sâmbătă, aprilie 20, 2024
AcasăCaleidoscopAniversare pentru maşina care a pus România pe roţi

Aniversare pentru maşina care a pus România pe roţi

Dacia a împlinit luna aceasta 50 de ani, iar istoria ei plină de urcuşuri şi coborâşuri continuă.

 

20 august 1968. Este data de naştere a primului autoturism Dacia, care a ieşit pe poarta uzinei de la Colibaşi, judeţul Argeş. Evenimentul era prezentat ca o mare realizare a ingineriei româneşti şi este vorba de Dacia 1100, care în realitate era modelul francez Renault 8, asamblat la uzina de lână Piteşti.

Dacia 1100 a fost fabricată între 1968 şi 1972 şi a fost un model intermediar până la intrarea în producţie a modelului 1300.

Debut cu minciuni

Lansarea modelului Dacia 1100 a debutat  însă cu o mare minciună. Oficialii fabricii i-au oferit şefului statului de atunci, Nicolae Ceauşescu, un model de culoare albă, spunându-i că este prima maşină produsă la Colibaşi. În realitate însă, nimeni nu a riscat să-i ofere lui Ceauşescu chiar prima maşină, ci Dacia 1100 ajunsă la el era de fapt modelul cu numărul 75 ieşit de pe banda de montaj, o maşină asamblată cu mare atenţie.

Dacia 1100 se dorea o maşină de familie. Era un autoturism în trei volume, cu motorul şi tracţiunea pe spate. Dezvolta 46 de cai putere şi avea o viteză maximă de 138 de kilometri pe oră. Dacia 1100 era prezentată ca prima maşină românească. În realitate, primul mare proiect al industriei auto din România a aparţinut lui Nicolae Malaxa care a reuşit să realizeze în 1945 la Reşiţa un autoturism care i-a purtat numele. Însă uzina nu a reuşit să producă în serie, ea fiind demontată şi mutată în fosta Uniune Sovietică.

Parteneriat cu francezii

După război, conducerea comunistă urmărea să înceapă producţia unui autoturism în România. Cea mai vehiculată idee era cea de realizare a unei maşini sub licenţă alături de un producător consacrat. Se dorea un autoturism din clasa medie, cu o capacitate de producţie de 40.000-50.000 de unităţi anual. La licitaţie au participat mai mulţi producători auto, însă după vizita preşedintelui Charles de Gaulle în 1966, autorităţile au luat decizia ca Dacia să fie produsă sub licenţă Renault.

Imiţial se dorea producerea modelului Renault 12, însă la acea dată maşina era în teste, fiind agreată ideea producerii, în primă fază, a autoturismului Dacia 1100, o copie lui Renault 8, după ce iniţial atenţia fusese îndreptată către Renault 16.

Aşa că ridicarea fabricii a început în 1966, iar în iunie 1968 erau realizate primele teste cu Dacia 1100. Pe 20 august 1968, în prezenţa liderilor comunişti ai vremii, pe poarta fabricii ieşea modelul Dacia 1100. Conform contractului cu producătorul francez, piesele erau realizate de Renault şi asamblate la Colibaşi. Între 1968 şi 1972 au fost produse circa 44.000 de maşini Dacia 1100. În ultimii doi ani de fabricaţie, uzină a produs modelul Dacia 1100 S, dotat cu un motor mai puternic şi cu două faruri în partea din faţă. Maşina era destinată competiţiilor sportive şi pentru echipajele de Miliţie.

Dacia 1.300 a intrat pe bandă în 1969

În 1969 însă, fabrica de la Colibaşi introduce pe banda de montaj un al doilea autoturism, Dacia 1300, o maşină net superioară modelului anterior, cu un motor plasat în faţă şi performanţe tehnice mult mai bune în comparaţie cu Dacia 1100. Dacia 1300 avea să devină începând din anii `80 “maşina românului”, în timp caroseria şi motoarele Renault fiind uşor modificate.

