joi, octombrie 30, 2025
AcasăLocalContract semnat pentru cel mai dificil tronson al autostrăzii A8

Contract semnat pentru cel mai dificil tronson al autostrăzii A8

Autostrada A8, cunoscută drept „Autostrada Unirii”, face un pas important înainte. Miercuri, 29 octombrie, a fost semnat contractul pentru lotul Grințieș–Pipirig, cel mai dificil tronson din sectorul montan al autostrăzii. Pe 31,5 kilometri, constructorii vor trebui să ridice 16 tuneluri și 60 de poduri și viaducte, ceea ce face din acest segment unul dintre cele mai complexe proiecte rutiere din România.

Contractul, cu o valoare de 5,97 miliarde de lei, a fost adjudecat de asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Euroasfalt, grup din care fac parte firmele lui Dorinel Umbrărescu. Documentele au fost parafate miercuri cu Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), la mai bine de trei luni după ce asocierea a fost desemnată câștigătoare.

Licitația a fost lansată în noiembrie 2024, iar rezultatul a fost anunțat pe 18 iulie 2025. Cu acest nou contract, Spedition UMB are un front continuu de lucru pe traseul montan, de la Moțca până la Ditrău, fie singură, fie în asociere.

Tuneluri, viaducte și milioane de metri cubi de rocă excavată

Lotul Grințieș–Pipirig este considerat cel mai dificil al A8. Din cei 31,5 km, aproape două treimi vor fi acoperite de lucrări speciale:

  • 16 tuneluri, cel mai lung având 940 de metri;
  • 60 de poduri și viaducte, două dintre ele depășind 1 km lungime;
  • 12,7 milioane mc de rocă excavată, volum estimat pentru lucrările de săpătură.

Durata contractului este de 54 de luni: 14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție.

Pe niciun lot nu se lucrează efectiv

Deși contractele pentru mai multe tronsoane au fost atribuite, în prezent pe niciun lot din sectorul montan al A8 nu se lucrează efectiv în teren. Faza actuală este de proiectare, cu termene între 6 și 14 luni.

Spedition UMB este implicată și în alte segmente:

  • pe lotul Ditrău–Joseni, compania a contestat atribuirea către asocierea condusă de Danlin XXL, iar decizia instanței a fost amânată pentru 12 noiembrie;
  • pe lotul Joseni–Sărățeni/Sovata, Umbrărescu a fost desemnat câștigător, însă contractul nu a fost încă semnat.

La semnarea de miercuri a fost prezent și ministrul Transporturilor, care a subliniat că pentru etapa de proiectare există deja fondurile necesare.

În schimb, o problemă presantă rămâne emiterea hotărârii de guvern pentru exproprierile necesare pe traseul montan.

Situația pe cele 13 loturi ale Autostrăzii Unirii

  • Tg. Mureș-Miercurea Nirajului este în plin șantier, termenul de finalizare fiind primăvara anului 2027. Câștigătorul licitației este firma turcă Nurol Inșaat.
  • Miercurea Nirajului-Sărățeni, contract semnat pe 29 mai cu o asociere de firme, Ozaltin (Turcia) – Infravis (România). Etapa de proiectare (6 luni) a început în septembrie. Ulterior, construirea propriu-zisă va dura 24 de luni.
  • Sărățeni-Joseni, câștigătoarea desemnată pe 11 martie este asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB, însă contractul nu a fost semnat nici până acum. Etapa de proiectare va dura în acest caz 14 luni, iar construirea acestui segment, 40 de luni.
  • Joseni-Ditrău, asocierea româno-bulgară Danlin XXL-Groma Hold-Intertranscom Impex a fost desemnată câștigătoare, dar asocierea contracandidată SA&PE Construct SRL-Spedition UMB a contestat atribuirea contractului.
  • Ditrău-Grințieș are contractul încheiat cu asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Euroasfalt. Etapa de proiectare (14 luni) a început pe 30 iunie, construirea propriu-zisă urmând să dureze 40 de luni.
  • Grințieș-Pipirig a fost atribuit aceleiași asocieri de firme, iar contractul a fost semnat pe 29 octombrie. Urmează emiterea ordinului de începere a lucrărilor (proiectării).
  • Pipirig-Vânători/Leghin așteaptă ordinul de începere a lucrărilor (etapa de proiectare, 12 luni), contractul fiind încheiat la sfârșitul lunii aprilie cu aceeași asociere SA&PE Construct-Spedition UMB.
  • Leghin/Tg. Neamț-Moțca e în șantier de mai bine de jumătate de an, contractul fiind tot al Spedition UMB. Termenul de finalizare a lucrărilor este începutul anului 2027.
  • Moțca-Tg. Frumos, lot aflat în etapa evaluării celor șase oferte depuse – etapă prelungită până spre sfârșitul anului 2026.
  • Tg. Frumos-Lețcani se află de asemenea în faza evaluării celor șase oferte înscrise, până la sfârșitul anului viitor.

Sfârșitul lunii noiembrie ar putea să aducă și finanțarea pentru construirea acestor două loturi, prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE).

  • Lețcani-Iași (nod DN 24)-Golăiești-Pod Prut – licitațiile pentru cele trei loturi au fost lansate în ultimele zile ale lunii mai. Cele trei proceduri au înregistrat deja contestații, toate admise în defavoarea CNIR, care a întors rezultatul în favoarea sa în instanță, dar numai pentru un segment, Lețcani-intersecția cu DN 24. Pentru acesta, termenul de înscriere a ofertelor expiră astăzi. Licitațiile pentru celelalte două loturi au fost însă suspendate.
Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer fragmentat
14.4 ° C
14.6 °
14.4 °
61 %
3.9kmh
79 %
J
20 °
vin
17 °
S
15 °
D
18 °
lun
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O lecție necesară. Copiii învață manevre de prim ajutor.

EDITORIAL

Dacă e să luăm în seamă sensul cuvântului „frustrat” atunci de bună seamă trebuie să mergem la DEX care spune așa: respectivul cuvânt este...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...