Datoriile la utilităţi au explodat în pandemie

0

Mii de botoşăneni sunt datori vânduţi la Nova Apaserv şi Modern Calor. Din cauza veniturilor scăzute, neachitării lunare a obligaţiilor de plată, dar şi pe fondul pandemiei de coronavirus, restanţele au crescut exponenţial şi este puţin probabil ca situaţia să se schimbe în perioada următoare. Foarte mulţi restanţieri sunt vizaţi de măsuri de executare silită, astfel că, la datorii se vor adăuga, ca obligaţii de plată, sume suplimentare.

La 22 ianuarie, Nova Apaserv avea de recuperat de la clienţii din judeţ peste 12 milioane de lei, cea mai mare parte a sumei fiind reprezentată de restanţele clienţilor casnici. Potrivit celor precizate de Cristian Romanovschi, şeful Departamentului comercial din cadrul Nova Apaserv, restanţele botoşănenilor care locuiesc la bloc totalizează 7.735.000 de lei, la care se adaugă încă 794.000 de lei reprezentând facturile neplătite de cei care locuiesc la case.

În topul celor care au cele mai mari datorii la operator se află un botoşănean care locuieşte pe strada Dreptăţii cu facturi neachitate ce totalizează 26.777 de lei, urmat de un botoşănean din zona Primăverii, cu 25.454 de lei, în timp ce proprietarul unui apartament din zona George Enescu are o datorie de 25.216 de lei.

Noi am continuat demersurile pe partea de executare silită. Fiind pandemie, nu am avut posibilitatea să sistăm apa la datornici şi mulţi clienţi ne-au râs în nas spunând că nu plătesc pentru că oricum nu le putem opri apa”, a spus Cristian Romanovschi.

Peste 5,5 de milioane de lei datorii la Modern Calor

Modern Calor are de recuperat de la clienţii casnici 5.588.113 de lei, din care debitele aflate la executor sunt de 4.315.220 de lei. Potrivit conducerii societăţii, se uzează de toate pârghiile legale pentru încasarea contravalorii facturilor, de la afişarea listelor de cheltuieli la fiecare bloc, trimiterea unor informări clienţilor restanţieri, trimiterea prin Poşta Română a unor somaţii de plată cu confirmare de primire, trimiterea de SMS-uri cu sumele datorate şi până la executarea silită.

Potrivit legii serviciilor comunitare de utilităţi publice, factura emisă pentru serviciile de utilităţi reprezintă titlu executoriu. „Astfel, după informarea clientului şi comunicarea sumelor de plată, facturile sunt transmise executorului judecătoresc, în vederea recuperării”, a declarat Florin Sandu, directorul Modern Calor.

Restanţierii vor avea de plată sume mult mai mari

Noile prevederi legislative generează un cost suplimentar care în final va fi suportat tot de către debitor, adică de cel care a ajuns să fie executat silit tocmai pentru că nu a avut banii necesari pentru a-și plăti datoria.

Anul trecut a fost modificată legea privind Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară (RNPM), astfel că, începând cu 11 septembrie 2020, toate înscrisurile sub semnătură privată sau actele de mână semnate de părţi cărora legea le recunoaşte caracterul de titlu executoriu, vor trebui înscrise la RNMP,  pentru a fi puse în executare.

Toate facturile de utilităţi se supun acestei legi. Pe partea de executare silită am mers până prin noiembrie – decembrie, când am început să avem respingeri la executare silită din partea judecătorilor, care ne-au spus că, până nu achităm şi taxa de publicare în RNPM, nu ne pun în executare facturile”, a explicat Cristian Romanovschi.

Potrivit oficialului, dacă până acum pentru fiecare factură se plătea 20 de lei încuviinţare pentru executare silită, de acum încolo se va plăti în plus. „Dacă un client casnic are facturi de 2000 de lei, ar trebui să mai plătească încă 1600 de lei, cel puţin, plus cheltuielile executorului.  Din acest an, cheltuielile pentru aceste executări vor egala valoarea facturii, sau vor fi chiar mai mari”, a precizat Cristian Romanovschi.

Oficialul a adăugat că toţi restanţierii ar trebuie să facă tot ceea ce este posibil să-şi achite cât mai urgent obligaţiile financiare către operator.

În ianuarie – februarie se va lua o hotărâre şi vom merge cu aceste publicaţii la registrul naţional. Dacă nu se schimbă ceva în lege, va fi dezastru pentru restanţieri”, a concluzionat Cristian Romanovschi, adăugând că toţi clienţii ar trebui să înţeleagă că operatorul nu primeşte subvenţii, ci depinde de sumele încasate pentru serviciile prestate.

 

Deja ai votat!
se încarcă...