Chiar dacă au avut grijă să-şi pună veniturile la adăpost înainte de declanşarea revoluţiei fiscale, parlamentarii noştri fac tot ce trebuie pentru a ne demonstra că nu merită nici pe departe să fie plătiţi regeşte în condiţiile în care sacrificiile necesare pentru a duce ţara mai departe sunt aşteptate tot de la populaţie. Prestaţia celor care se laudă că nu pot face pasul înapoi deoarece toate tâmpeniile le sunt justificate de votul celor care i-au trimis la Casa Poporului e de toată jena, ducând cu gândul la filmele cu Stan şi Bran. Îmi vine în minte filmul în care cei doi încearcă să livreze un pian. E clar încă de la început că, fiind vorba despre cei doi, pianul nu va ajunge întreg la destinaţie dar asta nu-i descurajează pe protagonişti, ba dimpotrivă. Aleg cele mai neinspirate metode pentru a-şi face treaba şi se încăpăţânează să le aplice deşi dezastrul e previzibil. Dar asta nu-i împiedică să-i dea înainte în cel mai pur stil stahanovist. Cam la fel stau lucrurile şi cu aleşii noştri. Au aflat şi ei – adevărat; până şi aleşii au aflat – că România, la capitolul circulaţie pe drumurile publice, nu stă bine deloc. Şi s-au gândit că n-ar fi rău să se ia nişte măsuri. Şi cum stă în puterea lor să propună şi eventual chiar să şi aprobe câte ceva pentru binele celor care i-au votat, un grup de parlamentari a venit cu o soluţie pe cât de originală, pe atât de inutilă. Cică şoferii disciplinaţi ar trebui răsplătiţi. Şi nu oricum ci cu puncte. Acele puncte care până acum erau spaima şoferilor cu apucături. Că dacă se adunau prea multe… Distinşii aleşi s-au gândit să-i premieze pe şoferii model cu câte două puncte. Dacă timp de un an de zile şoferul s-a ţinut departe de penalizări va trebui să se străduiască să piardă şaptesprezece puncte în anul următor pentru a reveni cu picioarele pe pământ la modul cel mai propriu. Interesantă idee, ce să le mai ceri? Parlamentarii au găsit cea mai ieftină soluţie pentru a pune capăt haosului de pe şosele. De ce să se facă investiţii în infrastructură? Investiţiile costă, că de asta le spune investiţii, şi dacă nu iese nimic nici nu merită demarate. Nu e mai frumos şi rentabil când investiţiile se fac doar pe hârtie şi banii ajung la cine trebuie? Educaţie?! Da, şi educaţia e capabilă să reducă haosul de pe şosele. Dar educaţia, ca şi infrastructura, necesită fonduri. Şi mai există şi pericolul ca un popor educat să gândească de capul lui, aşa că mai degrabă ne menţinem la nivelul actual. Dacă încă funcţionează nu e bine să încerci reparaţii. Lecţii de conducere preventivă? Nici nu încape vorbă; şoferii români sunt aşi din născare, ce nevoie au de conducere preventivă? România duce lipsă de drumuri pe care să se poată circula în siguranţă. Lipsesc marcajele rutiere şi separatoarele de sens. Autostrăzi avem pe hârtie; în Moldova nici măcar atât. Avizul psihologic a devenit pur formal, cei care îl acordă nu sunt traşi la răspundere dacă „aptul psihologic” comite o nenorocire. Legislaţia e deficitară şi îi avantajează mai degrabă pe zmeii şoselelor decât pe şoferii civilizaţi. Chiar dacă a scăzut numărul poliţiştilor şpăgari de pe vechile năravuri mor greu în poliţia rutieră. E dezastru pe toată linia dar aleşii vin cu măsuri banale. Care nu necesită investiţii dar, pe de altă parte, nu vor duce la niciun fel de rezultate concrete, ba chiar vor agrava haosul de pe străzi. Firesc, nu orice zmeu al şoselelor este sancţionat. Fie că se descurcă, fie că nu e prins asupra faptului. Astfel poate să treacă un an de zile fără să piardă puncte. Va învăţa ceva din asta? Categoric nu. Nu învaţă cei care sunt prinşi mangă la volan; de-abia aşteaptă să le expire suspendarea pentru o călătorie asezonată cu trascău. Păi dacă e motiv de fericire, atunci să fie fericire. Simţindu-se oarecum confortabil la adăpostul celor două puncte suplimentare zmeii nu vor deveni mai prudenţi ci mai impertinenţi. Nu e nevoie de studii de-ale cercetătorilor britanici pentru a se ajunge la această concluzie. Şoferii agresivi şi indisciplinaţi nu au fost niciodată impresionaţi de punctele acumulate sau de amenzi. Ba punctele suplimentare ar putea să le dea idei şi acelor şoferi care şi-au văzut de treabă. Păi dacă există o marjă de siguranţă de ce să nu se profite de ea? Punctele bonus ar reprezenta o răsplată adevărată dar numai într-o societate civilizată. Ori, indiferent cât de central europeni vor unii să ne considere, suntem departe de acel ideal educaţional care ar face ca sistemul recompenselor să devină util. Situaţiile disperate cer măsuri extreme. La noi se merge pe măsuri gratuite cu rezultate anticipabile. Dar cât timp nu costă mare lucru e de aşteptat că aleşii vor trece de la vorbe la fapte. Asta pentru a avea dreptul să spună că au făcut şi ei ceva.
