În urmă cu niște ani scriam pe o rețea de socializare o glumă care avea ca obiect publicitatea TV și care suna cam așa: în pauza de publicitate a filmului am citit cartea întrucât eram tare curios cum se termină acțiunea. Bineînțeles că ironia mea se referea la durata foarte mare a spoturilor publicitare comparativ cu cea a filmului. Dar nu despre durata spoturilor publicitare și nici despre calitatea lor voi vorbi astăzi ci despre direcția greșită pe care acestea au apucat-o cam de vreo zece ani încoace. Înțeleg ca molima mileniului trei și nu numai – publicitatea! – să aibă un rol pozitiv pentru ambele tabere (vânzători și cumpărători) în sensul că prin această practică lumea să afle, să știe aproape orice despre anumite servicii sau produse de pe piață. Se știe că un produs bun aproape că nu are nevoie de publicitate din această cauză agresivitatea mediatică în unele cazuri are exact efect invers, fapt care nu pare a-i deranja pe actualii jongleri ai piețelor comerciale. Și când spun piață comercială mă gândesc la orice produs sau serviciu și la aproape orice domeniu de activitate care vine în ajutorul omului modern. Sunt și domenii care nu au ce căuta în zona publicitară cum ar fi industriile de armament sau orice sector care ar afecta viața, sănătatea, securitatea și liniștea emoțională și nu numai a oamenilor. În ceea ce privește sănătatea, până în urmă cu niște ani, aceste principii se respectau și în România. Adică erau interzise reclamele la medicamente, farmaciilor, clinicilor sau altor entități similare fiindu-le interzisă publicitatea. Nu știu exact când și nici ce guvern iresponsabil a ridicat această interdicție și de un timp, micile noastre ecrane au devenit vitrine sau mai exact, rafuri de farmacie. Sute și sute de spoturi publicitare ne aduc în casă știri coafate despre binefacerile unor produse numite generic „suplimente alimentare” care ne alungă bolile și suferințele instant și definitiv precum bomba atomică viața! Lăsând la o parte indispoziția și greața pe care ne-o lasă aceste „suplimente”, faptul că utilizarea lor nu are ca efect decât umplerea conturilor unor oameni care nu au nimic în comun cu medicina și cu principiile ei, ar trebui să reprezinte pentru niște guvernanți responsabili o direcție prioritară de acțiune. Ți-ai găsit! Nu apucăm să deschidem televizoarele că ni se prezintă „eforturile”, „concesiile” și acțiunile profund „umanitare” ale unor farmacii sau lanțuri de farmacii care, sunt atât de convingătoare de zici că o au ca patroană spirituală pe Maica Tereza. Adică nu prestează decât în folosul celor mulți și suferinzi. Măi să fie! Apoi, suntem zilnic bombardați cu informații periate și aduse din condei despre problemele tractului intestinal, balonare, afecțiuni ale ficatului, inimii, articulațiilor, despre medicamente minune care slăbesc sau care regenerează și vitalizează orice, începând de la memorie și până la organele genitale. Dacă e să ne luăm după toate aceste abjecte reclame ce ne invadează intimitatea ar trebui, pur și simplu, să nu mai avem nevoie de doctori. Din acest motiv mă macină o întrebare: oare de ce medicii nu iau atitudine față de aceste obiceiuri mercantile dospind a veleitarism și minciună? De ce nu am auzit până astăzi măcar o frază potrivnică acestui gen de reclame care efectiv le intră și le cotropește ușor-ușor exact teritoriul lor? De ce colegiile de medici nu iau poziție față de minciunile vărsate pe bani grei în latrinele TV? Răspunsul e simplu, atât în cazul guvernanților cât și al medicilor: banul. Se învârt sume uriașe în această industrie a medicamentelor și suplimentelor alimentare, sume care le închid gura, ochii, urechile și mințile celor care ar fi normal să ia atitudine. Am ajuns o națiune care, în schimbul câtorva arginți ar fi în stare să-și vândă și mama bătrână de la țară, și fratele care nu s-a „descurcat” în viață și chiar și copiii care nu le calcă pe urme și aleg o altă cale. Poate mai corectă, mai sănătoasă nu precum cea pe care a apucat-o poporul acesta în 1989! În concluzie, fac ce fac și iar ajung la politică, uitând parcă de „binefacerile” farmaciei „Fundului” care are prețuri doctor Vax de mici. Sau de acele mult mediatizate suplimente alimentare care ne tranzitează sistemul digestiv cam cu aceleași efecte și foloase de care beneficiem noi botoșănenii atunci când trenul internațional trece prin gara Verești!
