miercuri, august 13, 2025
AcasăPrima PaginăRăzboi politic pe investiţiile în drumuri

Război politic pe investiţiile în drumuri

Măsurile de austeritate dispuse de Guvernul Bolojan au provocat dispuse aprinse nu doar la nivel central, ci şi la Botoşani, chiar între politicieni care reprezintă partide ce fac parte din aceeaşi coaliţie de guvernare.

Astfel, în ultimele zile timp, fostul ministrul botoşănean al Muncii Marius Budăi a avut un discurs acid la adresa premierului şi a PNL, ameninţând recent, alături de unii deputaţi PSD, că social democraţii vor vota pentru răsturnarea guvernului la prima moţiune de cenzură. Asta chiar dacă președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a respins ferm zvonurile privind ieșirea partidului de la guvernare, numindu-i „ciumpalaci” pe cei care promovează astfel de idei fără o decizie în interiorul partidului.

Cu toate acestea, pesedistul botoşănean Marius Budăi a insistat cu criticile la adresa colegilor de guvernare, atât din PNL cât şi din USR, arătându-se îngrijorat de perspectiva opririi investiţiilor la autostrăzile Moldovei, A7 şi A8.

În acest context, dar și în urma ultimelor discuții din interiorul guvernului cu privire la continuarea și prioritizarea lucrărilor pentru autostrăzile A7 și A8, fac apel către toți parlamentarii din Moldova:

1. să comunicăm cu toții public susținerea noastră pentru aceste proiecte atât de importante pentru zona noastră;

2. ⁠să solicităm public clarificarea continuării lucrărilor la A7 și A8;

și, dacă nu suntem mulțumiți de răspunsul primit,

3. să votăm următoarea moțiune de cenzură care va fi depusă la adresa guvernului!
Moldova nu poate fi tratată «la și altele»!

Domnule Bolojan, România trebuie să fie dezvoltată echilibrat în toate zonele, nu doar în vest la dumneavoastră acasă!”, a scris Marius Budăi pe Facebook.

„Au ceva de ascuns?”

Replica a venit ieri de la parlamentarul liberal Eduard Mititelu. Deputatul PNL i-a amintit lui Budăi că ministru al Transporturilor când s-au făcut gafele care au dus la blocaje de finanţare la autostrăzi era chiar actualul său şef de partid, Sorin Grindeanu.

„Susțin construcția autostrăzilor A7 și A8, dar nu numai! Aștept de peste 3 luni un răspuns din partea Ministerului Transporturilor privind planurile pentru realizarea documentațiilor aferente drumurilor expres prevăzute în lege pentru județul Botoșani, care parte din ele ar trebui finanțate din fonduri structurale (Programul Transport).

Au ceva de ascuns? Am și eu un mesaj pentru un coleg parlamentar: în loc să propage informații alarmiste și să arunce vina în toate părțile, dar numai unde trebuie nu, ar fi mai util să pună umărul nu doar pentru autostrăzi (care, dacă procedurile sunt făcute corect de colegii dumnealui, se finanțează din PNRR, nu?), ci și pentru celelalte drumuri de care județul Botoșani este văduvit – drumuri care vor fi lăsate la coadă dacă finanțarea lor se mută către autostrăzi din cauza colegilor domniei sale.

Pe aceeași logică, am și o întrebare către PSD cine răspunde dacă procedurile pentru autostrăzi nu au fost corecte iar finanțarea lor se mută pe fonduri structurale sau pe programul SAFE? Fostul ministru al transporturilor sau actualul? Actualul guvern a propus ca parte din autostrăzi să fie finanțate prin programul SEIF”, a fost replica deputatului PNL Eduard Mititelu.

Acesta se referă la o interpelare către Sorin Grindeanu, fostul ministru al Transporturilor și Infrastructurii, la care încă nu a primit răspuns.

„Dezvoltarea economică sustenabilă a județului Botoșani nu poate fi realizată în absența unei infrastructuri rutiere moderne…Vă solicit respectuos să-mi comunicați care sunt demersurile pe care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii le are în vedere, în anul în curs și în următorii doi ani, din punct de vedere al elaborării documentațiilor tehnico-economice și al identificării surselor de finanțare, pentru următoarele proiecte rutiere esențiale:

1.Drum expres Botoșani – Târgu Frumos (71,5 km) – proiect prevăzut încă din Legea 363/2006, dar pentru care nu au fost inițiate demersuri tehnice concrete și nu există o sursă de finanțare identificată până în prezent.

2.Drum expres Ștefănești – Rădăuți Prut – o conexiune vitală cu Republica Moldova și Ucraina, aflată în același stadiu incipient, fără finanțare sau documentații tehnice inițiate.
Vă mulțumesc anticipat pentru atenția acordată și aștept un răspuns cu privire la planurile și angajamentele ministerului în raport cu aceste obiective strategice pentru județul Botoșani”, arată deputatul Eduard Mititelu.

Premierul i-a dat replica lui Budăi

Premierul Ilie Bolojan a precizat că orice guvern rămâne în funcţie doar dacă are susţinere în Parlament, el referindu-se la declaraţiile fostului ministru botoşănean al Muncii Marius Budăi (PSD), care a avertizat că la următoarea moţiune de cenzură ar putea vota împotriva Guvernului, în cazul în care lucrările de construcție a autostrăzilor A7 și A8 vor fi sistate. Premierul a explicat că au fost semnate contracte de investiţii pe sume care nu pot fi acoperite, iar de aceea este nevoie de luarea unor măsuri.

“Dacă s-ar fi lucrat serios de la început, aşa cum se dovedeşte că în multe autorităţi din România lucrurile se finalizează la timp, s-ar fi putut finaliza peste tot”, a mai spus liderul PNL.

Acesta a adăugat că orice guvern rămâne în funcţie atât timp cât are susţinere în Parlament, iar în condiţiile în care o moţiune de cenzură trece, guvernul respectiv, sigur, îşi închide mandatul.

„Deci nu asta este o problemă. Problema pe care o avem este că, aşa cum v-am spus, am semnat contracte de investiţii mult prea mari faţă de cele pe care şi le poate permite România. Gândiţi-vă că pe componenta de autostrăzi sau de drumuri naţionale se lucrează pe contracte care sunt de zeci de miliarde de euro, ceea ce înseamnă în anii următori necesar de finanţare care trebuie asigurat (…)

Credeţi-mă însă că indiferent cine este premierul României, nu există capacitatea de finanţare ca la toate lucrurile să continue pentru că, din păcate, s-au semnat prea multe contracte şi nu a fost o decizie care să li se spună până aici, mai mult de atâta nu se poate. Gândiţi-vă că avem stadioanele, avem lucrările pe CNI, le vom prioritiza, le vom eşalona. Vom crea în anii următori o predictibilitate a acestor finanţări, în aşa fel încât pe fiecare contract să ştii care îţi este anvelopa, care ţi e suma care ţi revine în fiecare an, iar constructorii îşi vor regla ritmul de lucru în funcţie de această sumă pe care o vor avea la dispoziţie”, a mai spus Bolojan.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer senin
21.1 ° C
21.1 °
20.5 °
83 %
0.8kmh
0 %
mie
28 °
J
32 °
vin
30 °
S
33 °
D
32 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Dacă nu prea avem biciclişti, avem pisici care le ocupă locurile.  

EDITORIAL

Astăzi, când Iliescu e istorie, îmi voi exprima public câteva gânduri și păreri despre ce a însemnat această piază rea pentru România secolului XXI....

EPIGRAMA ZILEI

Adulat, controversat, Vinovatul fără vină Trebuia înmormântat Într-o...mină!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...