Într-o lume în care școala se luptă tot mai greu să țină pasul cu nevoile reale ale copiilor, o profesoară din Botoșani reușește de aproape trei decenii să transforme sala de clasă într-un laborator al excelenței. Andreea Elgamal nu este doar dascăl, ci și autor, mentor, cercetător și inițiatoare a unui proiect care schimbă destine: „O altfel de școală – educația excelenței”. Cu opt cărți publicate și sute de elevi inspirați, ea continuă să își urmeze visul de a construi o educație vie, relevantă, profundă.
În prezent, Andreea Elgamal este studentă doctorand în anul al III-lea la Universitatea Pedagogică de Stat din Chișinău și predă la o clasă pregătitoare, unde combină metodele tradiționale cu activități moderne, adaptate nevoilor reale ale copiilor. Ea oferă elevilor atât ore tradiționale, cat și activități moderne. Îmbină toate activitățile pe care le desfășoară datorită unei organizări rigoare, a pasiunii pentru educație, dar și a echipei de oameni cu care lucrează.
„Multe dintre activitățile mele sunt interconectate. Orele de la școală și cele din cadrul „O altfel de școală” îmi oferă idei pentru cărți – observ ce funcționează, ce nevoi au elevii și transform aceste experiențe în materiale utile pentru profesori și copii. Scrierea cărților mă ajută să-mi clarific conceptele și să îmi îmbunătățesc metodele de predare. Este important să îți respecți ritmul și să știi când să iei o pauză. Mă asigur că îmi rezerv momente pentru mine, pentru familie și pentru activități care mă încarcă de energie. Astfel, pot rămâne creativă și eficientă pe termen lung”, a spus Andreea Elgamal.
O nouă apariție editorială
Publicarea lucrării „Comunicarea dialogată – Ghid metodologic” a fost un pas firesc în parcursul ei academic și de cercetare. Cartea este nu doar un rezultat al cercetării doctorale, ci și un instrument practic menit să încurajeze și să îmbunătățească practica comunicării dialogate în diverse domenii. Aceasta a considerat necesar să ofere un material practic și teoretic care să sprijine atât cercetătorii, cât și practicienii interesați de acest subiect.
„Cartea se bazează pe teza mea de doctorat și include o analiză detaliată a conceptului de comunicare dialogată în context educațional, exemple practice și studii de caz observate în clasele primare, strategii și metode eficiente pentru profesori care să le permită să încurajeze dialogul constructiv cu și între elevi, recomandări concrete pentru îmbunătățirea relației elev-profesor prin intermediul dialogului”, a declarat Andreea Elgamal.
Volum adresat profesorilor şi studenţilor
Volumul este adresat, în primul rând, profesorilor din ciclul primar, dar și studenților la Pedagogie sau celor interesați de inovarea educațională. Cititorii vor găsi în ea instrumente practice și exemple relevante care îi vor ajuta să creeze un mediu educațional colaborativ și să-și dezvolte abilitățile de comunicare cu elevii.
„Procesul de realizare a cărții a fost unul complex și s-a desfășurat pe parcursul a aproximativ doi ani – perioadă în care am îmbinat studiul teoretic cu analiza unor exemple concrete de dialog eficient. În plus, am inclus elemente metodologice care să sprijine aplicabilitatea conceptului în diverse contexte educaționale și profesionale.”, a spus Andreea Elgamal.
Pe parcursul redactării, profesoara a beneficiat de sprijinul îndrumătorului de doctorat, doamna conferențiar doctor Valentina Ciobanu de la Universitatea Pedagogică de Stat din Chișinău, colegi din domeniu care i-au oferit feedback valoros și sugestii constructive. De asemenea, a colaborat cu specialiști în comunicare și educație pentru a valida metodele propuse și a o asigura că lucrarea răspunde nevoilor reale ale celor interesați de acest subiect.
Autoarea a opt cărți dedicate profesorilor și elevilor
„Primele două cărți, scrise împreună cu mama mea, au fost un real sprijin pentru copiii din clasele noastre, dar și pentru alți elevi care aveau nevoie de un material bine structurat, într-o perioadă în care auxiliarele didactice erau puține. Culegerile de exerciții pentru centrele de excelență au fost extrem de utile pentru elevii pasionați, care își doreau să aprofundeze și să exerseze mai mult, oferindu-le o abordare diferită, adaptată nevoilor lor. Chiar dacă se adresau centrelor de excelență, colegii mei le-au folosit în predarea de la clasă. Sunt cinci la număr, fiecare ediție a fost revizuită și adăugită”, a explicat Andreea Elgamal.
Potrivit profesoarei, cărțile au un impact real și vizibil, atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor. Fiecare lucrare a venit ca un răspuns la o nevoie educațională concretă, iar acest lucru s-a reflectat în modul în care au fost primite și utilizate.
Cărțile au ajutat cadrele didactice să-și diversifice metodele de predare, să găsească resurse suplimentare pentru activitățile cu elevii și să descopere noi modalități de a stimula gândirea critică și participarea activă a copiilor la ore. Profesorii care au folosit materialele în activitatea lor i-au oferit Andreei Elgamal un feedback pozitiv, spunând că le-au fost de ajutor în organizarea lecțiilor și în motivarea elevilor.