Dacia a revenit însă la rădăcinile sale în 1999, odată cu preluarea mărcii şi a uzinei de la Mioveni de către grupul francez şi este azi cea mai mare companie din România, cu o contribuţie semnificativă la Produsul Intern Brut şi la exporturile ţării şi cu un rol structurant în economie prin intermediul unei vaste reţele de furnizori.

Producţia anuală de acum jumătate de secol se face într-o zi

De-a lungul a cinci decenii, la Mioveni au fost fabricate peste şase milioane de automobile. Producţia primului an – 2.030 de vehicule asamblate în 1968 – se realizează în prezent în mai puţin de o zi şi jumătate. Peste 90% din automobilele fabricate iau calea exportului, modele precum Sandero sau Duster figurând în topurile de vânzări de pe cele mai exigente pieţe europene. Parte a Groupe Renault, Dacia este în 2018 o marcă dinamică, lider pe piaţa din România şi aflată în plină expansiune pe plan internaţional. Platforma industrială de la Mioveni numără în prezent 14.000 de salariaţi, care beneficiază de condiţii de lucru moderne, la nivel european.

Dacia produce în România aproape 350.000 de autoturisme pe an. La acestea se adaugă peste 500.000 de motoare şi peste 500.000 de cutii de viteze, din care o parte importantă sunt exportate, prin intermediul Direcţiei Logistice Dacia şi a celui mai mare centru logistic al Alianţei Renault Nissan Mitsubishi, Alliance Internaţional Logistic Network (AILN). Activitatea de inginerie se derulează la cele mai înalte standarde internaţionale, în cadrul centrului de inginerie, Renault Technologie Roumanie, inclusiv la Centrul Tehnic Titu, inaugurat în anul 2009.

Gama Dacia, compusă în 1968 dintr-un singur model, cuprinde în prezent şapte modele, din care trei – Lodgy, Dokker şi Dokker Van sunt produse, începând din 2012, în uzina Groupe Renault de la Tanger, în Maroc.

Vânzări excelente pe cele mai exigente pieţe

– Dacia este cea mai mare companie din România, cu o cifră de afaceri de peste cinci miliarde de euro în 2017;

– În 50 de ani au fost fabricate la Mioveni peste şase milioane de vehicule marca Dacia;

– Dacia este liderul pieţei auto din România, cu o cotă de circa 30% din vânzările de vehicule noi;

– Modelele Dacia sunt vândute în 44 de ţări, pe patru continente;

– Peste 90% din producţia uzinei de la Mioveni este comercializată la export;

– Principalele trei pieţe de export sunt, în prima jumătate a anului 2018, Franţa, Germania şi Italia;

 

Deja ai votat!

1 COMENTARIU

  1. Si daca in acesti 50 de ani ne gospodăream noi singuri , fara intermediari , daca avem in vedere ca faceam schimburi comerciale acum 30 de ani cu vreo 160 de state , CE ERA , cred ca aveam in teritoriu 3 , 4 uzine MIOVENI , ca eram baieti ,, isteti ,, in multe , nu ne trebuia chiar ,,AJUTOR INTEGRAL ,, de la altii . Ei , dar asta e , cooperarea intr-o comuniune nu respecta chiar toate principiile libertatii unui stat si unde mai pui cind esti legat chiar cu existenta integrala nationala de la ora actuala de comunitatea tarilor participante la instaurarea noii ordini economice .

Botoșani
nori împrăștiați
11.6 ° C
12.1 °
11.6 °
54 %
3.3kmh
44 %
sâm
14 °
Dum
14 °
lun
7 °
mar
10 °
mie
19 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

În vremurile astea de război e mai bine să fii prevăzător și să umbli cu casa la tine.

EDITORIAL

În urmă cu ceva timp, la o oră de maximă audiență, un important post de televiziune național ne aducea la cunoștință – în urma...

EPIGRAMA ZILEI

Contrar zicalei consacrate Eu aș descrie-o în alt mod: Are picioare scurte, poate Dar sigur e ... miriapod!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...