marți, martie 19, 2024
AcasăEconomicAutostrada „Unirii” sabotată de guvernanţi

Autostrada „Unirii” sabotată de guvernanţi

Reprezentanţii PSD Bacău din Ministerul Transporturilor, în frunte cu ministrul demisionar Lucian Şova, încearcă să îngroape proiectul autostrăzii „Iaşi – Târgu Mureş”.

 

Autostrada „Unirii”, Iaşi – Târgu Mureş, pentru a cărei construcţie s-a aprobat în Parlamentul României chiar şi o lege, este sabotată de către guvernanţi. La sfârşitul săptămânii trecute, la Ministerul Transporturilor, sub conducerea ministrului demisionar Lucian Şova, originar din Bacău, a avut loc şedinţa unui grup de lucru la care Asociaţia „Moldova Vrea Autostradă” a participat oficial ca observator, prin Adrian Covasnianu. Şedinţa a avut un singur scop, foarte prost mascat – să scoată de pe lista de priorităţi Autostrada „Iaşi – Târgu Mureş”.

 

Analize pe date false

 

În cadrul şedinţei a fost propusă spre „dezbatere” analiza comandată în primăvară de Ministerul Transportului referitoare la cea mai „economică” traversare a Carpaţilor din Moldova în Transilvania. O analiză surprinzătoare, care are loc la doi ani după aprobarea Master Planului de Transport al României, document realizat după studii şi analize ce au luat alţi câţiva ani, şi care stabileşte clar care sunt cele mai eficiente şi prioritare rute de dezvoltare.

Dan Radu, membru al asociaţiei „Moldova vrea autostradă”, susţine într-o postare pe Facebook că la redactarea analizei prezentate la Ministerul Transportului au fost folosiţi drept „acoperire” experţi BEI PASSA (n.r. – reprezentanţi ai Băncii Europene de Investiţii), dându-le informaţii de lucru false, „chestiune cât se poate de penală”. „Tot subiectul în sine e o diversiune destul de străvezie. Să fie clar: ca să se dezvolte, Moldova are nevoie să se lege urgent la Autostrada A3 prin punctul Târgu Mureş, de acolo drumul este deschis spre Europa Centrală. Este singura legătură folositoare. Şi unica. Nu prin Bacău – Braşov, propusă şi susţinută de Şova, care duce nicăieri şi te leagă de nimic. Ca să se construiască mai apoi autostradă de la Braşov la Sibiu sau spre Târgu Mureş, care să te lege de Europa, va mai dura zece ani, cel puţin. Ca să nu mai amintim că această traversare ar lăsa izolată cel puţin jumătate din regiune – Suceava, Botoşani, Iaşi, Vaslui, chiar şi Neamţ”, a mai scris Dan Radu în postarea de Facebook.

 

Autostradă sabotată de pesediştii băcăuani

 

Acesta mai susţine că grupul pesedist de la Bacău, cu senatorul Dragoş Benea în frunte şi cu Lucian Şova la minister, „din motive obscure, vrea sa dinamiteze dezvoltarea întregii Moldove prin împingerea în faţă, cu argumente false, a legăturii Bacău – Braşov, pe ideea că ar fi mai scurtă şi mai ieftină”. „Ei nu înţeleg un lucru simplu şi folositor – dacă se face Autostrada Iaşi – Târgu Mureş (A8), Bacău va fi cel mai avantajat oraş mare din toată Moldova. Va fi pe ruta Autostrăzii A7 Ploieşti – Suceava si va fi la numai 70 de kilometri de nodul rutier dat de intersecţia A7 cu A8, în zona Paşcani, de unde se poate lega urgent direct de Europa. Braşovul este o mare păcăleală chiar şi pentru băcăuani. Această autostradă este pe un coridor secundar, Iaşi – Târgu Mureş este pe coridor european principal”, a mai scris Dan Radu.

Acesta susţine că în urma întâlnirii de la Ministerul Transporturilor, s-a desprins concluzia că Autostrada A8 este doar o „linie pe hartă”, că nu mai este o prioritate în Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 şi că apare pe harta Ministerului Transporturilor în POIM 2021-2027 ca o „alternativă de conectivitate” la A13 Bacău – Braşov”. De asemenea, Autostrada „Sibiu – Braşov” apare pe POIM II, 2021-2027, ca deja construită, în operare, deşi nu avem nici măcar studii de fezabilitate. În POIM II 2021 – 2027, Autostrada A8 nu mai apare, devenind istorie pentru Ministerul Transporturilor, care a înlocuit-o cu A13 „Braşov – Bacău”.

