Foarte puțină lume știe că de aici de la Botoșani, mai exact de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, a pornit o modificare aproape din temelii a textului unei reclame Tv. Mai exact, un botoșănean de-al nostru a înaintat o reclamație la instituția sus amintită, care nu s-a sfiit să ia măsurile permise de lege la nivel local, iar la nivel național, Autoritatea în domeniu a reușit să oblige agentul economic cu pricina să-și modifice mesajul publicitar. Bineînțeles că instituția statului a fost acționată în judecată, dar șansele agentului economic de a da peste cap niște măsuri punitive logice și de bun simț sunt extrem de mici. Am amintit de acest aspect, întrucât justiția încă nu s-a pronunțat în acest caz. Dar să intrăm în problemă: este vorba de reclama aceea Tv cunoscută de aproape toată lumea care, inițial, se baza pe textul „Prețuri, doctor … Vax de mici” și care ulterior intervenției instituțiilor abilitate ale statului a devenit „Prețuri doctor…Vax!” Bineînțeles că varianta inițială a textului inducea în mintea consumatorului de publicitate și implicit de medicamente ideea unui preț redus, a unui preț convenabil în raport cu prețurile altor agenți economici. Era, cum s-ar spune, o șopârlică din acelea care pot deturna consumatorul, printr-un mesaj vădit subliminal, de la o farmacie la alta. Și pentru că am pomenit cuvântul „farmacie”, trebuie neapărat să vă reamintesc că, în urmă cu mulți ani, erau, pe bună și justificată dreptate, interzise reclamele la medicamente și farmacii. Astăzi, am ajuns atât de departe în absurd încât dacă stai o seară în fața micului ecran afli o sumedenie de remedii minune (unele dintre ele etichetate drept „suplimente alimentare”!) cu ajutorul cărora poți scăpa de fel de fel de boli. Sumele uriașe de bani care se învârt în această industrie farmaceutică au deschis așadar și porțile televiziunilor și ale publicațiilor, dar, ce este cel mai grav, al instituțiilor statului, care au permis expansiunea reclamelor specifice acestei industrii, către pacienți. Că așa ar trebui să se numească cei care calcă pragurile farmaciilor: pacienți și nu clienți. Din păcate, banii nu au miros, iar cei care sunt chitiți în a-i aduna grămezi nu au nici conștiință, nici milă și niciun fel de empatie cu bătuții de soartă care încearcă, băgând adânc mâna în portofel, să-și mai prelungească cu puțin viața sau să mai scape câteva clipe de durerile care îi chinuie. Un alt aspect negativ al acestui gen de publicitate îl reprezintă faptul că mulți indivizi aproape că renunță la sfatul medicului, pe motiv că au văzut ei la Tv un medicament minune care le ia efectiv durerea cu mâna. Sau cel puțin așa au glăsuit ăia cu reclamele lor! În acest caz, mă miră până la indignare indiferența cadrelor medicale (medici, asistenți) care nu iau poziție într-o problemă ce îi privește în mod direct și nemijlocit. După cum probabil bănuiți, în industria farmaceutică viramentele de bani sunt de talia avalanșelor de pe Everest sau de pe Mont Blanc, adică mormane uriașe de bani. De ce ar mai trebui să fim intoxicați și cu reclamele acestea, unele de-a dreptul ridicole, chiar nu înțeleg. Păi dacă e să se facă publicitate industriilor cu mulți bani, dați domnilor drumul la reclamele cu droguri, cu țigări, cu băuturi alcoolice, cu prostituție sau celor care să accelereze comerțul cu arme. Că într-un clasament neoficial, după aceste … „ramuri de producție” extrem de bănoase, ar urma industria farmaceutică, cu tentaculele ei răspândite în orice colț de lume. Lăsând la o parte ironia și sarcasmul, este evident că omenirea în general și România în mod special ar trebui să ia niște măsuri care să fie în beneficiul celor mulți și nu a celor cu bani mulți. Astfel, prima dintre ele ar fi înlocuirea în mentalul uzual al „clientului” cu „pacientul”, adică înțelegerea faptului că oamenii, cei mulți de care aminteam, sunt sursa banilor și nu magnații care nu le văd menirea decât de la înălțimea conturilor lor. Fără oameni sănătoși, fără oameni buni de muncă, cu toate inteligențele voastre artificiale sau parțial naturale, nu aveți nicio șansă, oricât de mult ați dezvolta industria farmaceutică cu toate metodele ei subliminale de publicitate, de a ajunge la cei pe care voi îi numiți, total eronat, clienți!
