spot_img
marți, aprilie 30, 2024
AcasăCaleidoscopCoco Chanel - femeie, artist, simbol

Coco Chanel – femeie, artist, simbol

Gabriel Chanel a fost o personalitate emblematică a secolului XX, aceasta fiind adevărat simbol al libertăţii.

 

Coco Chanel a fost unul dintre cei mai mari creatori de modă din istorie. Însă ea reprezintă mai mult de atât. Ea a rămas pentru femeile din lumea întreagă, un adevărat simbol: cel al femeii libere.

Gabrielle Bonheur s-a născut în după amiaza zilei de 19 august 1883 în localitatea Saumur, Franţa. Ea provenea dintr-o familie numeroasă şi foarte săracă. După moartea mamei, tatăl este constrâns de datorii şi o lasă pe micuţa Gabrielle  în orfelinatul Aubazine.  După ce îşi petrece şase ani din copilărie aici, Gabrielle intră la colegiul Notre-Dame de la Maulins, unde învaţă să coasă.

La 18 ani se angajează la cafeneaua „Moulins La Rotonde” unde cântă. În aceleaşi timp lucra şi la magazinul de stofe Maison Grampayre. La cafenea primeşte porecla Coco, care provine de la o melodie, pe care tânăra în vârstă acum de 25 de ani, obişnuia s-o cânte acolo.

Aici îl întâlneşte pe baronul Etienne Balsan. În scurt timp cei doi devin amanţi. Astfel, Coco se mută într-una din casele acestuia unde îşi descoperă pasiunea pentru pălării. Începe să creeze diferite modele de pălării, reuşind să anticipeze gusturile femeilor.

În scurt timp îşi deschide un magazin de pălării la parterul proprietăţii lui Balsan. Aşa face Coco Chanel primii săi paşi în lumea modei.

 

Drumul spre succes

 

Elita pariziană devine clientela ei. Cu această ocazie îl cunoaşte şi pe Arthur Capel. În 1910,   Arthur o ajută să-şi mute afacerea în 31 Rue Cambon Paris. Iar în 1913 deschide alte două magazine, în Deauville şi Biarritz.

Anul 1921 este unul important pentru Coco. Aceasta hotărăşte să se lanseze în lumea parfumurilor. Începe aşadar să lucreze cu chimistul Ernest Beaux la o întreagă gamă de parfumuri. Parfumurile create de Beaux erau numerotate de la 1 la 5 şi de la 20 la 24. Numărul ales de Coco a fost 5. Aşa apare pe piaţă Chanel No.5. Un parfum care a şocat la aceea vreme întreaga lume. Parfumul era unul tare pe bază de zahăr fermentat, iar sticluţa era simplă, dreptunghiulară şi transparentă.  Într-un timp record a devenit cel mai vândut parfum din lume.

Coco Chanel nu se opreşte însă aici. Scoate pe piaţă şi alte parfumuri:Cuir de Russie, Gardenia şi n° 22. De asemenea creează o întreagă linie de accesorii:curele, eşarfe, bijuterii, pantofi, genţi.

În această perioadă a vieţii ei are şi o colaborare cu teatrul, creând costume pentru spectacole ca „Le train blue” de Darius Milhaud sau „Apollon Musagete” de Igor Stravinsky.

Anul 1926 este un alt an de cotitură pentru istoria modei. Iese pe piaţă „petit noir”, rochia mica, simplă şi neagră. Iar din anul 1932 scoate o linie de bijuterii cu diamante în colaborare cu contele Etienne de Beaumont şi ducele Fulco de Ventura.

Acesta este momentul apogeului carierei sale. Un moment în care atelierele ei aveau peste 4.000 de angajaţi, iar hainele create de ea se vindeau într-un număr de 28 de mii de modele pe an.

 

Un nou capitol

 

În anul 1939 izbucneşte cel de-Al Doilea Război Mondial. Acest lucru o face pe Coco să decidă, să închidă atelierul din Rue Cambon. După război lucrurile nu se îmbunătăţesc. Este acuzată de colaborare cu naziştii şi decide să se retragă în Elveţia.

Însă în 1953 un suflu nou o cuprinde pe Coco. În vârstă  de 70 de ani, Chanel reia afacerea. Iar în anul 1954 creează renumitul Tailleur.

