vineri, octombrie 24, 2025
AcasăLocalRCA obligatorie pentru trotinetele și biciclete electrice – legea pleacă la promulgare

RCA obligatorie pentru trotinetele și biciclete electrice – legea pleacă la promulgare

Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, proiectul legii RCA prin care vor intra sub incidența asigurării obligatorii și anumite trotinete și biciclete electrice, care acum nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării. Proiectul aduce și schimbări legate de suspendarea contractului RCA, noi limite de despăgubire ori posibilitatea verificării RCA prin rețeaua de camere ale CNAIR.

Proiectul de lege adoptate miercuri de Camera Deputaților, for decizional, transpune în legislație Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a fost votat în forma aprobată de Guvern la sfârșitul lunii decembrie 2023. Vezi integral – actul adoptat de Guvern

Aceasta după ce toate amendamentele adoptate de Senat ori propuse de către deputați la acest proiect de lege au fost respinse definitiv de comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților.

Ce trotinete electrice vor avea nevoie de RCA

Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA, ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.

Aceasta deoarece în proiectul de lege, termenul „vehicul” va fi redefinit astfel:

a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h;

b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;

c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;

d) tramvai”

Alte schimbări RCA

Proiectul de lege stabilește și limite minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor europene, respectiv:

Pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;

Pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse de unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

În ceea ce privește modalitatea de control a asigurării RCA, se va permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată.

De asemenea, este prevăzută în noua legislație introducerea unui tipizat standard la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului.

Potrivit proiectului de lege adoptat de Parlament, asiguratul va putea solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea efectelor contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului.

Pe toată perioada suspendării efectelor contractului RCA, a înmatriculării vehiculului, vehiculul se imobilizează într-un spațiu privat, în afara domeniului public. Neîndeplinirea acestei obligații reprezintă încălcarea obligațiilor de asigurare RCA, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 2000 de lei și cu reținerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului până la prezentarea documentului privind încheierea RCA.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer fragmentat
14.5 ° C
14.6 °
14.4 °
78 %
6.5kmh
84 %
vin
15 °
S
15 °
D
15 °
lun
15 °
mar
14 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O fi micul dejun al unui pacient externat mai devreme.

EDITORIAL

Ori de câte ori apare un nod gordian, o fundătură, un colaps în buna funcționare a societății, ies la iveală cauzele care au generat...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...