„Drumul mânăstirilor”, o țeapă de 15 milioane de lei

♦ De la 600.000 lei, contribuția CJ a crescut la 15 milioane în doar 3 pași
♦ De la 25 de milioane în 2017, drumul a ajuns să coste acum 40 de milioane
♦ Constructorul a denunțat contractul și a intrat în insolvență după ce a făcut mai puțin de 10% din lucrare

Drumul Vorona – Oneaga – Pădureni, cunoscut ca „Drumul mânăstirilor”, poate intra în manualele de administrație publică la capitolul de proastă gestionare a banilor publici. De la 25,8 milioane de lei în 2017, din care Consiliul Județean trebuia să „pună” 635 mii lei, drumul a ajuns să coste acum 38,2 milioane, iar din bugetul județului trebuie achitați aproape 15 milioane de lei.

Practic, în 2017 drumul ar fi fost refăcut din banii guvernamentali, oferiți prin PNDL2, iar după doar 3 ani costurile locale au crescut la peste 30% din valoarea investiției. S-a ajuns de la 635 mii lei la 15 milioane în doar 3 pași: guvernul a mărit costurile firmelor de construcții, firma constructoare a tras de timp și apoi și-a cerut insolvența și a denunțat contractul. Acum se va organiza o nouă licitație, la noile costuri.

O nouă licitație, lucrări în primăvară

Consilierii județeni au aprobat joi actualizarea devizului la noile sume, pentru a fi organizată o licitație și a se relua lucrările pe drumul Vorona – Oneaga – Pădureni. „Au fost probleme generate de constructor. Au câștigat licitația, apoi au solicitat recalcularea sumelor. Mai nou, au denunțat contractul de lucrări și au intrat în insolvență”, a declarat Doina Federovici, președinta Consiliului Județean Botoșani.

Firma în cauză este Transporturi Auto SA (TASA), firma familiei Conțac. „Monitorul de Botoșani” a arătat recent că în cadrul firmei există conflicte juridice și că societatea a intrat în insolvență cu câteva zile înainte de Crăciun. Potrivit autorităților județene, societatea Transporturi Auto SA a realizat mai puțin de 10% din lucrările contractate pe „Drumul mânăstirilor”.

TASA a câștigat licitația solicitând circa 18,5 milioane de lei pentru lucrare, adică mult sub suma de 25,8 milioane alocată de autorități, după care a solicitat renegocierea contractului și mărirea devizelor.

„Actualizare de preț” de la 25 la 40 de milioane

În 2017, când s-a semnat contractul de lucrări cu Transporturi Auto SA, drumul costa 25,8 milioane de lei, din care 25,17 milioane veneau de la Guvern, prin PNDL2. Contribuția Consiliului Județean era, la acea dată, de 635 mii lei. În 2018 s-a făcut o recalculare, din cauza prevederii potrivit căreia au crescut la minimum 3.000 lei salariile angajațiilor din construcții, deci au crescut costurile firmelor iar contribuția CJ a crescut la 884 mii de lei.

Acum, în 2021, autoritățile județene trebuie să contribuie cu 14,86 milioane de lei, în timp ce finanțarea guvernamentală a rămas aceeași. „Este o actualizare la nivelul prețurilor la zi din construcții. Vorbim despre o estimare, pentru că suma va fi stabilită prin licitație”, e explicat Cătălin Gheorghian, șeful Direcției Județene de Drumuri și Poduri.

Deja ai votat!