Foarte puțină lume știe că de aici de la Botoșani, mai exact de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, a pornit o modificare aproape din temelii a textului unei reclame Tv. Mai exact, un botoșănean de-al nostru a înaintat o reclamație la instituția sus amintită, care nu s-a sfiit să ia măsurile permise de lege la nivel local, iar la nivel național, Autoritatea în domeniu a reușit să oblige agentul economic cu pricina să-și modifice mesajul publicitar. Bineînțeles că instituția statului a fost acționată în judecată, dar șansele agentului economic de a da peste cap niște măsuri punitive logice și de bun simț sunt extrem de mici. Am amintit de acest aspect, întrucât justiția încă nu s-a pronunțat în acest caz. Dar să intrăm în problemă: este vorba de reclama aceea Tv cunoscută de aproape toată lumea care, inițial, se baza pe textul „Prețuri, doctor … Vax de mici” și care ulterior intervenției instituțiilor abilitate ale statului a devenit „Prețuri doctor…Vax!” Bineînțeles că varianta inițială a textului inducea în mintea consumatorului de publicitate și implicit de medicamente ideea unui preț redus, a unui preț convenabil în raport cu prețurile altor agenți economici. Era, cum s-ar spune, o șopârlică din acelea care pot deturna consumatorul, printr-un mesaj vădit subliminal, de la o farmacie la alta. Și pentru că am pomenit cuvântul „farmacie”, trebuie neapărat să vă reamintesc că, în urmă cu mulți ani, erau, pe bună și justificată dreptate, interzise reclamele la medicamente și farmacii. Astăzi, am ajuns atât de departe în absurd încât dacă stai o seară în fața micului ecran afli o sumedenie de remedii minune (unele dintre ele etichetate drept „suplimente alimentare”!) cu ajutorul cărora poți scăpa de fel de fel de boli. Sumele uriașe de bani care se învârt în această industrie farmaceutică au deschis așadar și porțile televiziunilor și ale publicațiilor, dar, ce este cel mai grav, al instituțiilor statului, care au permis expansiunea reclamelor specifice acestei industrii, către pacienți. Că așa ar trebui să se numească cei care calcă pragurile farmaciilor: pacienți și nu clienți. Din păcate, banii nu au miros, iar cei care sunt chitiți în a-i aduna grămezi nu au nici conștiință, nici milă și niciun fel de empatie cu bătuții de soartă care încearcă, băgând adânc mâna în portofel, să-și mai prelungească cu puțin viața sau să mai scape câteva clipe de durerile care îi chinuie. Un alt aspect negativ al acestui gen de publicitate îl reprezintă faptul că mulți indivizi aproape că renunță la sfatul medicului, pe motiv că au văzut ei la Tv un medicament minune care le ia efectiv durerea cu mâna. Sau cel puțin așa au glăsuit ăia cu reclamele lor! În acest caz, mă miră până la indignare indiferența cadrelor medicale (medici, asistenți) care nu iau poziție într-o problemă ce îi privește în mod direct și nemijlocit. După cum probabil bănuiți, în industria farmaceutică viramentele de bani sunt de talia avalanșelor de pe Everest sau de pe Mont Blanc, adică mormane uriașe de bani. De ce ar mai trebui să fim intoxicați și cu reclamele acestea, unele de-a dreptul ridicole, chiar nu înțeleg. Păi dacă e să se facă publicitate industriilor cu mulți bani, dați domnilor drumul la reclamele cu droguri, cu țigări, cu băuturi alcoolice, cu prostituție sau celor care să accelereze comerțul cu arme. Că într-un clasament neoficial, după aceste … „ramuri de producție” extrem de bănoase, ar urma industria farmaceutică, cu tentaculele ei răspândite în orice colț de lume. Lăsând la o parte ironia și sarcasmul, este evident că omenirea în general și România în mod special ar trebui să ia niște măsuri care să fie în beneficiul celor mulți și nu a celor cu bani mulți. Astfel, prima dintre ele ar fi înlocuirea în mentalul uzual al „clientului” cu „pacientul”, adică înțelegerea faptului că oamenii, cei mulți de care aminteam, sunt sursa banilor și nu magnații care nu le văd menirea decât de la înălțimea conturilor lor. Fără oameni sănătoși, fără oameni buni de muncă, cu toate inteligențele voastre artificiale sau parțial naturale, nu aveți nicio șansă, oricât de mult ați dezvolta industria farmaceutică cu toate metodele ei subliminale de publicitate, de a ajunge la cei pe care voi îi numiți, total eronat, clienți!