Despre proiectul „O altfel de școală – educația excelenței”
Proiectul „O altfel de școală – educația excelenței” a luat ființă în 2009, împreună cu învățătoarea Nastasia Rada, din dorința de a oferi elevilor de clasele a III-a și a IV-a cu abilități înalte la matematică (potențial ridicat) un cadru special în care să-și dezvolte abilitățile, să-și exploreze curiozitatea și să fie provocați intelectual prin activități diferite de cele din programa tradițională. Astfel, de 16 ani au fost înscriși la cursurile oferite până acum circa 1064 de elevi.
„Mulți ani am lucrat neîntrerupt amândouă, joia, câte două ore. Veneam cu mult drag pentru că erau copii curioși care doreau să învețe. Din momentul în care doamna Rada s-a pensionat, am continuat colaborând foarte bine cu domnul profesor Dan Ifrim, dar și cu alți profesori dedicați care împărtășesc aceeași viziune despre educația excelenței. Sunt profesori cu experiență, pasionați de predare, care își adaptează metodele la nevoile copiilor și care pun accent pe dezvoltarea unui mediu interactiv și stimulant”, a declarat Andreea Elgamal. În cadrul proiectului sunt implicați și profesori care predau și la alte școli botoșănene. Anul acesta derularea activităților a fost dificilă din cauza renovărilor școlilor la nivel de municipiu.
Pentru a fi parte din cadrul centrului de excelență la matematică, elevii trebuie să susțină o testare inițială în luna octombrie sau să vină cu recomandarea unor cadre didactice, așa cum s-a întâmplat după pandemie.
„Proiectul „O altfel de școală – educația excelenței” este mai mult decât un curs – este un spațiu în care elevii învață să gândească diferit, să fie curioși și să se bucure de procesul educațional. Iar pentru mine, faptul că pot contribui la dezvoltarea acestor copii este cea mai mare satisfacție”, a mai spus Andreea Elgamal.
„O abordare echilibrată permite o învățare profundă și durabilă”
Andreea Elgamal este de părere că integrarea metodelor inovative de predare în procesul educațional contribuie semnificativ la dezvoltarea gândirii critice, a creativității și a motivației elevilor, oferindu-le elevilor contexte de învățare active și adaptate nevoilor individuale. Cu toate acestea, ea nu uită de metoda tradițională de predare, optând pentru un echilibru între cele două.
„Metodele inovative, cum ar fi învățarea prin joc, proiectele interdisciplinare și utilizarea tehnologiei, fac ca lecțiile să fie mai atractive. Copiii sunt mai implicați atunci când descoperă informațiile în mod activ, în loc să fie simpli receptori ai cunoștințelor. Cu toate acestea, metodele tradiționale rămân fundamentale, asigurând structura logică, disciplina intelectuală și transmiterea sistematică a cunoștințelor esențiale. O abordare echilibrată, care îmbină inovația cu elementele clasice ale predării, permite o învățare profundă și durabilă, sprijinind atât performanța academică, cât și formarea competențelor necesare în societatea actuală”, a explicat Andreea Elgamal.
„Am intrat în învățământ cu dorința sinceră de a fi diferită”
Acum, profesoara predă la o clasă pregătitoare și alege să desfășoare majoritatea activităților prin joc, deoarece cei mici dacă nu sunt interesați de ore, își găsesc alte preocupări, atenția fiindu-le foarte ușor detronată. Întrebată despre începuturile sale în meseria de profesor, Andreea Elgamal a spus:
„Ca orice debut, primii ani au fost o combinație de entuziasm, provocări și lecții învățate din experiență. Ca absolvent de liceu pedagogic, am intrat în învățământ cu dorința sinceră de a fi diferită și am descoperit rapid că meseria de dascăl înseamnă mult mai mult decât transmiterea unor informații – înseamnă construirea relațiilor cu elevii, adaptabilitate și învățare continuă. La început, m-am bazat mult pe metodele tradiționale, dar treptat am căutat mereu noi modalități de a face lecțiile mai atractive și mai eficiente, motiv pentru care am început să dezvolt resurse didactice și să explorez tehnici inovatoare de predare. M-am perfecționat în timp, mi-a plăcut să învăț pe tot parcursul vieții .
Acum, ea s-ar descrie drept un cadru didactic dedicat, pasionat de inovație în educație și preocupat de dezvoltarea elevilor, dincolo de manuale și curriculum standardizat. Experiența de peste 28 de ani în învățământ și cercetarea în domeniul comunicării dialogate la clasele primare i-au oferit o perspectivă mai profundă asupra nevoilor reale ale elevilor și provocărilor sistemului educațional.
„A fi dascăl în România înseamnă să îți asumi o misiune de suflet, într-un sistem care are nevoie de oameni dedicați, capabili să aducă schimbări reale. Deși provocările sunt numeroase, satisfacția de a vedea elevi care cresc, învață, se descoperă și își ating potențialul datorită îndrumării tale este incomparabilă. Educația este fundamentul oricărei societăți, iar profesorii au puterea de a modela viitorul, oferind elevilor nu doar cunoștințe, ci și valori, încredere și motivația de a reuși”, a spus profesoara.
– Mădălina Mihai, reporter în cadrul redacţiei BUZZ