 

Membră a unui serviciu de informaţii

 

Un document scris, făcut public în exclusivitate într-un documentar difuzat de o televiziune franceză, demonstrează că regretata Coco Chanel a fost membru al Abwehr, serviciul de informaţii secrete al liderului mişcării naziste, Adolf Hitler, scrie „Daily Mail“. De asemenea, documentarul „L’Ombre d’un Doute/ Umbră de îndoială (trad.)“, transmis pe postul public France 3, ridică semne de întrebare cu privire la rolul jucat în Al Doilea Război Mondial de alte personalităţi franceze, inclusiv cântăreaţa Edith Piaf şi actorii Maurice Chevalier şi Sacha Guitry.

Oficiali ai guvernului francez susţin că aproape fiecare figură celebră din acea perioadă fie s-a alăturat Rezistenţei franceze, fie a boicotat naziştii, mai notează „Daily Mail“.

 

O prezenţă obişnuită în rândul cercurilor înalte ale naziştilor

 

Potrivit informaţiilor prezentate în documentar, colaborarea dintre Chanel şi nazişti a început în anul 1940, când armata franceză a cedat. Creatoarea de modă s-a întors în Paris şi s-a mutat la hotelul Ritz, care, în acea vreme, era sediul francez Luftwaffe. Curând, Chanel a început o relaţie cu ofiţerul Hans Gunther von Dincklage, devenind o prezenţă obişnuită în rândul cercurilor înalte ale naziştilor, motiv pentru care, în 1943, a fost trimisă la Madrid, unde avea misiunea de a se folosi de faptul că îl cunoaşte pe premierul britanic Winston Churchill pentru a semna un armistiţiu cu ofiţerii britanici, mai relatează „Daily Mail“.

Se presupune că Churchill a ignorat oferta, istoricul Henry Gidel afirmând că „Chanel a afişat o megalomanie şi o naivitate incredibile încât să creadă că ea l-ar putea face pe Churchill să se răzgândească”.

Nume de cod: Westminster

 

Din documentele ţinute secrete în arhivele Ministerului francez al Apărării în ultimele şapte decenii, aflăm că designerul activa cu numărul F-7124, sub numele de cod „Westminster“, o referire la aventura ei cu Ducele de Westminster, din anii ’20. Realizatorul documentarului, istoricul Franck Ferrand, susţine că Chanel a încercat să se folosească de legăturile naziste pentru a-şi recupera afacerea cu parfumuri, vândută în 1924 unei familii de evrei, Wertheimer. Creatoarea de modă spera că normele naziste prin care evreilor le era interzis să aibă propriile afaceri să conducă la confiscarea companiei şi returnarea proprietarului iniţial, dar ulterior a ieşit la iveală că familia Wertheimer vânduse deja partea unui om de afaceri german, notează „Daily Mail“.

 

Creatoarea unui stil de viaţă

 

Coco Chanel nu a creat doar haine sau parfumuri. A creat un adevărat stil de viaţă. Ea a fost o pionieră a femeii moderne din zilele noastre.  Ca orice artist ideile ei despre viaţă şi viziunea ei asupra societăţii aşa cum ar trebui ea să fie s-au reflectat în creaţiile ei. Pălăriile, genţile supradimensionate, parfumurile tari, încălţămintea bicoloră, ceasurile unisex, tailleur-ul. Toate acestea înglobează filosofia ei de viaţă.  Eleganţa şi rafinamentul pot fi foarte uşor combinate cu confortul. Moda ei ne vorbeşte despre dualismul omului, despre conştientizarea propriului corp. Despre faptul că masculinitatea şi feminitatea sunt două elemente ce se împletesc în mod natural în fiecare dintre noi. Iar acest lucru îl poţi arăta prin hainele tale.

O femeie nu-şi pierde feminitatea dacă poartă pantaloni, iar un bărbat nu-şi pierde masculinitatea dacă poartă o eşarfă. Iar simplitatea întotdeauna va arăta bunul gust.  Cam acestea ar fi ideile care au modelat nu doar lumea modei, dar şi întreaga societate a secolului XX.

Coco Chanel moare în data de 10 ianuarie 1971, într-o duminică, în camera ei din hotelul Ritz din Paris.

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
cer senin
11.6 ° C
11.6 °
11.6 °
79 %
1.1kmh
0 %
mar
20 °
mie
21 °
joi
22 °
vin
21 °
sâm
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Antrenorul FC Botoșani cățărat pe gard pentru ultimele indicații la meciul cu Dinamo.

EDITORIAL

De când am intrat în Uniunea Europeană banii au curs gârlă, mult peste 70 de miliarde de euro, continuă să vină și vor mai...

EPIGRAMA ZILEI

S-a enervat și a urlat De s-a cutremurat orașul Când și-a găsit soțul în pat Cu ... iepurașul!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...