Publicitate – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Normalitatea cu plusurile și minusurile ei – Dumitru MONACU, scriitor
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
Editorial
Educația, la fel ca și dinozaurii – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cei care, la sfârșit de săptămână, au avut drum prin Parcul Eminescu, au putut observa că dinozaurii sunt pe picior de plecare. După câteva...
Editorial
Un serial stupid – Virgil COSMA, jurnalist
În săptămâna care a trecut am fost martorii stupefiați ai celei mai mari rușini judiciare din toți cei 35 ani care au trecut de...
Editorial
Totul este la un clic distanță – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Poate că cea mai mare realizare a vremurilor pe care le trăim nu este informația ca atare, ci accesibilitatea acesteia. Informație a existat de...
Editorial
Succintă cronică locală – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă în urmă cu câteva săptămâni mă plângeam de faptul că subiectele jurnalistice locale sunt efectiv căzute în umbra celor naționale și mondiale, iată...
Editorial
Ai de noi și vai de voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
La începutul anului, prin presa prea puțin iubită de stat - adică acea parte a presei care supraviețuiește fără subvenții de la partide -...
Editorial
Banii înapoi! – Dumitru MONACU, scriitor
Recenta „ascundere” de către judecătorii suceveni a celor trei persoane implicate în niște presupuse acte de corupție (Verginel Gireadă - primarul comunei M. Eminescu,...
Editorial
Curățenia ca exercițiu de ipocrizie – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După săptămâni de trudă și pregătiri, românii au întâmpinat sărbătorile pascale cum știu mai bine, într-o manieră consacrată. Excese alimentare și mai ales bahice,...
Editorial
Lumina din mormânt – Virgil COSMA, jurnalist
Trăim o lume fragmentată de conflicte care au tendința de a se globaliza și de polarizări culturale duse la extrem. Se simte însă o...
Editorial
Statistica ieftină și Paștele electoral – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ne-am aștepta ca, având în vedere vremurile și tehnica, cei de la butoane să fie mai prudenți atunci când vine vorba despre manipulare și...
Editorial
Când nu răspunde cine greșește – Dumitru Monacu, scriitor
Știrea că Spitalul Județean este obligat să o despăgubească pe medicul ginecolog care a fost de gardă în noaptea decesului Alexandrei Ivanov ne demonstrează...
Editorial
Deștepți, dar nu destul – Ciprian Mitoceanu, sciitor
Aproape că nu e zi în care să nu apară în presă relatări despre românași de-ai noștri care s-au pricopsit cu dosare penale –...
Editorial
Principiul maselor comunicante – Dumitru Monacu, scriitor
Rândurile de față nu se doresc a fi destinate nici academicienilor și nici proștilor. Sunt pentru oamenii normali care n-au trecut ca gâsca prin...
Editorial
Educația pentru responsabilitate – Ciprian Mitoceanu, scriitor
Se vorbește din ce în ce mai mult despre reforma educației și este firesc să fie așa în condițiile în care e tot mai...
Editorial
Semeni vânt, culegi furtună – Virgil COSMA, jurnalist
Ce facem noi acum? Jucăm la două capete, încercând să ungem pâinea, dar să rămânem și cu slănina în pod. Ceea ce, evident, nu...
Editorial
Prostie sau strategie? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În ceea ce privește porția de circ, putem spune că avem cantitate cât să dăm și la alții, calitatea e discutabilă, însă ține gândul...
Botoșani
cer acoperit de nori
14.4
°
C
16.6
°
14.4
°
67 %
2.7kmh
97 %
mie
24
°
J
22
°
vin
19
°
S
24
°
D
18
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Când nerăbdarea-i mare, sfâșii pachetul imediat ce l-ai primit, că nu ambalajul e important.
EDITORIAL
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
EPIGRAMA ZILEI
La balamuc tv niște niște ciudate
Zilnic ne spun, vărsând pe post mânia
Că România e-n realitate
Cum e Realitatea-n România...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...