spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăLocal BTCaritasul de pe internet. Aveți grijă unde vă investiți banii

Caritasul de pe internet. Aveți grijă unde vă investiți banii

Cu câteva zile în urmă a început pe rețelele sociale o campanie extrem de agresivă pentru a convinge utilizatorii să investească în acțiuni sau criptomonede. Prin practici înșelătoare, viitorilor clienți le sunt promise sume uriașe de bani într-un timp foarte scurt, dacă își fac un cont de investiții și depun o sumă minimă.

Campaniile publicitare provin, în teorie, de la mai multe entități, însă au aproximativ același conținut. Platforme ca Facebook sau Google, foarte atente când e vorba de încălcarea „standardelor comunității” de către jurnaliști – unde orice poză cu o mașină boțită e considerată conținut șocant sau un anunț la matrimoniale e catalogat ca cerere de favoruri sexuale – nu au nici o problemă în a distribui reclame plătite care conțin falsuri grosolane.

Bănci folosite pentru credibilitate

Cea mai folosită imagine e cea a Băncii Transilvania. O entitate numită BT Invest este intens promovată de zeci de „companii de știri” pe Facebook, iar în unele articole este prezentată chiar parte a Băncii Transilvania. Anunțul, care e scris ca și cum ar fi un articol de ziar, anunță că banca vinde acțiuni și promite un profit uriaș în câteva zile, cu o investiție inițială de 950 de lei.

Celor care investesc 950 de lei li se promite un profit lunar de 11.000 lei

După înscrierea într-un formular, ești imediat sunat de un reprezentant de vânzări pentru a crea un cont de investiții. Cel cu care a discutat reporterul Monitorului a devenit brusc mai puțin vorbăreț, apoi a închis când a auzit că discută cu un jurnalist, dar apucase să recunoască faptul că firma nu e din România și că nu are nici o legătură cu Banca Transilvania, e doar „un plan de marketing”.

După ce se trece de formularul de înregistrare se ajunge la firma de investiții, numită Erema Invest, care are pagină în limba română. Legătura cu banca dispare, la fel și promisiunile de câștiguri uriașe. La o simplă căutare online, găsim că e vorba de un broker nu prea bine văzut, recenzii puteți citi aici.

Am cerut un punct de vedere și Băncii Transilvania despre folosirea intensivă a numelui și imaginii băncii în tranzacții care nu au legătură cu ei, dar nu am primit nici un răspuns până la publicarea articolului.

Atenție la diferența dintre articole de ziar și publicitate mascată

Cum menționam, publicitatea agresivă apare pe zeci de pagini de Facebook ce se descriu companii de știri. De fapt, orice poate crea așa ceva în câteva minute, cele mai multe trecute în revistă de noi, care fac reclamă la Erema Invest, sunt înființate pe 3 mai 2023. Apar ca fiind din Germania, Grecia, România dar probabil aparțin aceleiași agenții de publicitate.

Costurile cu publicitatea nu sunt disponibile pe rețeaua socială, Facebook cere identificarea și publică sumele doar pentru postări cu teme sociale, alegeri sau politică. Am fost contactați și de o persoană care era probabil din partea agenției care se ocupă de această campanie, tot de pe un telefon cu număr de România, la fel ca agentul de vânzări, însă dorea să afle ce fel de relații vrem, nu să ofere răspunsuri la întrebările puse de reporter.

Platforma de investiții a lui Țiriac

Cazul Băncii Transilvania nu e singular, e doar metoda de lucru. De obicei este folosită o companie cunoscută sau numele unei persoane publice și e combinată cu promisiunea unui câștig consistent într-o perioadă foarte scurtă de timp.
O victimă cunoscută de acum este Ion Țiriac. Tot în ultimele zile au început să apară din nou postări ce par articole de ziar care anunță că fostul jucător de tenis a lansat o platformă de investiții, unde cu 500 de euro depuși se pot câștiga 2500 de euro, după câteva zile.

Link-ul duce spre un articol ce clonează site-ul revistei Capital, în care este descrisă o emisiune de la Antena 1, unde Țiriac a făcut acest anunț, cu fotografii unde Țiriac apare în studio cu Alessandra Stoicescu.
Evident, totul e fals, familia Țiriac e exasperată de aceste reclame, fiul miliardarului oferind recompense uriașe pentru a descoperi autorii reclamelor și cere imperios ANAF să înceapă anchete.

