joi, septembrie 11, 2025
AcasăLocalCât de necesari sunt angajații din primării? Situația de la Botoșani

Cât de necesari sunt angajații din primării? Situația de la Botoșani

La reducerea de posturi din administrația locală propusă de premierul Ilie Bolojan județul Botoșani ar fi trebuit să reducă numărul de funcționari cu 336.

Conform datelor de la guvern, numărul maxim de posturi prevăzute în organigramele din primăriile județului, plus Consiliul Județean este de 4323, în timp ce angajați efectiv sunt 3096. Diferența, de peste o mie de angajați, este cea pe care vor să o reducă pesediștii și ministrul Dezvoltării, despre care premierul Bolojan spunea că e „fake”, cei în cauză nedorind de fapt să reducă efectiv posturile din administrația locală.

De ce sunt mai multe posturi neocupate? Situația e generală, nu doar la Botoșani, și apare datorită normativelor legale. La un anumit număr de angajați dintr-o primărie sau consiliu județean se pot angaja șefi de birou, directori etc, toți mai bine plătiți și, în general, pile sau veniți pe linie de partid. Așa se face că primăriile sunt populate de șefi de birou și directori peste nimeni, deoarece angajări s-au făcut doar pentru șefi, nu și pentru subordonați ai acestora.

Există, evident angajați în primării care își fac treaba foarte bine, nu trebuie să aruncăm anatema pe toți. Deloc surprinzător, cei care își fac treaba bine sunt și cei mai nemulțumiți, pentru că trebuie să muncească și pentru pilăraia de partid sau familie.

Care sunt primăriile cu cele mai încărcate organigrame

La 1 ianuarie 2024, populația totală a județului Botoșani era 457.066 locuitori. Peste un an, la 1 ianuarie 2025 crescuse cu 681 de locuitori, fiind 457.767 locuitori. Având în vedere această cifră, am luat populația pe localități prezentată de statistică și numărul efectiv de angajați în primării comunicat guvernului, pentru a face o situație care arată efectiv de câți locuitori dintr-un anume UAT „are grijă” un angajat al primăriei.

Și aici autoritățile lucrează cu o șmecherie birocratică, populația totală fiind 457.767 locuitori de jure, adică persoane care au domiciliul în județ. De fapt, populația de facto, adică cea rezidentă, cu domiciuliul efectiv în județul Botoșani, tot conform datelor Institutului Național de Statistică, 388.905 locuitori în 2024, mai scăzută chiar decât populația de la recensământul din 2021, când era 392.821 locuitori.

Dar datele cu care lucrează autoritățile sunt cele referitoare la populația de jure, pentru că numerele sunt mai mari și permit mai multe angajări, alocări bugetare mai mari etc, scuza fiind că este posibil ca toți cei plecați să se întoarcă acasă și au nevoie de servicii la primărie.

Așa că făcut un tabel cu populația reală, populația de jure (cea care e folosită de primării și cu care am lucrat și noi), adică o populație mult mai numeroasă decât în realitate și am încercat să ne dăm seama care primării au schemele de personal cele mai încărcate sau unde avem același număr de locuitori și condiții asemănătoare dar număr complet diferit de angajați la primărie. Evident, dacă am fi folosit în calcule populația reală, datele finale erau și mai dramatice.
Rezultatele sunt redate în tabelul de mai jos:

Denumirea localitatii Populație reală Populatie de jure Nr. maxim de angajati Nr efectiv de angajați Nr locuitori per angajat
           
