Astăzi, 30 octombrie, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă pomenirea celor plecaţi din această lume. Astfel, după Sfânta Liturghie sunt pomeniţi cei trecuţi la cele veşnice. În credinţa creştină, viaţa nu se termină odată cu moartea trupească. De aceea, o zi de comemorare a celor trecuţi la viaţa veşnică are o semnificaţie aparte.
„Astăzi ne rugăm şi-i pomenim pe cei adormiţi. Nu vă uitați părinții, bunicii și pe toți cei dragi, trecuți în veșnicie!”, a transmis preotul Constantin Puiu, parohul Bisericii „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil”, din Teişoara – Roma.
Biserica îi numeşte pe cei trecuţi în viaţa de dincolo „adormiţi”. Biserica nu vorbeşte de trecere într-o stare de nefiinţă, ci de trecere dintr-un mod de existenţă în alt mod de existenţă.
„Biserica a rânduit ca într-o sâmbătă premergătoare postului să ne aducem aminte în mod special de cei adormiţi. Şi ei, acolo, aşteaptă dragostea noastră”, a declarat preotul Partenie Apostoaie, parohul Bisericii „Vovidenia”.
De la slujbele de pomenire nu trebuie să lipsească vinul şi coliva. Coliva semnifică trupul celui adormit, este expresia materială a credinţei noastre în Înviere, pentru că este preparată din boabe de grâu, iar Mântuitorul Iisus Hristos s-a folosit de parabola bobului de grâu, prevestind Învierea Sa. După slujbă, potrivit rânduielii, se împart colivă, vin, colaci, pachete cu mâncare şi lumânări.
Cuvântul “moşi” vine de la “strămoşi” şi se referă la persoanele trecute la cele veşnice. Cu apelativul “moşi” sunt numiţi nu doar cei plecaţi din această lume, ci şi principalele sărbători ce le sunt consacrate, precum şi pomenile făcute pentru ei.
Printre zilele de Moşi sunt “Moşii de primăvară” (de Macinici), “Moşii de vară” (sâmbăta dinaintea Rusaliilor), “Moşii de toamnă”, “Moşii de iarnă” (sâmbăta dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne).