În urmă cu niște ani scriam pe o rețea de socializare o glumă care avea ca obiect publicitatea TV și care suna cam așa: în pauza de publicitate a filmului am citit cartea întrucât eram tare curios cum se termină acțiunea. Bineînțeles că ironia mea se referea la durata foarte mare a spoturilor publicitare comparativ cu cea a filmului. Dar nu despre durata spoturilor publicitare și nici despre calitatea lor voi vorbi astăzi ci despre direcția greșită pe care acestea au apucat-o cam de vreo zece ani încoace. Înțeleg ca molima mileniului trei și nu numai – publicitatea! – să aibă un rol pozitiv pentru ambele tabere (vânzători și cumpărători) în sensul că prin această practică lumea să afle, să știe aproape orice despre anumite servicii sau produse de pe piață. Se știe că un produs bun aproape că nu are nevoie de publicitate din această cauză agresivitatea mediatică în unele cazuri are exact efect invers, fapt care nu pare a-i deranja pe actualii jongleri ai piețelor comerciale. Și când spun piață comercială mă gândesc la orice produs sau serviciu și la aproape orice domeniu de activitate care vine în ajutorul omului modern. Sunt și domenii care nu au ce căuta în zona publicitară cum ar fi industriile de armament sau orice sector care ar afecta viața, sănătatea, securitatea și liniștea emoțională și nu numai a oamenilor. În ceea ce privește sănătatea, până în urmă cu niște ani, aceste principii se respectau și în România. Adică erau interzise reclamele la medicamente, farmaciilor, clinicilor sau altor entități similare fiindu-le interzisă publicitatea. Nu știu exact când și nici ce guvern iresponsabil a ridicat această interdicție și de un timp, micile noastre ecrane au devenit vitrine sau mai exact, rafuri de farmacie. Sute și sute de spoturi publicitare ne aduc în casă știri coafate despre binefacerile unor produse numite generic „suplimente alimentare” care ne alungă bolile și suferințele instant și definitiv precum bomba atomică viața! Lăsând la o parte indispoziția și greața pe care ne-o lasă aceste „suplimente”, faptul că utilizarea lor nu are ca efect decât umplerea conturilor unor oameni care nu au nimic în comun cu medicina și cu principiile ei, ar trebui să reprezinte pentru niște guvernanți responsabili o direcție prioritară de acțiune. Ți-ai găsit! Nu apucăm să deschidem televizoarele că ni se prezintă „eforturile”, „concesiile” și acțiunile profund „umanitare” ale unor farmacii sau lanțuri de farmacii care, sunt atât de convingătoare de zici că o au ca patroană spirituală pe Maica Tereza. Adică nu prestează decât în folosul celor mulți și suferinzi. Măi să fie! Apoi, suntem zilnic bombardați cu informații periate și aduse din condei despre problemele tractului intestinal, balonare, afecțiuni ale ficatului, inimii, articulațiilor, despre medicamente minune care slăbesc sau care regenerează și vitalizează orice, începând de la memorie și până la organele genitale. Dacă e să ne luăm după toate aceste abjecte reclame ce ne invadează intimitatea ar trebui, pur și simplu, să nu mai avem nevoie de doctori. Din acest motiv mă macină o întrebare: oare de ce medicii nu iau atitudine față de aceste obiceiuri mercantile dospind a veleitarism și minciună? De ce nu am auzit până astăzi măcar o frază potrivnică acestui gen de reclame care efectiv le intră și le cotropește ușor-ușor exact teritoriul lor? De ce colegiile de medici nu iau poziție față de minciunile vărsate pe bani grei în latrinele TV? Răspunsul e simplu, atât în cazul guvernanților cât și al medicilor: banul. Se învârt sume uriașe în această industrie a medicamentelor și suplimentelor alimentare, sume care le închid gura, ochii, urechile și mințile celor care ar fi normal să ia atitudine. Am ajuns o națiune care, în schimbul câtorva arginți ar fi în stare să-și vândă și mama bătrână de la țară, și fratele care nu s-a „descurcat” în viață și chiar și copiii care nu le calcă pe urme și aleg o altă cale. Poate mai corectă, mai sănătoasă nu precum cea pe care a apucat-o poporul acesta în 1989! În concluzie, fac ce fac și iar ajung la politică, uitând parcă de „binefacerile” farmaciei „Fundului” care are prețuri doctor Vax de mici. Sau de acele mult mediatizate suplimente alimentare care ne tranzitează sistemul digestiv cam cu aceleași efecte și foloase de care beneficiem noi botoșănenii atunci când trenul internațional trece prin gara Verești!