După înregistrare, se ajunge pe o platformă BitiCodes iPlex, pentru tranzacționare automată de criptomonede unde se garantează că „majoritatea câștigă un profit(sic!) între 500 și 1500 de euro lunar”. Sistemul e același, doritorii completează un formular, apoi sună un reprezentant, care când aude de un reporter care întreabă ce înseamnă exact „majoritatea”, de exemplu, închide telefonul.

Becali e specialist în criptomonede

O altă persoană publică folosită în acest gen de scheme este Gigi Becali. La fel ca Țiriac, într-un articol e descris cum a fost invitat la televiziune, dar la ProTV, unde a dezvăluit metoda lui de îmbogățire cu criptomonede, spunând că poate face pe oricine milionar în trei-patru luni. Ba chiar a scos telefonul în direct și a arătat cum investește. Evident, la fel de fals articolul ca în cazul Țiriac.

Becali, care a mai fost târât într-un scandal cu criptomonede de cineva care pretindea că e asociat cu el, spune că nu are conturi pe rețele sociale și nu lucrează pe internet, nu cere bani de la nimeni, niciodată.

Pseudo-articolul e chiar amuzant, cu declarații ale lui Becali ce conțin cuvinte pe care patronul FCSB nu le folosește, apoi menționează că BNR a sunat la emisiune pentru a opri difuzarea, dar era prea târziu.

E vorba tot de o platformă de investiții în criptomonede numită Bitcoin 2.0 Avapro, care cere o depunere minimă de 1200 lei pentru a crea un cont, iar articolul care descrie platforma e plin de recenzii scrise de persoane care nu există sau cărora le este atribuită o identitate diferită, în funcție de țara unde apare textul, care scriu că în ultima lună au câștigat sume uriașe, de genul 8.500 lei pe săptămână.

Mai multe figuri publice sunt folosite în publicitatea care garantează îmbogățirea în câteva luni, recent a apărut și Mircea Lucescu, ba chiar și premierul Ciucă apare de ieri pe Facebook într-o poză cu un sediu al Băncii Transilvania, iar dedesubt e anunțul cum poți câștiga 11.000 de lei într-o lună, dacă depui doar 950.

Cum ne ferim de păcăleli

  • primul ajutor e bunul simț, e imposibil în lumea de azi să câștigi într-o lună de 9-10 ori suma investită, e greu și dacă vinzi droguri sau arme, nu acțiuni ori criptomonede; în lumea reală, un portofoliu de acțiuni care are un randament de 7-8% pe an e considerat bun, chiar foarte bun, nu e posibil să depui 250 de euro și să aștepți înapoi 2500 după o lună
  • fiți atenți la postările de pe Facebook, dacă scrie pe ele Sponsorizat, înseamnă că sunt publicitate, nu articole de ziar, și trebuiesc citite ca atare
  • dacă ajungeți la un site, urmăriți greșeli de gramatică, marea lor majoritate sunt traduse cu Google Translate și sunt pline de greșeli sau de fapte inexacte, pe unele site-uri Țiriac era prezentat ca tenisman și hocheist, la Becali uneori numele e scris Becarri; de asemenea pentru că fac multe versiuni de site, pentru multe țări sunt făcute în grabă, foarte multe link-uri, în special cele din josul paginii, nu funcționează
  • un semn sigur de ceva în neregulă e când există o condiție de genul că trebuie să vă înscrieți repede, „mai sunt cinci minute și se închide”, „mai avem doar cinci locuri” etc; nici un broker serios nu face așa ceva, nimeni nu alungă clienții, e doar o schemă pentru a nu avea timp să verifici seriozitatea firmei
  • dacă vă hotărâți să investiți printr-un broker sau o platformă de brokeraj, verificați-i, există liste pe site-uri de specialitate gen Forex, unde sunt listați toți brokerii acceptați pe bursă
  • sumele mari inițiale cerute ar trebui să vă ridice semne de întrebare, azi se pot cumpăra acțiuni online și cu zece euro, nu e nevoie de 250 sau 300 pentru a începe să investiți
Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
11.7 ° C
11.7 °
11.5 °
85 %
1.3kmh
100 %
joi
11 °
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
19 °
lun
19 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...