Măsuri inutile dar mai ales gratuite – Ciprian MITOCEANU scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Reformă cu uși închise și minți încuiate – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
În vârtejul iscat de dezvăluirile Recorder și „contrareforma” Justiției, care ar face orice să nu facă nimic din ceea ce ar putea să recredibilizeze...
Editorial
Prostia omenirii mileniului III – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Neputința, neștiința și lipsa de voință sunt coordonatele ideale pe care hoinăresc frustrarea și invidia. Copiii alintați ai acestor două caracteristici exclusiv umane sunt...
Editorial
Provizoratul, o permanență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
E sfârșit de an și din nou nu știm, și nici măcar nu putem bănui, ce ne așteaptă în anul care vine. De la...
Editorial
Istoria care se repetă prea des – Cătălin MORARU, jurnalist
Redacţia -
Pe 22 decembrie 1989 făceam 24 de ani. Mai aveam un pic și terminam facultatea, cunoșteam comunismul cu toate fazele sale hidoase și, evident,...
Editorial
Adevărul spus pe față, pedepsit din spate – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Chiar dacă scandalul pe Justiție mai are până să se încheie, se pot trage niscaiva concluzii și se pot face niscaiva speculații privind viitorul...
Editorial
Strâmbul drum de la politică la justiție și retur – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Săptămâna care a început imediat după derularea scrutinului electoral parțial părea să încheie cumva o perioadă agitată plină ochi cu tot felul de evenimente....
Editorial
Patrioții și hoții – Cătălin MORARU, jurnalist
Redacţia -
De când a apărut documentarul „Justiție capturată” al celor de la Recorder urmăresc reacțiile „patrioților” de care s-a umplut România în ultimii ani.
După apariția...
Editorial
Bisturiul postelectoral – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din orice punct de vedere ar fi analizate alegerile parțiale din 7 decembrie, concluziile nu sar departe de așteptări. Despre prezență, destul de mică,...
Editorial
Între PR, intimidare și vânătoare de vrăjitoare mai e loc pentru justiție? – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Seismul din Justiție e încă în desfășurare, dar e departe de a produce efectele așteptate și cât se poate de necesare, iar asta nu...
Editorial
A cui este vina? – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Documentarul „Justiția capturată” al Recorder a produs un șoc public legitim. A pus în fața societății o întrebare grea: cum se face că, în...
Editorial
Băiatul deștept din Justiție
Redacţia -
Vicepremierul Cătălin Predoiu e un personaj-cheie în dezastrul din Justiție. El a promovat legile din 2022 care au pavat drumul grupării Savonea către puterea...
Editorial
Un cutremur trecător? – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Documentarul Recorder se înscrie, din supărător de multe puncte de vedere, în categoria „Știe tot satul ce știe și bărbatul”. Da, mi-am permis să...
Editorial
Fenomenul BUZZ, unicat în țară! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din ce în ce mai multă lume renunță azi la deja bătrânul și demodatul „Google” și apelează la forme ale inteligenței artificiale care știu...
Editorial
Anatomia unui misecuvenism național – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Editorialul precedent s-a bucurat de oarece aprecieri, dezbateri și comentarii. Mult peste media obișnuită pe pagina de socializare a Monitorului. Acestora li s-au adăugat...
Editorial
Sistemul, între politica banului și banul politicii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Asistăm astăzi și în plan național dar și internațional la o inflație de lideri iresponsabili, năuci de cap, obsedați de putere și atât. Priviți...
Editorial
Corupția ucide din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
În ultimele zile, peste o sută de mii de oameni din Prahova, Dâmbovița și Argeș au rămas brusc fără apă potabilă. Motivul? Barajul Paltinu,...
Botoșani
cer fragmentat
-5
°
C
-5
°
-5.6
°
92 %
1kmh
56 %
J
-5
°
vin
1
°
S
1
°
D
1
°
lun
1
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
În vârtejul iscat de dezvăluirile Recorder și „contrareforma” Justiției, care ar face orice să nu facă nimic din ceea ce ar putea să recredibilizeze...
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...