La intervenţiile repetate ale Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă” şi „Asociaţiei pentru Infrastructură”, reprezentanţii Ministerului Transportului susţin că de fapt „doar testăm alternativele” şi nu e nimic bătut în cuie. „O minciună, de fapt. Este în plină desfăşurare o operaţiune sprijinită de interesele ascunse ale unei găşti pesediste de a modifica priorităţile din Master Planul de Transport, negociat aproape doi ani cu UE, şi de a scoate pe tuşă Autostrada A8”, concluzionează Dan Radu.

 

Demersuri pentru informarea UE

 

În această situaţie, Asociaţiile „Moldova Vrea Autostradă” şi „Asociaţia pentru Infrastructură” au anunţat că vor informa Comisia Europeană, pe comisarul Corina Creţu şi pe europarlamentarii români că la Ministerul Transporturilor are loc o măsluire ce nu ajuta în niciun fel dezvoltarea Moldovei, ci o blochează. De asemenea, cele două asociaţii vor trimite BEI un avertisment că instituţia este folosită, oferindu-i-se informaţii false, pentru jocurile unui grup politic. Reprezentanţii asociaţiilor au contactat avocaţi pentru a ataca orice încercare de amânare, „de nepunere în practică a legii pentru A8”.

 

Lobby agresiv în presa locală din Bacău

 

În paralel, presa locală băcăuană a demarat o campanie deşănţată împotriva Autostrăzii Unirii”, aprobată de Parlament printr-o lege promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, acuzându-i de lobby agresiv” pe reprezentanţii asociaţiilor din Moldova care o susţin. Aşa cum era de aşteptat, ziariştii băcăuani susţin varianta autostrăzii care le leagă judeţul de Braşov.

Într-o serie de articole, ei susţin că traseul Autostrăzii A8 Târgu Mureş – Iaşi este înţesat cu bârloguri de urşi şi alte mamifere – „114 bârloguri şi opt cuiburi deschise”, iar organizaţiile de mediu cer protejarea tuturor vietăţilor.

Mai mult, ei afirmă că din punct de vedere al traficului şi al costurilor, A13 „Bacău – Braşov” ar fi singura cu adevărat viabilă pentru traversarea Carpaţilor.

 

Dăncilă şi Vâlcov insistă pe parteneriat public-privat

 

Guvernul nu renunţă la ideea unui parteneriat public-privat pentru Autostrada „Iaşi – Târgu Mureş”, în pofida criticilor şi a solicitărilor comisarului european Corina Creţu de finanţare prin fonduri europene. Anunţul a fost făcut de deputatul ALDE de Iaşi Varujan Vosganian, după o întâlnire cu premierul Viorica Dăncilă, cu consilierul acestuia, Darius Vâlcov, şi cu directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) Narcis Neaga, de la care a lipsit ministrul demisionar Lucian Şova.

„Potrivit informaţiilor oferite de responsabilii guvernamentali, studiul de fezabilitate pentru tronsonul Iaşi – Paşcani este definitivat, urmând ca acesta să facă obiectul unui parteneriat public-privat. Potrivit informaţiilor primite, procedura de licitaţie pentru stabilirea investitorului ar trebui să se încheie până la data de 1 martie 2019”, afirmă Varujan Vosganian într-un comunicat de presă.

El spune că, în aceste condiţii, în 2019 ar putea începe efectiv lucrările pentru autostradă.

Legea adoptată în 7 noiembrie de Parlament pentru Autostrada Unirii” a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis într-o ceremonie la Cotroceni. Iohannis a spus că, prin indolenţa unor politicieni, Autostrada Unirii” s-a transformat într-o chestiune de securitate naţională şi a avertizat guvernul că din acest moment are responsabilitatea legală să acţioneze şi să înceapă demersurile pentru autostradă, pentru că altfel încalcă legea.

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
1.6 ° C
1.7 °
0.5 °
89 %
2.7kmh
60 %
mar
5 °
mie
5 °
joi
8 °
vin
10 °
sâm
12 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Se lucrează în grup, că o parte din angajați trebuie să supravegheze trecătorii.

EDITORIAL

Pe vremea când Petre Daea a transformat Ministerul Agriculturii într-o veritabilă scenă pentru interminabilele lui spectacole de stand up comedy, marea întrebare a unora...

EPIGRAMA ZILEI

Cât de tont poate să fie Nu am nicio îndoială, Că pe lâng-a lui soție Și-aparențele-l înșeală…   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...