MUNICIPIUL BOTOSANI 90010 113289 751 642 176.46
MUNICIPIUL DOROHOI 22893 28632 249 179 159.95
ORAS BUCECEA 4171 5401 71 46 117.41
ORAS DARABANI 11948 12629 130 95 132.93
ORAS FLAMANZI 10561 11365 120 74 153.58
ORAS SAVENI 6447 7789 94 72 108.18
ORAS STEFANESTI 5032 6058 84 56 108.17
ADASENI 1328 1954 22 11 177.37
ALBESTI 6260 6754 44 25 270.16
AVRAMENI 3311 3735 26 21 177.86
BALUSENI 4441 4716 44 24 196.5
BLANDESTI 1640 1846 19 13 142
BRAESTI 1868 2072 23 15 138.13
BROSCAUTI 2915 3214 28 18 178.55
CALARASI 3285 3169 32 20 158.45
CANDESTI 1920 2243 29 14 160.21
CONCESTI 1780 1816 27 15 121.07
COPALAU 3996 4290 37 26 165
CORDARENI 1887 1612 23 15 107.5
CORLATENI 1736 1870 29 18 103.9
CORNI 5761 6448 44 30 214.9
COSULA 3152 3161 31 32 98.8
COTUSCA 4126 6085 45 24 253.54
CRISTESTI 4907 4847 38 22 220.32
CRISTINESTI 3489 3702 29 22 168.28
CURTESTI 6133 6454 40 26 248.23
DANGENI 3053 3233 40 36 89.8
DERSCA 3240 3016 27 18 167.55
DIMACHENI 1338 1313 19 12 109.42
DOBARCENI 2253 2332 25 16 145.75
DRAGUSENI 3360 4893 38 21 233
DURNESTI 3349 3754 32 18 208.55
FRUMUSICA 5098 5831 40 26 224.27
GEORGE ENESCU 3104 2991 28 12 249.25
GORBANESTI 3148 3262 28 17 191.88
HANESTI 2562 4584 35 17 269.65
HAVARNA 4193 3973 35 27 147.15
HILISEU-HORIA 3312 3382 33 22 153.72
HLIPICENI 3016 3308 27 17 194.59
HUDESTI 5647 5877 40 30 195.9
IBANESTI 3660 3651 32 24 152.12
LEORDA 2236 2616 28 18 145.33
LOZNA 1862 1952 24 16 122
LUNCA 3787 3763 34 21 179.19
MANOLEASA 2990 3726 33 18 207
MIHAI EMINESCU 8638 8934 48 36 248.17
MIHAILENI 2075 2509 39 38 66.03
MIHALASENI 2123 3678 29 18 204.33
MILEANCA 2107 2453 25 17 144.29
MITOC 1690 1687 21 17 99.23
NICSENI 2509 2613 27 16 163.31
PALTINIS 4145 5771 51 42 137.4
POMARLA 2533 2547 28 23 110.74
PRAJENI 3267 3270 29 22 148.64
RACHITI 5212 5264 43 28 188
RADAUTI-PRUT 2667 3172 29 17 186.59
RAUSENI 2191 2416 27 17 142.11
RIPICENI 3771 5289 30 19 278.37
ROMA 3513 3867 31 15 257.8
ROMANESTI 1902 1895 23 13 145.78
SANTA MARE 2418 2588 22 19 136.21
SENDRICENI 3868 4151 35 24 172.96
STAUCENI 3873 3712 30 19 195.37
STIUBIENI 2278 2685 23 17 157.94
SUHARAU 3811 4227 35 22 192.14
SULITA 2645 2866 37 34 84.29
TODIRENI 3344 3500 30 19 184.21
TRUSESTI 4621 5254 42 31 169.48
TUDORA 4852 4866 35 19 256.1
UNGURENI 6096 6319 48 31 203.84
UNTENI 2450 2549 22 15 169.93
VACULESTI 1856 1951 28 19 102.68
VARFU CAMPULUI 7077 11944 61 37 322.81
VIISOARA 1551 1666 25 18 92.55
VLADENI 4561 4883 36 25 195.32
VLASINESTI 2636 3886 35 21 185.05
VORNICENI 3700 4631 35 21 220.52
VORONA 6636 7435 53 39 190.64
           
CJ Botoșani   457 767 504 385 1189

La prima vedere mai toate primăriile au organigrame foarte încărcate, chiar dacă angajații efectiv sunt mai puțini, însă există și primării cu angajați foarte mulți, raportat la populație, cum ar fi comunele care au un angajat la primărie pentru mai puțin de o sută de locuitori.

