă. „În primul rând, preţurile nu mai sunt stabilite de ANRE. Furnizorii îşi vor stabili preţurile de serviciu universal în funcţie de costurile de achiziţie a energiei. Eu mă aştept, şi asta comunicăm de ani de zile de la ANRE, ca preţul de serviciu universal să fie cel mai mare preţ din piaţă. Pentru că serviciul universal este ca o plasă de siguranţă pentru consumatorii care, din diverse motive, rămân fără furnizor: furnizorul dă faliment, decide să iasă din piaţă sau să renunţe la contracte. Furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să preia acei consumatori de pe o zi pe alta şi trebuie să achiziţioneze energia suplimentară de pe Piaţa pentru Ziua Următoare sau Piaţa de Echilibrare, unde sunt cele mai mari preţuri”, a explicat Bege.

Pe site-ul ANRE este pus la dispoziţia consumatorilor un comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice, care poate fi consultat în vederea alegerii celui mai avantajos contract de furnizare a energiei electrice pentru consumatori de tip casnic.

Deja ai votat!
Botoșani
nori împrăștiați
15.6 ° C
17 °
15 °
48 %
2.5kmh
46 %
vin
14 °
sâm
18 °
Dum
21 °
lun
20 °
mar
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...