Foarte puțină lume știe că de aici de la Botoșani, mai exact de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, a pornit o modificare aproape din temelii a textului unei reclame Tv. Mai exact, un botoșănean de-al nostru a înaintat o reclamație la instituția sus amintită, care nu s-a sfiit să ia măsurile permise de lege la nivel local, iar la nivel național, Autoritatea în domeniu a reușit să oblige agentul economic cu pricina să-și modifice mesajul publicitar. Bineînțeles că instituția statului a fost acționată în judecată, dar șansele agentului economic de a da peste cap niște măsuri punitive logice și de bun simț sunt extrem de mici. Am amintit de acest aspect, întrucât justiția încă nu s-a pronunțat în acest caz. Dar să intrăm în problemă: este vorba de reclama aceea Tv cunoscută de aproape toată lumea care, inițial, se baza pe textul „Prețuri, doctor … Vax de mici” și care ulterior intervenției instituțiilor abilitate ale statului a devenit „Prețuri doctor…Vax!” Bineînțeles că varianta inițială a textului inducea în mintea consumatorului de publicitate și implicit de medicamente ideea unui preț redus, a unui preț convenabil în raport cu prețurile altor agenți economici. Era, cum s-ar spune, o șopârlică din acelea care pot deturna consumatorul, printr-un mesaj vădit subliminal, de la o farmacie la alta. Și pentru că am pomenit cuvântul „farmacie”, trebuie neapărat să vă reamintesc că, în urmă cu mulți ani, erau, pe bună și justificată dreptate, interzise reclamele la medicamente și farmacii. Astăzi, am ajuns atât de departe în absurd încât dacă stai o seară în fața micului ecran afli o sumedenie de remedii minune (unele dintre ele etichetate drept „suplimente alimentare”!) cu ajutorul cărora poți scăpa de fel de fel de boli. Sumele uriașe de bani care se învârt în această industrie farmaceutică au deschis așadar și porțile televiziunilor și ale publicațiilor, dar, ce este cel mai grav, al instituțiilor statului, care au permis expansiunea reclamelor specifice acestei industrii, către pacienți. Că așa ar trebui să se numească cei care calcă pragurile farmaciilor: pacienți și nu clienți. Din păcate, banii nu au miros, iar cei care sunt chitiți în a-i aduna grămezi nu au nici conștiință, nici milă și niciun fel de empatie cu bătuții de soartă care încearcă, băgând adânc mâna în portofel, să-și mai prelungească cu puțin viața sau să mai scape câteva clipe de durerile care îi chinuie. Un alt aspect negativ al acestui gen de publicitate îl reprezintă faptul că mulți indivizi aproape că renunță la sfatul medicului, pe motiv că au văzut ei la Tv un medicament minune care le ia efectiv durerea cu mâna. Sau cel puțin așa au glăsuit ăia cu reclamele lor! În acest caz, mă miră până la indignare indiferența cadrelor medicale (medici, asistenți) care nu iau poziție într-o problemă ce îi privește în mod direct și nemijlocit. După cum probabil bănuiți, în industria farmaceutică viramentele de bani sunt de talia avalanșelor de pe Everest sau de pe Mont Blanc, adică mormane uriașe de bani. De ce ar mai trebui să fim intoxicați și cu reclamele acestea, unele de-a dreptul ridicole, chiar nu înțeleg. Păi dacă e să se facă publicitate industriilor cu mulți bani, dați domnilor drumul la reclamele cu droguri, cu țigări, cu băuturi alcoolice, cu prostituție sau celor care să accelereze comerțul cu arme. Că într-un clasament neoficial, după aceste … „ramuri de producție” extrem de bănoase, ar urma industria farmaceutică, cu tentaculele ei răspândite în orice colț de lume. Lăsând la o parte ironia și sarcasmul, este evident că omenirea în general și România în mod special ar trebui să ia niște măsuri care să fie în beneficiul celor mulți și nu a celor cu bani mulți. Astfel, prima dintre ele ar fi înlocuirea în mentalul uzual al „clientului” cu „pacientul”, adică înțelegerea faptului că oamenii, cei mulți de care aminteam, sunt sursa banilor și nu magnații care nu le văd menirea decât de la înălțimea conturilor lor. Fără oameni sănătoși, fără oameni buni de muncă, cu toate inteligențele voastre artificiale sau parțial naturale, nu aveți nicio șansă, oricât de mult ați dezvolta industria farmaceutică cu toate metodele ei subliminale de publicitate, de a ajunge la cei pe care voi îi numiți, total eronat, clienți!
