România are nevoie urgentă de digitalizare, în condițiile în care ritmul de modernizare este inegal între sectorul privat și administrația publică. În acest context, a fost lansat Edge Institute, un think tank format din experți independenți din domeniul tehnologiei, economiei și inovației.
Misiunea Edge Institute este de a sprijini tranziția digitală a României, astfel încât țara să atingă în următorul deceniu media Uniunii Europene în ceea ce privește digitalizarea, conform programului „Decada Digitală” (DESI).
„Digitalizarea trebuie să fie un instrument care simplifică viața cetățenilor, eficientizează relația cu statul și crește competitivitatea economică. Dacă goana după date este noua goană după aur, România are un avantaj unic în regiune: 25 de milioane de cetățeni, acasă sau în diaspora. Acest potențial trebuie valorificat strategic,” a declarat Robert Berza, Director Executiv al Edge Institute.
România, decalată la digitalizare
Un studiu realizat de Ipsos pentru Edge Institute arată că 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, însă aproape jumătate (49%) percep ritmul acesteia în administrația publică drept prea lent. De asemenea, doar 27% dintre români cer ajutor atunci când întâmpină dificultăți digitale, iar majoritatea preferă instruirea tradițională în locul celei online.
Digitalizarea – între oportunități și temeri
Deși românii își doresc servicii publice digitale mai eficiente, există și îngrijorări semnificative. Șase din zece cred că digitalizarea ar putea facilita supravegherea populației de către guvern, iar peste jumătate (57%) sunt îngrijorați de modul în care datele personale sunt utilizate fără acordul lor de către marile companii de tehnologie. Aceste date sugerează că succesul transformării digitale depinde nu doar de implementare, ci și de asigurarea unor măsuri clare de protecție a datelor.
Principalele bariere în calea digitalizării
Românii identifică mai multe bariere care încetinesc adoptarea tehnologiilor digitale. Printre obstacolele identificate de români se numără competențele digitale scăzute ale cetățenilor (43%), ale angajaților statului (37%) și corupția sau interesele politice (36%). De asemenea, utilizarea platformelor digitale publice este dificilă pentru mulți cetățeni – 51% dintre români nu le accesează, 25% declară că le este teamă că datele lor pot fi furate, iar unul din cinci afirmă că întâmpină probleme tehnice.
Utilizarea internetului: informare, divertisment și servicii, dar mai puțin educație
Internetul este utilizat în principal pentru socializare și divertisment (77% fiind activi pe rețele sociale și 76% urmărind videoclipuri online). Serviciile digitale sunt de asemenea populare, 61% plătind facturi online, iar 60% accesând servicii bancare. În schimb, educația digitală rămâne limitată, doar un sfert dintre respondenți au declarat că folosesc materiale de învățare online.
Educația digitală: dorință de învățare, dar preferință pentru instruirea fizică
Deși interesul pentru digitalizare este ridicat, majoritatea românilor preferă metodele de instruire tradiționale. Românii se autoevaluează la un nivel mediu al abilităților digitale și mai puțin de o treime (27%) cer ajutorul altor persoane când sunt în situația de a interacționa cu tehnologia. În plus, preferința pentru cursurile de îmbunătățire a cunoștințelor digitale în format fizic în detrimentul instruirii online sugerează că programele educaționale trebuie adaptate la această tendință.
Digitalizarea administrației publice – prioritatea principală pentru cetățeni
Românii identifică mai multe domenii prioritare pentru digitalizare. Cele mai importante sunt plata taxelor și impozitelor (45%), urmată de obținerea actelor personale (37%) și programările la spitalele publice (33%). De asemenea, accesul digital la rețete, adeverințe și trimiteri medicale (37%) este o preocupare majoră, evidențiind necesitatea simplificării serviciilor esențiale.
O echipă de lideri în tehnologie și inovație
Edge Institute reunește nume importante din domeniul digital, banking și media, precum Bogdan Axinia (eMAG Ventures), Diana Stafie (FutureStation), Dragoș Stanca (UPGRADE 100), Elisabeta Moraru (Google), Iulian Stanciu (eMAG), Mihai Matei (Essensys Software), Sergiu Manea (BCR) și alți specialiști de top.
Institutul își propune să contribuie la reducerea decalajelor digitale prin inițiative care sprijină educația digitală, modernizarea administrației și creșterea competitivității economice.
Pentru mai multe informații, vizitați edgeinstitute.ro.