joi, septembrie 4, 2025
AcasăLocalProiectul de autostradă cel mai apropiat de Botoşani bate pasul pe loc

Proiectul de autostradă cel mai apropiat de Botoşani bate pasul pe loc

Autostrada Paşcani-Bacău, care ar permite conexiunea municipiului Botoşani la un drum de mare viteză, înaintează foarte lent, conform observaţiilor Asociației „Moldova vrea Autostradă”

Asociația „Moldova vrea Autostradă” a publicat clipuri video cu ritmul lucrărilor de pe cele trei loturi ale autostrăzii Bacău – Pașcani, din care reiese că progresul este foarte lent, de câteva procente în câteva luni bune.

Lotul 1

Astfel, pe cei 30,3 km dintre Săucești (Bacău) și Trifești (Neamț), progresul fizic raportat de CESTRIN a ajuns la doar 38%. Asta înseamnă +5 procente în 4 luni (!), termenul contractual fiind prelungit până în aprilie 2026.

„Structurile sunt abia la început – «ies din pământ», cum s-ar spune, deși ne dorim cât mai curând să vedem și primele grinzi ridicate. S-a mai lucrat la structuri din partea de nord a lotului, dar finalizarea realistă pare a fi în august 2026. Lucrările la terasamente și stabilizarea solului se desfășoară timid, cu puține echipe pe structuri. Este nevoie de un ritm mult mai alert pentru a livra la timp!”, notează Asociația.

Constructorul lotului este ASOCIEREA SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL.

Lotul 2

Pe lotul 2, progresul este „mult prea lent, în condițiile în care timpul a devenit o componentă critică în cursa pentru fondurile 100% nerambursabile din PNRR, condiționat de finalizarea șantierelor pe care lucrează UMB în termenul august 2026”, mai scrie „Moldova vrea Autostradă”.

„Lotul 2 Trifești – Gherăești (19 km) a ajuns la 35% progres fizic, potrivit celei mai recente raportări CESTRIN (+5% față de luna iulie și +12% față de luna martie 2025). Termen contractual: noiembrie 2025, prelungit până în februarie 2026. Estimare: mai puțin optimistă ca în iulie, nu mai există șanse reale să circulăm parțial în acest an, cu accent pe realizarea unei Variante Ocolitoare în jurul Romanului”, arată Asociaţia.

Constructorul este tot ASOCIEREA SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL.

 Lotul 3

Pe lotul 3, munții de balast aduși de UMB pe șantier (echivalentul a aproximativ 12 km de material în linie dreaptă!) se aștern foarte lent, cu un număr de utilaje prea mic.

„Stadiul fizic: 36% conform celei mai recente raportări CESTRIN (+4,1% față de ediția din iulie). Progresul este totuși sub potențialul UMB, dar poate fi înțeles având în vedere că echipele constructorului prioritizează loturile cu finanțare 100% nerambursabilă, care trebuie finalizate până în august 2026! Spre deosebire de celelalte 5 loturi dintre Focșani și Pașcani care au 100% finanţare prin grant, acest tronson este finanțat prin componenta de împrumut din PNRR, în urma renegocierii făcute de Guvernul României”, mai arată Asociația Moldova vrea Autostradă.

Constructorul este tot ASOCIEREA SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL.

Finanţarea ar urma să vină prin granturi PNRR

Cinci loturi din A7, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, vor fi finanțate din granturi PNRR, adică din fonduri nerambursabile, în loc de împrumuturi, arată economedia.

Conform Guvernului, este vorba despre următoarele loturi de autostradă:

Autostrada Focșani – Bacău, Lot 1, Focșani – Domneşti Târg

Autostrada Focșani – Bacău, Lot 2, Domnești Târg – Răcăciuni

Autostrada Focșani – Bacău, Lot 3, Răcăciuni – Bacău

Autostrada Bacău – Pașcani, Lot 1, Bacău (Săucești) – Trifești

Autostrada Bacău – Pașcani, Lot 2, Trifești – Gherăești

Lotul 3, Mircești – Pașcani, al tronsonului Bacău – Pașcani rămâne finanțat din împrumuturi PNRR, deoarece nu ar putea fi gata până în august 2026, termenul limită la proiectele din PNRR.

Un pic mai aproape de civilizaţie

Cu autostradă la Paşcani, municipiul Botoşani ar avea 60 de km până la un drum de mare viteză spre sudul ţării, Tudora 35 de km, iar Vorona 45 de km.

Dacă se va concretiza şi proiectul prelungirii A7, cel de la Paşcani la Siret, atunci judeţul Botoşani va avea autostradă pe teritoriul judeţului, aceasta traversând pe câţiva kilometri teritoriul comunei Tudora. Cea mai simplă conexiune a municipiului Botoşani la această autostradă (Paşcani-Suceava-Siret) ar fi pe direcţia Salcea, şi ar fi mult mai aproape decât varianta Paşcani.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer senin
22.7 ° C
22.7 °
22.6 °
49 %
1kmh
5 %
J
30 °
vin
33 °
S
33 °
D
30 °
lun
27 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

EDITORIAL

România trebuie să facă față unui moment cât se poate de delicat, însă se pare că nota de plată va fi decontată tot de...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...