Publicitate – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Băiatul deștept din Justiție
Redacţia -
Vicepremierul Cătălin Predoiu e un personaj-cheie în dezastrul din Justiție. El a promovat legile din 2022 care au pavat drumul grupării Savonea către puterea...
Editorial
Un cutremur trecător? – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Documentarul Recorder se înscrie, din supărător de multe puncte de vedere, în categoria „Știe tot satul ce știe și bărbatul”. Da, mi-am permis să...
Editorial
Fenomenul BUZZ, unicat în țară! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din ce în ce mai multă lume renunță azi la deja bătrânul și demodatul „Google” și apelează la forme ale inteligenței artificiale care știu...
Editorial
Anatomia unui misecuvenism național – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Editorialul precedent s-a bucurat de oarece aprecieri, dezbateri și comentarii. Mult peste media obișnuită pe pagina de socializare a Monitorului. Acestora li s-au adăugat...
Editorial
Sistemul, între politica banului și banul politicii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Asistăm astăzi și în plan național dar și internațional la o inflație de lideri iresponsabili, năuci de cap, obsedați de putere și atât. Priviți...
Editorial
Corupția ucide din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
În ultimele zile, peste o sută de mii de oameni din Prahova, Dâmbovița și Argeș au rămas brusc fără apă potabilă. Motivul? Barajul Paltinu,...
Editorial
„(M)oștenii” școlilor de partid – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Operațiunea de…autolăsare la vatră a primului (m)oștean a țării este un mic pas spre normalitate dar mult mai logic și corect ar fi fost...
Editorial
Români de mii de ani, cetățeni de niciun minut – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Gata, s-a terminat. În prima zi din lună românii au scos tricolorul din dulap, l-au întins pe balcon să vadă vecinii cât de patrioți...
Editorial
Chiar e nevoie de CCR? – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Orice lege care funcționează pe teritoriul patriei ar trebui să fie atât de clară și la obiect încât pentru orice cetățean român care dispune...
Editorial
Cine la cine a dat în cap?– Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Vrem-nu vrem, nu putem evita scandalul Moșteanu, fostul ministru al Apărării și vicepremier USR, care a demisionat după ce Libertatea a dezvăluit că a...
Editorial
Cine a arestat patriotismul – Cătălin Moraru, jurnalist
ADMIN -
„Bojolan pune impozite de banii românilor din bănci”. „Guvernul ajută moldovenii cu mii de tone de motorină în timp ce la noi se scumpește”....
Editorial
Când doi se ceartă, al treilea pierde – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Recentul conflict dintre președintele Nicușor Dan și al lui (fost, de-acum!) consilier Ludovic Orban este catalogat de mulți drept o furtună într-un pahar cu...
Editorial
Cravata galbenă, cravata roșie – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Așa cum am promis, astăzi revin cu un fel de continuare a editorialului precedent. Cu o amintire din acele vremuri când oamenii se ajutau,...
Editorial
565 = 5! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Aproape sigur vă veți întreba din prima ce o fi cu acest titlu de editorial. Mai ales că din punct de vedere matematic nu...
Editorial
Cravata galbenă cu tricolor – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Țin să precizez de la început că titlul editorialului nu are nicio intenție de a spune ceva aiurea de tricolor; e doar o aluzie...
Editorial
Între gestionarea crizei și un incendiu social – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Guvernul a lansat al treilea pachet fiscal-bugetar, prezentat drept soluția pentru redresarea economică. Oficial, este o strategie de stabilizare și creștere, menită să echilibreze...
Botoșani
cer acoperit de nori
5.6
°
C
6.6
°
5.5
°
81 %
4.9kmh
96 %
S
7
°
D
7
°
lun
9
°
mar
9
°
mie
9
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
Vicepremierul Cătălin Predoiu e un personaj-cheie în dezastrul din Justiție. El a promovat legile din 2022 care au pavat drumul grupării Savonea către puterea...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...