Comune cu un angajat la mai puţin de 100 de locuitori

Campioană este comuna Mihăileni, care are organigrama aproape plină (38 de angajați din 39 permiși) la o populație de 2509 la începutul lui 2024. Adică avem acolo un angajat la primărie pentru 66 locuitori. Apoi urmează Sulița, cu 84,29 locuitori per angajat, Dângeni – 89,8 locuitori per angajat, Viișoara – 92,55 locuitori per angajat, Coșula, localitatea de baștină a fostei președinte a CJ, senatorul PSD Doina Federovici – 98,8 locuitori și Mitoc – 99,23 locuitori per angajat la primărie.

Acestea sunt comunele din județ care au un angajat la mai puțin de o sută de locuitori, ceea ce este evident nejustificat și ne-economic.

Dar situația nu este doar la Botoșani, peste trei sferturi din comunele din România nu se pot auto-susține financiar, acest fiind un argument foarte puternic pentru o reorganizare administrativ teritorială absolut necesară, dar nedorită de partide, pentru că pierd primari în teritoriu.

Instituţii deschise doar pentru salarii

Grav este pentru că „auto-susținere financiară” nu înseamnă aici bani de dezvoltare sau de cheltuieli curente, ci faptul că primăriile nu reușesc să adune destui bani pentru salariile angajaților din veniturile proprii și din cota de impozit pe venit. Adică avem un număr foarte mare de primării, inclusiv în Botoșani, care așteaptă transferurile financiare de la bugetul central pentru a plăti salariile angajaților.

Deci am ajuns în situația în care o primărie nu mai lucrează pentru cetățeni, ci doar pentru propria funcționare, ceea ce este absolut nefiresc.

Pe de altă parte, deși numărul de angajați pare mare la unele primării, trebuie ținut cont de faptul că trebuie să existe o organigramă minimală în instituție, sunt posturi obligatorii, trebuie să existe contabilitate, sector juridic, impozite și taxe etc. Cu alte cuvinte nu primăria e prea mare, ci localitatea e prea mică.

Acesta este un alt argument pentru reorganizare teritorială, unde comune mai mari sau zone metropolitane au preluat din atribuțiile primăriilor localităților cu o mie sau două mii de locuitori, economisind prin servicii comune, plus că se face economie și prin dispariția consilierilor locali.

O parte din primarii din județ au înțeles asta, iar din situația făcută de noi se observă primării cu un număr aproximativ egal de locuitori care au și aproximativ același număr de angajați în instituție. Însă exemplele sunt puține, după cum se vede din tabelul de mai jos.

Denumirea localitatii populatie Nr efectiv de angajați Raport un angajat/locuitori
VIISOARA 1666 18 92.55
MITOC 1687 17 99.23
       
AVRAMENI 3735 21 177.86
LUNCA 3763 21 179.19
       
CRISTESTI 4847 22 220.32
DRAGUSENI 4893 21 233
       
BLANDESTI 1846 13 142
ROMANESTI 1895 13 145.78
       
RAUSENI 2416 17 142.11
MILEANCA 2453 17 144.29
       
SANTA MARE 2588 19 136.21
LEORDA 2616 18 145.33
RADAUTI-PRUT 3172 17 186.59
BROSCAUTI 3214 18 178.55
BROSCAUTI 3214 18 178.55
       
GORBANESTI 3262 17 191.88
HLIPICENI 3308 17 194.59
MIHALASENI 3678 18 204.33
STAUCENI 3712 19 195.37
MANOLEASA 3726 18 207
       
CRISTINESTI 3702 22 168.28
AVRAMENI 3735 21 177.86
       
STAUCENI 3712 19 195.37
MANOLEASA 3726 18 207
DURNESTI 3754 18 208.55

 

Mult mai numeroase sunt cazurile de localități cu același număr de locuitori, dar cu un total complet diferit de angajați la primărie, după cum se vede în tabelul următor, unde am scos exemplele cele mai flagrante, însă în aproape jumătate de județ găsim aceste neconcordanțe.