Publicitate! – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Fraierul patriotic, specie exploatată de sezon – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
Editorial
Pensiile speciale la momentul adevărului – Dumitru MONACU, scriitor
Despre pensiile speciale s-a scris și s-a vorbit atât de mult încât, pe bună dreptate, un editorial cu un așa subiect ar părea la...
Editorial
Un sacrificiu inutil și periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e deloc întâmplător faptul că grosul măsurilor de austeritate lovesc în Educație. Poate puțin surprinzător, în condițiile în care situația în care a...
Editorial
Clasa politică se salvează din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Astăzi, în Parlament, noul guvern își asumă răspunderea pentru pachetul de măsuri care trebuie să reducă deficitul țării. Urgența este dată de faptul că...
Editorial
Broasca, viceprimarii și bursele – Dumitru MONACU, scriitor
Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud de reforme bugetare, simt că m-a pălit o ciocănitoare-n ceafă. Și asta pentru că în...
Editorial
Salarizarea aberantă a „miticilor” – Dumitru MONACU, scriitor
Aud vorbindu-se de o groază de timp despre necesitatea ajustării legii salarizării care, spun politicienii, are niște neajunsuri. În primul și-n primul rând despre...
Editorial
Protest anemic, realitate amară – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Săptămâna curentă a debutat, printre altele, cu protestul elevilor față de intențiile guvernanților de a masacra bursele, o măsură care, dacă e să-i credem...
Editorial
Cu frânele trase, spre nicăieri… – Dumitru MONACU, scriitor
Se spune adesea că omul sfințește locul. Se mai spune, mai nou și pe un ton exasperat, că dacă am avea măcar un Ilie...
Editorial
Pe pista altuia, dar cu tupeu propriu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ani întregi botoșănenii s-au tot plâns de bicicliștii de pe Pietonalul Unirii și, de parcă bicicliștii nu erau de ajuns, în peisaj au apărut...
Editorial
Așteptăm fapte, nu vorbe – Virgil COSMA, jurnalist
Avem guvern nou, avem plan de guvernare, avem promisiuni de reforme, dar nu avem vreo speranță că ne va fi mai bine. Mai mult...
Editorial
O fabrică de rapoarte fără inovații – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am mai amintit și cu alte ocazii, primesc adesea feedback de la cititori. Apreciez asta, însă nu simt nevoia de conformare mulată...
Editorial
Ai AI, folosește-o! – Dumitru MONACU, scriitor
Fără îndoială, mediul online a devenit principala sursă de informații pentru orice savant sau gură-cască. Spre deosebire de defuncta sau, mă rog, muribunda presă...
Editorial
Un calcul cinic – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu sunt bani, suntem în criză și trebuie să luăm măsuri dure pentru a ieși la liman. Numai asta auzim zilele astea și acele...
Editorial
Un nou val de impostură – Virgil COSMA, jurnalist
Tupeu, aroganță, sfidarea electoratului? Care dintre acestea poate caracteriza mai bine formarea noului guvern? Cred că toate la un loc și încă un șir...
Editorial
Trei decenii de schimbări – George LAZĂR, director
Astăzi împlinim treizeci de ani de la prima apariție. Enunțul în sine ascunde aproximativ zece mii de ediții, în spatele cărora s-au aflat cel...
Editorial
Bătaia moșnegilor cu pietre…periculoase – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă ar fi să nu țin seama de proporții și să asemăn cu ceva conflictul dintre Israel și Iran, apoi cu siguranță bătaia cu...
Botoșani
cer acoperit de nori
12.8
°
C
13.8
°
12.8
°
94 %
1.1kmh
100 %
vin
25
°
S
27
°
D
31
°
lun
34
°
mar
29
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
EPIGRAMA ZILEI
Ești o binecuvântare
Ce mi-a fost dată în cale
Și de-aceea-mi doresc tare
Să fiu ramul … frunzei tale!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...