vineri, aprilie 19, 2024
AcasăLocal BTCum ne ferim de țepe la cumpărăturile online

Cum ne ferim de țepe la cumpărăturile online

În ultimii ani, cumpărăturile online au crescut tot mai mult. Apogeul alegerii acestei metode a fost atins în perioada pandemiei, când din cauza restricțiilor, aceasta era cea mai la îndemână procedură. Deşi o soluţie eficientă pentru a economisi timp, cumpărăturile online prezintă şi unele riscuri de securitate.

Prin urmare, este important să folosim doar metode sigure atunci când efectuăm plăți pentru a evita partajarea detaliilor cardului nostru. Folosirea unor metode nesigure poate duce, în cele din urmă, la pierderea de numerar prin fraudatori, care sunt mereu la pândă pe internet. Decontarea pe oricare dintre metodele de plată descrise mai sus vă va garanta securitatea ori de câte ori efectuați tranzacții. Cel mai important aspect de ţinut minte este să nu daţi nimănui datele de card (număr, data de expirare și CVV2) și să nu accesaţi link-uri sau fișiere atașate din e-mail-uri nesolicitate sau din social media. În spatele lor se află infractori cibernetici, potrivit economedia.

Phishing

Atacurile de tip Email phishing presupun asumarea unei false identități, de obicei a unei instituții de încredere (cum sunt băncile) sau a unui magazin online foarte cunoscut. Printr-un email de tip phishing, atacatorii încearcă să determine victima să realizeze o plată sau să divulge date financiare: parole ale conturilor bancare sau ale adreselor de email.

Același tip de atac poate fi realizat și prin SMS sau prin intermediul unor bannere online, așadar este necesară o atenție sporită atunci când îți sunt solicitate informații cu caracter personal. Nicio bancă, instituție sau companie nu îți vor cere parole sau conturi bancare.

Toate aceste pericole care te pândesc atunci când navighezi pe internet pot fi evitate dacă sunt urmate câteva reguli simple:

  • Actualizarea soft-urilor pe care le folosiți frecvent
  • Aveți grijă ca sistemul de operare să fie mereu protejat printr-un antivirus, fie că este vorba de sisteme pentru desktop/laptop sau de sisteme de operare mobile. Anumite sisteme de operare (de exemplu, Linux sau MacOS) sunt mai putin susceptibile la virusi
  • aveți grijă ca sistemul de operare să fie mereu actualizat la ultima variantă disponibilă. Tindem să amânam update-urile cât de mult posibil, atât pe desktop, cât și pe device-urile mobile. Toate aceste update-uri conțin patch-uri de securitate importante, ceea ce le face mai rezistente.

Siguranța datelor personale

Țineți cont de faptul că instituțiile bancare sau organizațiile financiare, societățile de asigurări sau orice instituție unde ai un cont și folosești datele personale pentru a te autentifica nu-ți vor solicita prin email sau SMS să le trimiți date cum ar fi parola asociată contului tău personal, datele cardului bancar, codul PIN sau alte date personale private.

Metode de plata sigure

Plata ramburs, care este ideală în cazul primei achiziții de la un magazin nou, plata online sau transferul bancar sunt exemplele standard de modalități de plată care prezintă riscuri minime.

Un magazin online care ține la securitatea plaților efectuate de clienții săi va trebui să pună la dispoziție metode de plata online de încredere, precum integrările din platforma eCommerce MerchantPro.

Cumpărături doar din magazine de încredere

Dacă descoperiți un magazin online de care nu ai mai auzit până acum, este indicat sa-l verifici cu ajutorul unui comparator de prețuri cum este ShopMania pentru a te asigura că este de încredere. Evitați să cumpărați de pe site-uri care par suspecte: au un design neîngrijit, conexiune nesecurizată sau produsele sunt semnificativ mai ieftine decât în alte magazine.

În cazul în care produsul comandat de pe site nu e același cu cel primit, se poate apela la protecția consumatorului. În baza legislației UE, dacă produsele pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să vă dea banii înapoi.

Dacă ați cumpărat un produs sau un serviciu online ori fără a merge la magazin (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor), aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.

Sfaturi de la polițiști

Decembrie este perioada cu cele mai multe cumpărături pentru cadouri și cele mai multe reduceri afișate de marii comercianți, iar realizarea cumpărăturilor online a devenit din ce în ce mai ușoară, tot mai mulți cumpărători orientându-se spre comerțul online. În acest context, campania Poliției Române –SIGURANȚA ONLINE –vă provoacă să vă testați priceperea în a vă feri de fraudele online și își propune să reducă numărul de persoane înșelate, prin informarea corectă, prin sfaturi utile și descrierea unor metode frecvente de operare.

  • Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dvs., asigurați-vă că această conexiune este securizată!
  • Nu faceți niciodată click pe un link/o anexă dintr-un email sau SMS nesolicitat! Verificați adresa de pe care a fost trimis emailul!
  • Evitați operatorii economici care nu afișează date de contact complete!
  • Aveți grijă la accesarea unei pagini web care conține greșeli gramaticale!
  • Nu plătiți în avans bunuri comandate prin internet de la persoane necunoscute!
  • Fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau debit pe internet! Refuzați tranzacția dacă se cere codul PIN!
  • Tipăriți sau salvați comanda dvs., precum și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării!

Alte caracteristici al acestui tip de înșelăciuni:

  • infractorii evită chatul special al platformei marketplace;
  • link-urile transmise de aceștia conțin deseori greșeli gramaticale sau limbaj informal, butoane cu denumiri atractive (spre exemplu: „Primește fonduri”, ,,Plătit. Aștept confirmarea vânzătorului”), sau mesaje ce sugerează urgența ( cum ar fi: ,,Obține acum!”, ,,Link de primire fonduri valabil 5 minute. Completează datele cardului de urgență”, fără a se limita la acestea);
  • infractorii pot cere detalii despre soldul existent pe card.

Foarte important de reținut:

Niciodată, pentru a primi o sumă de bani, nu este necesară furnizarea datelor înscrise pe card (ce conține 16 cifre), ci doar a numărului de cont (Codul IBAN, format din 24 de caractere-4 litere și 20 cifre). Cardul bancar nu este un instrument de încasare, ci este doar instrument de plată.

Verificați foarte bine adresa link-ului furnizată de presupusul cumpărător sau numerele de telefon de pe care vă sunt transmise mesajele. Denumirea acesteia trebuie să corespundă exact cu cea a site-ului de încredere, să nu aibă nici un caracter diferențiat de aceasta.

Raportați orice tentativă de înșelăciune de acest tip!

Deja ai votat!
Botoșani
nori împrăștiați
9.4 ° C
10.5 °
8.9 °
47 %
4.2kmh
25 %
vin
11 °
sâm
15 °
Dum
8 °
lun
10 °
mar
13 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doina Federovici, de la începutul primăverii, când încă nu știa că anunțase cu patru ani înainte că nu va candida decât pentru un mandat.

EDITORIAL

Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...