Localitate A Populatie A Angajati A Localitate B Populatie B Angajati B
ADASENI 1954 11 VACULESTI 1951 19
BROSCAUTI 3214 18 DANGENI 3233 36
COSULA 3161 32 RADAUTI-PRUT 3172 17
DANGENI 3233 36 GORBANESTI 3262 17
         

 

Și în situația municipiilor sau orașelor, organigrama e foarte încărcată uneori, mai ales în cazul fostelor comune promovate la rang de oraș cu ocazia aderării României la UE (aveam prea multă populație în mediul rural și problema s-a rezolvat românește, s-au mai creat niște orășeni peste noapte). Dar în cazul orașelor și municipiilor e cumva justificată o organigramă mai stufoasă, pentru că se oferă servicii care, din păcate, în mediul rural încă nu există în județul nostru.

Dar lipsa anumitor servicii nu împiedică angajările, nici la sat, nici la oraș, majoritatea angajări pe pile sau pe linie de partid, sunt favorizate de o birocrație românească ce continuă să fie sufocantă și de lipsa aproape completă a digitalizării.

Am scos în evidență în tabelul de mai jos clasamentul cu comunele din județ cu cei mai mulți angajați raportat la populație.

Denumirea localitatii populatie Nr efectiv de angajați Raport un angajat/locuitori
MIHAILENI 2509 38 66.03
SULITA 2866 34 84.29
DANGENI 3233 36 89.8
VIISOARA 1666 18 92.55
COSULA 3161 32 98.8
MITOC 1687 17 99.23
VACULESTI 1951 19 102.68
CORLATENI 1870 18 103.9
CORDARENI 1612 15 107.5
ORAS STEFANESTI 6058 56 108.17
ORAS SAVENI 7789 72 108.18
DIMACHENI 1313 12 109.42
POMARLA 2547 23 110.74
ORAS BUCECEA 5401 46 117.41
CONCESTI 1816 15 121.07
LOZNA 1952 16 122
ORAS DARABANI 12629 95 132.93
SANTA MARE 2588 19 136.21
PALTINIS 5771 42 137.4
BRAESTI 2072 15 138.13

 

Iar în tabelul următor găsiți primăriile cu cei mai puțini angajați la primărie raportat la numărul de locuitori

Denumirea localitatii populatie Nr efectiv de angajați Raport un angajat/locuitori
VARFU CAMPULUI 11944 37 322.81
RIPICENI 5289 19 278.37
ALBESTI 6754 25 270.16
HANESTI 4584 17 269.65
ROMA 3867 15 257.8
TUDORA 4866 19 256.1
COTUSCA 6085 24 253.54
GEORGE ENESCU 2991 12 249.25
CURTESTI 6454 26 248.23
MIHAI EMINESCU 8934 36 248.17
DRAGUSENI 4893 21 233
FRUMUSICA 5831 26 224.27
VORNICENI 4631 21 220.52
CRISTESTI 4847 22 220.32
CORNI 6448 30 214.9
DURNESTI 3754 18 208.55
MANOLEASA 3726 18 207
MIHALASENI 3678 18 204.33
UNGURENI 6319 31 203.84

 

În acest top al „eficacității”, să zicem, primul loc este deținut nemeritat de comuna Vârfu Câmpului, pentru că acolo este o populație crescută artificial, cu cetățeni moldoveni și ucraineni care au primit cetățenie română dar au plecat imediat din localitate sau erau prevăzuți ca locuind cu sutele la aceeași adresă, de altfel este și o anchetă penală în curs legată de cetățenia obținută acolo cu acte false de către sute sau chiar mii de persoane.