Publicitate! – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Promisiuni, realitate și scuze – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Suntem în plină campanie electorală, deși până la startul oficial mai e ceva vreme. Candidații bombardează electoratul cu promisiuni care de care mai gogonate,...
Editorial
Despre incompatibilități – Dumitru MONACU, scriitor.
Eliminarea din cărțile Primăriei pe motive de incompatibilitate a medicului Cîrstoiu este doar praful în ochi pe care Ciolacu și ai lui ni l-au...
Editorial
Sensibili, dar și iertători de manipulat – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e prima dată când pomenesc de Cănuță-om sucit, acel personaj aparent inventat de Caragiale, dar cât se poate de reprezentativ pentru spațiul mioritic....
Editorial
Cum spargem cercul vicios – Virgil COSMA, jurnalist
De când am intrat în Uniunea Europeană banii au curs gârlă, mult peste 70 de miliarde de euro, continuă să vină și vor mai...
Editorial
Plutași versus vâslași – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...
Editorial
Pârlacul Marcel și vicleanul Cătălin – Dumitru MONACU, scriitor
Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...
Editorial
Strategii ciudate și penele papagalului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...
Editorial
„Broscuțele” și turnul Primăriei – Dumitru MONACU, scriitor
Nu am idee câtă lume cunoaște pilda cu broscuța surdă și, de aceea, pentru a fi sigur că voi fi înțeles așa cum trebuie...
Editorial
Aceleași poteci, alți parveniți – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ați auzit ce isprăvi a mai comis Marcelașul cel Viteaz în ultimele zile? Ar cam trebui. Nu de alta, dar românilor le place să...
Editorial
Cu stângul în dreptul – Virgil COSMA, jurnalist
Nici n-a început bine campania electorală și deja ne este silă de ceea ce vedem și auzim, deși știam ce ne așteaptă. Cum deja...
Editorial
„Marea duhoare” de la Bucecea – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...
Editorial
Armată obligatorie, dar nu tot pentru voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Idioțenia cu armata obligatorie este o temă foarte dragă atât românașilor de rând, cât și politicienilor, iar în ultima vreme discuțiile pe marginea subiectului...
Editorial
Campania ciudaților – George LAZĂR, director
Ca la fiecare patru ani, înainte de începerea cursei electorale, stâlpii electrici ai județelor, în special cei din orașe, s-au umplut cu postere cu...
Editorial
Oameni care sunt: Florin Egner – Dumitru MONACU, scriitor
Am stat foarte mult în cumpănă dacă și cum să scriu despre fostul edil al Botoșaniului. Faptul că aș putea fi acuzat de o...
Editorial
Doar din grijă pentru români – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva timp suntem efectiv striviți de campania electorală, iar cei care visează la un nou mandat nu au pierdut ocazia de a ieși...
Editorial
16 pe un loc – Virgil COSMA, jurnalist
Partidele politice și alianțele au dat publicității listele pentru alegerile europarlamentare, sunt 542 de candidați pentru 33 locuri. Știu că nu interesează pe nimeni...
Botoșani
cer acoperit de nori
15.5
°
C
17.7
°
15
°
69 %
1.8kmh
92 %
joi
23
°
vin
23
°
sâm
19
°
Dum
22
°
lun
24
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Doamna tot nu cedează locul din centru, că e puterea obișnuinței. După alegeri o să fie mai greu.
EDITORIAL
Suntem în plină campanie electorală, deși până la startul oficial mai e ceva vreme. Candidații bombardează electoratul cu promisiuni care de care mai gogonate,...
EPIGRAMA ZILEI
Ajuns acasă pe la două
Din delegația la Cluj
Găsi pe doamna vopsind ouă
La un vecin, cu ruj...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...