Publicitate – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
![editorial](https://static.monitorulbt.ro/wp-content/uploads/2017/02/editorial-e1668970069281.jpg)
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
SUSȚINE MONITORUL DE BOTOȘANI
Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Suverani și deștepți – Ciprian MITOCEANU, scriitor
E an electoral, prin urmare e firesc ca discuțiile cu pretenții patriotice să ocupe o mare parte din timpul românilor, mai ales a celor...
Editorial
Moși burtoși versus cârlani năzdrăvani – Dumitru MONACU, scriitor
După cum era de așteptat, recentul atentat asupra lui Donald Trump a stârnit o sumedenie de comentarii, analize, și câte și mai câte luări...
Editorial
Soluții există, voință mai greu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
România a luat-o razna rău de tot. Și, cu zi ce trece, e tot mai rău, nici măcar un semn că situația ar avea...
Editorial
Calea spre stabilitate în cuplu – Dumitru MONACU, scriitor
Probabil energiile cele mai puternice care nu provin direct din lumea materială își au izvorul din două zone pe cât de complexe, pe atât...
Editorial
Aspiratorul guvernamental – Virgil COSMA, jurnalist
Creșterea salariului minim brut pe economie de la începutul acestei luni este cea mai mare în procente din ultimii 20 de ani. Pentru cei...
Editorial
Un ostaș în slujba lui – Ciprian MITOCEANU, scriitor
A devenit oficial. Ostașul s-a săturat să tot stea în slujba țării și vrea președinte. Nu știm sigur dacă visează să doarmă la Cotroceni...
Editorial
Dumnezeu ne-a dat! – Dumitru MONACU, scriitor
Lenea și neștiința reprezintă cu siguranță două obstacole puternice în dezvoltarea unei nații. Convinși de acest lucru, românii au adaptat și ironizat aceste metehne...
Editorial
Cât am evoluat? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
La primul congres al PMR - 21-23 februarie 1948, interpelat de Petru Groza, care i-a atras atenția că închisorile sunt pline de țărani și...
Editorial
Droguri, politică și bani – Dumitru MONACU, scriitor
Zilnic, pe posturile de televiziune naționale ni se prezintă accidente de circulație, crime, violuri, distrugeri, toate având același numitor comun, consumul de droguri. Tot...
Editorial
La cât de rău e, e încă bine – Ciprian MITOCEANU, scriitor
S-a terminat cu Evaluarea Națională, s-a terminat și cu Bacalaureatul. Examene și examene, cu rezultate previzibile, care se repetă de la an la an....
Editorial
Răscrucea dintre lumi – Virgil COSMA, jurnalist
Ceea ce era de așteptat să se întâmple în Statele Unite s-a întâmplat. Pentru cei care urmăresc cât de cât mișcările politice și sociale...
Editorial
Cascada minciunilor – Cătălin MORARU, redactor șef
Oamenii sunt adesea atrași de idei autoritare deoarece sunt deranjați de complexitate. Nu le place divizarea. Preferă unitatea. O avalanșă bruscă de diversitate -...
Editorial
Țopăială politică made PSD&PNL – Dumitru MONACU, scriitor
Anul 2024 va intra în istoria contemporană a României ca fiind reperul temporal ce a adunat în jurul lui maximum de scrutine electorale posibile...
Editorial
Mai merită să fii cinstit în țara asta? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Protestul întreprinzătorilor și contabililor a trecut cam neobservat, ceea ce le-a dat curaj celor care au pretenția să ne păstorească până în veac. Ciolacu...
Editorial
Lebăda și cântecul ei – Dumitru MONACU, scriitor
După cum probabil ați observat, nu sunt genul de om care să se lingușească pe lângă cineva, indiferent de poziție, bogăție și influență. Nu...
Editorial
Bun, nu doar „mai bun” – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Eternul paradox românesc lovește din nou; e genul de blestem de care nu o să scăpăm vreodată. Astfel, după negocieri duse mai ales în...
Botoșani
cer senin
16.6
°
C
16.7
°
16.1
°
97 %
2.3kmh
0 %
sâm
29
°
Dum
34
°
lun
28
°
mar
27
°
mie
27
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Şeful de la NovaApaserv, singur şi debusolat după şedinţa Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă, în care toată lumea l-a întrebat de ce nu este...
EDITORIAL
E an electoral, prin urmare e firesc ca discuțiile cu pretenții patriotice să ocupe o mare parte din timpul românilor, mai ales a celor...
EPIGRAMA ZILEI
Pe-un velier mi-ar fi plăcut
Să admirăm albastra zare
Dar n-ai venit, că tu ai vrut
Pe-un altul, c-un catarg mai mare ...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...