Mulți oameni devin suspicioși când sunt rugați să doneze pentru cauze sociale, dar prudența dispare complet când li se promite câștiguri rapide și fără efort. Așa a pățit și un botoșănean care, fermecat de mirajul unei reclame online, a ajuns să-și piardă economiile într-o schemă de înșelăciune cibernetică.
Păcălit cu o reclamă
Totul a început pe 13 decembrie 2023, când victima a accesat, de pe telefonul mobil, o reclamă sponsorizată pe Facebook. Clipul promitea randamente spectaculoase în urma unei investiții minime și purta însemnele unei bănci cunoscute din România. Convins de autenticitatea ofertei, botoșăneanul a urmat linkul indicat, s-a înscris pe o platformă de investiții al cărei nume nu și-l mai amintește și a fost imediat contactat telefonic de un necunoscut.
Convins că va primi asistență pentru a face prima investiție, i-a transmis acestuia toate datele cardului său bancar. Ulterior, din contul victimei au fost realizate trei tranzacții neautorizate către un cont Revolut, în valoare de 1253, 1000 și 97 de lei. Prejudiciul total s-a ridicat la 2350 de lei.
Potrivit documentelor judiciare, două dintre sumele transferate (1000 și 97 de lei) au fost returnate în contul botoșăneanului ca urmare a unui refuz la plată formulat la bancă. Restul – 1253 de lei – s-a pierdut definitiv. Reprezentanții instituției bancare au declarat că această tranzacție fusese efectuată înainte de blocarea cardului și fusese autorizată chiar de client, printr-un sistem securizat. Ca urmare, suma nu mai putea fi recuperată pe cale bancară.
Victime folosite de escroci în tranzacții suspecte
Pe firul anchetei a apărut o femeie din județul Ilfov, în al cărei cont Revolut au fost virați banii. Audiată în calitate de martor, aceasta a declarat că și ea a fost victima unei escrocherii similare. După ce a accesat o platformă de investiții, a fost contactată de necunoscuți și i-a oferit acestora acces la telefonul mobil, instalând aplicațiile Revolut și AnyDesk, permițând astfel deturnarea banilor către alte destinații.
Deși autorii nu au fost identificați, ancheta penală a fost în cele din urmă închisă. Procurorii au invocat dificultatea identificării făptuitorilor și costurile ridicate pe care le-ar implica o anchetă extinsă. Decizia a fost confirmată de Tribunalul Botoșani.
Utilizatori vulnerabili
Cazul scoate în evidență vulnerabilitatea crescândă a utilizatorilor de internet în fața înșelătoriilor digitale și lipsa de informare cu privire la riscurile accesării unor platforme neverificate. Amploarea fenomenului devine alarmantă, iar autoritățile se confruntă cu tot mai multe probleme în lupta contra criminalității informatice transfrontaliere. Astfel, identificarea făptașilor devine aproape imposibilă.
Un milion de lei dispărut din cont
În urmă cu o lună, un alt botoșănean a pierdut un milion de lei după ce a căzut victimă unei escrocherii informatice de proporții, ilustrând cât de vulnerabili pot fi utilizatorii de internet în fața unor infractori tot mai ingenioși. Potrivit informațiilor furnizate de Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani, victima a fost contactată telefonic de un individ care s-a dat drept reprezentant al Băncii Transilvania. Sub pretextul unor presupuse tranzacții neautorizate în valoare de 5.000 de lei, către o țară străină, escrocul a câștigat încrederea botoșăneanului, care a căzut în capcana unei înșelăciuni elaborate. A doua zi, victima a fost sunată din nou, de pe un număr care părea a aparține băncii – o tehnică cunoscută sub numele de „spoofing”. De această dată, presupusul angajat a susținut că datele bancare ale botoșăneanului ar fi fost compromise de un coleg al său și că este nevoie urgentă de aplicarea unor „măsuri de securitate”. Sub acest pretext, victima a fost determinată să instaleze aplicații de tip „remote control” care i-au oferit atacatorului acces complet la telefon. În cele din urmă, infractorul a reușit să autorizeze o plată de 1.000.000 de lei către un cont Revolut. Deși reprezentanții reali ai băncii au încercat să ia legătura cu victima chiar în timpul efectuării tranzacției, escrocul, aflat în continuare în apel, a convins-o să ignore apelul, pretinzând că este vorba doar de un robot automat. Convorbirea telefonică a durat aproximativ trei ore, iar abia la finalul ei botoșăneanul a realizat că fusese înșelat.
Cazuri în scădere, dar pericolul persistă
De la începutul anului 2025, în județul Botoșani au fost înregistrate 61 de infracțiuni informatice, cu 46 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.Acest progres se datorează, în mare parte, campaniei de prevenire „Siguranța ta on-line depinde de tine!” demarată în decembrie 2024. Totuși, polițiștii atrag atenția că, în ciuda acestor eforturi, există în continuare persoane care cad victime acestor escrocherii. Printre cele mai frecvente tipuri de fraude online se numără phishing-ul (e-mailuri sau SMS-uri false), vânzările fictive pe site-uri de anunțuri, escrocheriile romantice (love scam), investițiile false și furtul de identitate.
Cum să te protejezi – sfaturi esențiale de la polițiști
Pentru a evita capcanele întinse de infractorii cibernetici, autoritățile recomandă următoarele măsuri:
- Nu oferi niciodată datele personale sau bancare prin telefon sau e-mail.
- Nu instala aplicații la cererea unor necunoscuți, indiferent cât de credibili par.
- Verifică întotdeauna autenticitatea apelurilor primite, mai ales cele care pretind a fi de la bănci sau instituții.
- Fii atent la mesajele cu un ton alarmist și la linkurile suspecte.
- Dacă ai fost victima unei fraude online, păstrează toate dovezile – mesaje, capturi de ecran – și anunță imediat poliția și banca emitentă a cardului.