Aceasta este doar o poză a momentului, însă, indiferent dacă, prin comparație, există mulți sau puțini angajați într-o primărie, organigrama este tot umflată, iar majoritatea primăriilor nu își pot asigura supraviețuirea din venituri proprii. Activitatea economică este cvasi- inexistentă în cele mai multe zone din mediul rural, numărul de angajați cu carte de muncă este foarte mic spre zero, așa că șansele de dezvoltare sunt aproape inexistente.

Din acest motiv programe gen PNDL sau Anghel Saligny sunt așa de iubite de primari, banii se primesc pe filieră de partid, metode de control nu există, lucrările se fac cum știm, dar nu există pericolul de a fi controlat de Parchetul European, ca la proiectele europene, mult mai puțin accesate.

Cum procedează alții

În afară de Italia și Franța, care au păstrat organizarea tradițională, dar au o situație economică mult mai bună ca noi, mai toate țările din Uniunea Europeană și-au schimbat organizarea administrativ teritorială pentru o administrare mai eficientă și o accesare mai facilă a fondurilor europene. Excepția este România, care încă funcționează după o lege din 1965.

România are 42 de județe și 3288 de UAT-uri, cu un sistem stufos, instituții cu dublă subordonare sau care se calcă în picioare, sistem a cărui eficiență este lamentabilă.

Ungaria este împărțită în 19 comitate (județe) și capitala Budapesta, care are un statut independent. La nivel inferior, există un număr mare de localități. Conform unor surse, există un număr de UAT-uri similar cu cel al României.

Polonia are o structură pe trei niveluri: 16 voievodate, 380 de powiat (similar cu județele) și peste 2.400 de comune (gmina). Numărul total de UAT-uri la nivel de comună este de 2.478.

Cehia are 14 regiuni, inclusiv capitala Praga. La nivel inferior, țara are un număr mare de municipalități (aproximativ 6.258).

Slovacia este împărțită în 8 regiuni, care se subdivid în 79 de districte, iar la nivel de bază există 2.891 de comune.

Bulgaria are un sistem administrativ-teritorial pe două niveluri principale: 28 de regiuni, echivalentul județelor și 265 de municipalități, care sunt echivalente cu municipiile, orașele și comunele din România.

Albania este împărțită în 12 regiuni. Acestea, la rândul lor, se împart în municipalități și comune, însă o reformă administrativă din 2014 a redus considerabil numărul de unități locale la 61.

Până și Ucraina, deși în război, face reorganizare administrativ teritorială semnificativă. Are  27 de regiuni: 24 de oblasturi (regiuni), o republică autonomă (Republica Autonomă Crimeea, a cărei anexare de către Rusia nu este recunoscută internațional) și două orașe cu statut special (Kiev și Sevastopol),  136 de raioane (districte) și 1.469 de hromade (comunități teritoriale), care reprezintă cel mai mic nivel administrativ.

Pe lângă economiile financiare, care nu sunt nici măcar cele mai importante, beneficiile reorganizării administrativ-teritoriale înseamnă politici mai coerente pentru o anume regiune sau zonă metropolitană legate de transport public, infrastructură, școlarizare, sănătate. Asta pe lângă o accesare mai facilă și o utilizare mai eficientă a fondurilor europene.

Însă, deocamdată în România nu există voința politică nici pentru o reducere reală a posturilor cu 10%, așa că reorganizarea administrativ teritorială este încă foarte departe.

– Cătălin MORARU

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
ploaie ușoară
19.9 ° C
20 °
18.3 °
80 %
1.7kmh
100 %
J
19 °
vin
17 °
S
20 °
D
23 °
lun
24 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Probabil verificau dacă dau bonuri fiscale.

EDITORIAL

Aveam de gând să scriu despre dispariția jurnalismului de bună credință, aspect văzut ca o necesitate de clasa politică, aproape în integralitatea ei, ca...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...