duminică, august 24, 2025
AcasăNaționalRomânia, printre codașele Europei la maşini electrice. Piața s-a prăbușit cu 44%

România, printre codașele Europei la maşini electrice. Piața s-a prăbușit cu 44%

Piața mașinilor full-electrice din România a scăzut cu peste 40% în primele șapte luni ale anului, deși pe plan local s-au lansat multe modele noi și mai accesibile, inclusiv noutățile mărcilor chineze. 

În România, înmatriculările de mașini full-electrice noi au scăzut cu 44% în prima parte a anului și doar Croația a avut o scădere procentuală mai mare, dintre toate statele UE, conform datelor  ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), citate de HotNews.

Înmatriculări electrice: Austria – România 10-1

Mașina electrică are un an bun în UE, cu creștere de 22% și un total de 869.000 de vehicule. Austria, Bulgaria și Polonia au an record.

În 2025, România scade puternic pe electrice, în condițiile în care restul Europei afișează cifre în creștere, arată ultimele date oficiale.

În România s-au înmatriculat în prima jumătate din an puțin peste 3.000 de mașini full-electrice, în timp ce în Austria, au fost de zece ori mai multe. Context: populația Austriei este la jumătate față de România, dar salariul austriecilor este de trei ori mai mare decât cel al românilor.

Alte piețe din regiune au cel mai bun an de până acum: Polonia, Cehia, Slovacia și Slovenia au crescut cu ponderi între 60% și 70%.  Piața din Bulgaria a urcat cu 31%, iar cea ungară, cu 12%.

Diana Buzoianu, despre programul Rabla

Programul Rabla românesc a fost suspendat pe 18 iunie, cu o zi înainte de începerea etapei pentru persoane fizice. Programul va fi reluat de la 1 septembrie, însă cu buget de trei ori mai mic.

Subvenția pentru mașini full-electrice va scădea puternic – de la valoarea propusă, de 7.500 de euro, la 3.700 de euro. Industria auto ceruse 8.500 euro.

Ministra Mediului, Diana Buzoianu, spunea că, în anii următori, finanțarea programului ar trebui regândită, astfel încât să nu depindă numai de fondurile de la bugetul statului, cum s-a întâmplat în ultimii 20 de ani.

„Ecotichetul pentru electrice a fost ajustat, dar această decizie permite ca, în condițiile bugetare actuale, să putem oferi unui număr cât mai mare de români șansa de a beneficia și în acest an de de sprijin. În paralel, încercăm să construim un cadru de finanțare mai stabil și durabil pe viitor prin acoperirea acestui program prin Fondul Social pentru Climă”, a declarat, vineri, ministra Mediului.

A fost precum într-un roller-coaster parcursul legat de subvenția pentru electrice în România: ani de zile statul oferea 10.000 de euro, a scăzut apoi la 5.000 de euro.

Din nou s-a căzut de acord ca subvenția să urce spre 7.500 euro și apoi programul a fost suspendat.

Mai avem un deceniu la dispoziție

Din 2035, în UE nu vor mai putea fi vândute mașini noi pe benzină sau motorină, urmând să conteze doar cele full-electrice, cele pe hidrogen și (probabil) cele pe bază de e-fuels. În aceste condiții, ar fi normal ca vânzările de full-electrice să crească, însă în România nu se întâmplă asta.

În România sunt puțin peste 50.000 de mașini full-electrice pe șosele, ponderea lor fiind de 0,5% din întregul parc auto.

Câte mașini electrice noi s-au înmatriculat în România în perioada 2014-2024 (date ACEA):

  •     2014: 7
  •     2015: 24
  •     2016: 74
  •     2017: 188
  •     2018: 605
  •     2019: 1.506
  •     2020: 2.837
  •     2021: 6.342
  •     2022: 11.638
  •     2023: 14.438
  •     2024: 9.795

Scăderea a venit pe fondul înjumătățirii subvenției acordată programul Rabla, de la 10.000 euro, la 5.000 de euro. Aceasta a fost cauza principală pentru prăbușirea pieței, însă un alt motiv a fost și faptul că sunt foarte puține modele electrice accesibile la preț.

Prețurile mașinilor

Este foarte mic numărul de modele electrice care, înainte de aplicarea oricărei subvenții, au preț de listă de sub 30.000 de euro. Pentru modele ceva mai mari, cu care să poți merge cu familia în concediu, prețul este mult peste o mașină cu motor pe benzină, trecând de 40-50.000 de euro.

Pentru 2025 era preconizată o creștere a subvenției, industria a cerut insistente asta, iar planul era ca subvenția să urce cu 50%, la 7.500 euro (37.000 de lei) pentru mașinile full-electrice.

„Piața auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediției 2025. Această situație fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor și a blocat deciziile de achiziție, iar scăderea de peste 50% a înmatriculărilor de autoturisme electrice, în luna iunie, este o consecință directă și alarmantă”, a declarat spunea Dan Vardie, președinte APIA.

Și iulie a fost pe minus, scădere de 18% la full-electrice, conform datelor APIA. Cota de piață a acestora a fost de 3,2% din total, în timp ce în multe țări UE cota a trecut de 10%. Scăderea vine într-un an în care s-au lansat în țară câteva mărci chineze, inclusiv faimoasa BYD, considerată de mulți ca fiind rival pentru Tesla. Care sunt cele mai vândute modele de mașini electrice, la noi?

Top zece mărci de full-electrice în primele șapte luni din 2025, înmatriculări mașini noi, date APIA

  •     Dacia – 1160
  •     Tesla – 423
  •     Hyundai – 257
  •     Renault – 234
  •     Ford – 231
  •     Volkswagen – 217
  •     Mercedes-Benz – 182
  •     BMW – 160
  •     Leapmotor – 142
  •     Volvo – 115

Top 10 modele full-electrice înmatriculate în șapte luni din 2025

  •     Dacia Spring – 1160
  •     Tesla Model 3 – 221
  •     Tesla Model Y – 197
  •     Hyundai Kona – 158
  •     Renault Megane – 142
  •     Leapmotor T03 – 138
  •     Volkswagen ID.4 – 118
  •     Ford Capri – 85
  •     Volkswagen ID.3 – 68
  •     Mercedes-Bez EQA – 66

Piața europeană

Germania este, la mare distanță, piața numărul unu din UE, cu 248.000 de mașini și creștere de 35%. Franța a rămas pe locul doi, cu 148.000 de mașini (scădere de 6%). Pe trei a fost Belgia, cu 76.000 de mașini și un avans de 20%.

Dintre țările din afara UE, două piețe sunt extrem de mari pentru mașinile electrice: Marea Britanie, cu un total de 224.000 (nu departe de Germania) și Norvegia (70.000, creștere de 37%).

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
14.4 ° C
14.4 °
13.6 °
80 %
3.1kmh
86 %
D
19 °
lun
25 °
mar
27 °
mie
29 °
J
32 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Şantier arheologic în plin centrul oraşului. S-o fi descoperit că reţelele de apă şi canalizare sunt din anctichitate.  

EDITORIAL

În toamna lui 1995, la puțină vreme după ce am devenit student, a avut loc cea mai amplă mișcare de protest a studenților, finalizată...

EPIGRAMA ZILEI

M-a-ntrebat iubita dacă Fusta nouă-i vine bine Și i-am spus că pentru mine E mai bine când ... îi pleacă!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...