Activităţile din cadrul Programului Erasmus+ continuă, în anul şcolar 2024-2025, la Colegiul Naţional “A.T. Laurian” din Botoşani.
Potrivit unui comunicat remis redacţiei, în acest an şcolar, în Colegiul Naţional „A. T. Laurian” din Botoşani, activităţile în cadrul Programului Erasmus+ continuă. Se derulează proiectul de acreditare, educaţie şcolară, Erasmus+, aflat în anul al III-lea de implementare. Un alt proiect, aflat în anul al II-lea de implementare este cel de acreditare, formare profesională. Tot în anul al doilea de implementare se află şi proiectul de parteneriat pentru cooperare, Erasmus+, coordonat de Université de Bretagne Occidentale. În plus, colegiul este implicat şi în mai multe proiecte eTwinning.
Job-shadowing în Lituania
În al treilea an al proiectului de Acreditare, Erasmus+, Mobilităţi, acţiunea cheie 1, în domeniul Educaţiei şcolare, cu nr. de referinţă 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506 trei cadre didactice vor participa la cursul Education for Sustainability, organizat de ITC International Training Center, care se va desfăşura în Praga, Republica Cehă, în perioada 09-13.06.2025, cu scopul de a învăţa noi metode pedagogice care să motiveze creativitatea şi inovarea.
Totodată, un cadru didactic va participa la un Job-shadowing (stagiu de observare), la Kauno Maironio Universitetinė Gimnazija, din Kaunas, Lituania, în perioada 03-11.05.2025, pentru a-şi dezvolta competenţele profesionale în domeniul managementului educaţional.
În același timp, 19 elevi vor participa la Mobilităţi de grup-elevi, pentru a-şi îmbunătăţi competenţele sociale şi civice, spiritul de iniţiativă şi antreprenoriat. Dintre aceștia, zece elevi vor fi însoţiţi de două cadre didactice, la Lycée Général et Technologique Coubertin, din Calais, Franţa, în perioada 03-12.05.2025, iar alți nouă, însoţiţi de două cadre didactice, la Kauno Maironio Universitetinė Gimnazija, din Kaunas, Lituania, în perioada 03-11.05.2025.
Temele abordate în cadrul mobilităţilor de grup-elevi vor fi: interculturalitatea, cetăţenia europeană, voluntariatul, noul context de învăţare.
Participarea la viaţa democratică, esenţială pentru viitorul UE
Ȋn anul şcolar precedent, un grup de zece elevi, însoțiți de doi profesori, au participat la o mobilitate de grup-elevi. Participarea la viața democratică şi la cetățenia europeană este o valoare dezvoltată în cadrul mobilităților Erasmus +. Este esențial, pentru viitorul Uniunii Europene, ca tinerii să participe la viața democratică. Mobilităţile au permis elevilor să îşi dezvolte abilități și aptitudini necesare pentru a deveni cetățeni europeni activi.
Elevii participanţi la mobilităţile Erasmus+, în anul şcolar precedent, s-au declarat încântaţi de experienţele trăite. Iată câteva dintre mărturiile participanţilor la mobilităţile Erasmus+, în anul şcolar precedent, la Angliiska Ezikova Gimnaziya „Geo Milev”, din Ruse (Bulgaria) şi la Liceul François Villon, din Paris (Franţa).
„Mobilitatea de grup-elevi a avut un mare impact asupra mea, de la dezvoltarea abilităților de comunicare în limba engleză, la legarea unor conexiuni cu elevi minunați și îmbogățirea culturii generale.ˮ
„Această mobilitate m-a ajutat să îmi dezvolt abilități precum: comunicare și dezbatere în limba engleză și vorbitul în fața unui public.ˮ
„Consider că, prin intermediul acestei mobilități, am avut ocazia de a înțelege în primul rând diversitatea culturală interacționând cu elevi ce provin din țări și medii diferite. De asemenea, participând la orele de curs, am identificat si diferențele si asemănările dintre metodele de învățământ din România și Franța.”
„Mi-am dezvoltat competențele lingvistice, am învățat sa colaborez pentru realizarea unui proiect în echipă și am asistat la orele de curs, activitate în urma căreia am dobândit cunoștințe noi.”
Parteneriate pentru educaţie
Proiectul de parteneriat pentru cooperare în domeniul educaţiei şcolare, « Dispositifs inclusifs de coopération » (DISCO+), Erasmus+, implementat de Université de Bretagne Occidentale din Franţa, în colaborare cu instituţii educaţionale din Franţa, Italia, Lituania, România, Spania şi Ungaria, are drept obiectiv conceperea și implementarea la nivel local a unor situații de învățare incluzivă în domeniul ştiinţelor, pentru dezvoltarea profesională a personalului didactic, analiza reflexivă asupra efectelor ingineriei cooperative transnaționale și aprofundarea noțiunii de educație incluzivă prin prisma sistemelor și culturilor educaționale ale fiecărei țări partenere.
“Şcoală Europeană” şi “Şcoală eTwinning” în 2024
Ȋn semn de recunoaştere a proiectelor europene şi a activităţilor desfăşurate, Colegiul Naţional „A. T. Laurian” din Botoşani a obţinut, în 2024, titlul de „Şcoală Europeană” precum şi titlul de „Şcoală eTwinning”.
„Colegiul Național ‘A.T. Laurian’ are o tradiție de excelență academică și o deschidere constantă către inovație și parteneriate internaționale. Implicarea activă în proiecte Erasmus+ este o componentă strategică a dezvoltării noastre. Incluziunea socială, protecția mediului, competențele digitale și multiculturalitatea sunt vizate prin aceste proiecte, tinerii noștri dezvoltându-și competențe esențiale de la comunicare în limbi străine, până la toleranță, gândire critică și responsabilitate civică. În același timp, proiectele contribuie la modernizarea educației, aduc metode inovatoare în clasă și oferă cadrelor didactice oportunități de formare. Prin aceste proiecte, Colegiul Laurian formează nu doar elevi performanți, ci tineri europeni activi, responsabili și creativi, pregătiți pentru provocările viitorului.”, a explicat dr. Mihaela Prăjinariu, directorul adjunct al colegiului botoșănean.
Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2021-2027, se axează pe impactul său calitativ și contribuie la crearea unor societăți mai favorabile incluziunii și cu un nivel mai mare de coeziune, mai ecologice și mai pregătite din punct de vedere digital.
Mai multe informaţii sunt publicate pe site-ul liceului: https://laurian.ro/proiecte-2/proiecte-europene.