În linii mari, evoluția unei națiuni are multe elemente în comun cu deplasarea în trafic a unui autovehicul. În ambele cazuri, drumul poate fi drept sau sinuos, cu urcușuri sau coborâșuri, iar viteza de deplasare este mai mică sau mai mare, în funcție de dibăcia conducătorului, de condițiile de trafic și de performanțele intrinseci ale mașinăriei. Națiunea română se înscrie perfect în tiparul prezentat mai sus, numai că, spre deosebire de alții, la noi toate cele trei elemente ne dau mari dureri de cap, iar cea mai spinoasă problemă rămâne, fără dubiu, problema conducătorului care se află la pupitrul mijlocului de transport în timp și spațiu a românașilor noștri. Afirmația aceasta are la bază faptul oarecum ciudat că, din nefericire, nu avem parte de un conducător care să ne treacă prin intersecțiile periculoase ale vremurilor de azi. Nu avem parte de unul ci de … trei! O „Nesfântă” Treime formată din politicieni, magistrați și servicii conduce haotic țara prin toate hârtoapele ocolite cu dibăcie de multe alte popoare. Și cum altfel să ne conducă, din moment ce politicienii au acces numai la accelerație și frână, magistrații la volan (că ei stabilesc calea cea dreaptă ce urmează de parcurs!), iar serviciile la ambreiaj? În acest mod, niciodată politicienii nu vor putea accelera sau frâna de capul lor, pentru că cei din justiție vor stabili direcția de deplasare, iar cei din zona serviciilor vor decupla sau cupla transmisia ori de câte ori sensul și viteza de deplasare nu sunt pe placul, dar mai ales pe interesul lor. Aparenta frăție dintre cele trei forțe așa-zise motrice ale nației nu este altceva decât o coaliție conjuncturală și – vorba băsescului! – imorală, care are drept scop atingerea unor interese de ansamblu ale tagmelor mai sus menționate: putere, influență și bani. Dintre toți, cei mai expuși sunt politicienii care, pe lângă faptul că sunt întotdeauna băgați la înaintare, nu pot mișca în front decât cu riscul pierderii privilegiilor după care au râvnit atât de mult. Oricât și-ar dori ei, prin absurd, să accelereze pe un drum liber și neted sau să frâneze atunci când gropile le apar în față, volanul și pedala de ambreiaj, adică direcția și transmisia sunt la cheremul celorlalte două … treimi. În atari condiții este limpede că frumusețea de trăsură ajunsă pe mâna lor o taradaică obosită, se va deplasa total anapoda pentru călătorii cei mulți, adică pentru cetățeni. Plus că, în cazul în care se împotmolește, cheltuielile de tractare și transport cu platforma nu vor fi suportate de „Nesfânta” Treime, ci tot de către cei mulți, numiți generic și nu prea academic, populime. Că ei plătesc tot! Și reparațiile și combustibilul și salariile și diurnele și pensiile și concediile și amantele și tot ce cheltuiesc fără opreliști membrii „Nesfintei” Treimi. Dacă în cazul politicienilor, toată lumea știe sau măcar bănuiește ce hram poartă ei, ce sinecuri își împart ca frații și de unde sug cu avânt, în cazul celorlalte două entități ceața este omniprezentă. Populimea nu știe decât de pensiile uriașe numite speciale și … desființate de un europarlamentar euforic și utopic (Rareș Bogdan) în, zicea el, 30 de zile! Alte aspecte sunt considerate secrete de stat sau elemente care pot conturba, disturba sau perturba activitatea celei de-a treia puteri în stat. Așa o fi, nu zic nu, ba chiar aș fi cu toate aceste aspecte de acord dacă aș vedea că direcția, sensul și modulul vectorului numit România se înscriu pe traiectoriile promise de politicieni în campaniile electorale și deturnate ulterior în funcție de interesele meschine ale celor ce s-au închis în camera posturilor de comandă și, ca să nu mai iasă nicicând, au înghițit cheia. Concluzia este una simplă și edificatoare: nu, România nu trebuie condusă în acest mod! Între cele trei puteri trebuie să fie colaborare în interesul (numai al!) nației. Volanul, accelerația, frâna și ambreiajul există pentru a asigura transportul pasagerilor în deplină siguranță și confort și nicidecum pentru a servi unora sau altora drept ocazie de a-și arăta mușchii. Mai concret spus stimabililor, dacă tot ați ocupat scaunele cele pufoase din cabină, conduceți mașinăria în interesul celor care vă plătesc și nu mai opriți, accelerați sau virați decât atunci când este în interesul călătorilor. Treizeci de ani de mers pe coclauri, ne ajung. E timpul să nu mai ratăm la infinit bretelele de acces către autostradă și să ne înscriem, măcar în ceasul al doisprezecelea, pe altă bandă decât pe cea de avarie!
„Nesfânta” Treime și veșnica bandă de avarie – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Drobul de sare al Poliției – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Au explodat ironiile pe rețelele sociale după ce Poliția Română s-a lăudat cu o ispravă chiar și mai jenantă decât găina din povestea lui...
Editorial
Reforma ca război civil rece – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
România a intrat într-o fază politică stranie: reformele nu mai despart puterea de opoziție, ci pe fiecare partid de el însuși. Coaliția care guvernează...
Editorial
Du-mă-acasă, măi tramvai! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
După cum vedeți, încep aceste rânduri cu un vers dintr-un cântec vechi dar de neuitat. Așa cum probabil va deveni peste ani, noțiunea de...
Editorial
Un trend periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Cel mai zdravăn argument cu care Daniel David a fost impus și apoi păstrat în fruntea Ministerului Educației și Cercetării a fost că individul...
Editorial
Legea și biciul în țara lui „Merge și-așa”– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Cine crede că ordinea, disciplina și rigoarea de care s-au lovit românașii noștri atunci când au luat cu asalt vestul Europei s-au datorat conștiinței,...
Editorial
Băsescu…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
A intrat pe scena Cotroceniului precum un cabotin ratat ducând în spate un rucsac cu lacrimi de crocodil din care dădeau pe dinafară ropote...
Editorial
Imagine în loc de eficiență – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Dovedim o capacitate administrativă extrem de scăzută. Premierul a prezentat săptămâna aceasta raportul său de 100 de zile. Documentul e construit mai degrabă ca...
Editorial
Pentru că PSD… – Cătălin MORARU, redactor șef
Redacţia -
Din cifrele publicate legate de rectificarea bugetară, iese în evidență suma pusă deoparte de guvern pentru plata dobânzilor. 11 miliarde de euro. Doar dobânda....
Editorial
E și ăsta un soi de marketing – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
„Am luat decizia de a onora toate plățile la aceste jocuri, ținând cont de istoria și statutul pe care Superbet îl are în industria...
Editorial
Liberalii, când se-adună?– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
„Putem negocia orice dar nu negociem principii!” – acestea au fost cuvintele seniorului Corneliu Coposu atunci când, în acei ani zbuciumați și oarecum romantici...
Editorial
Laudă-mă gură…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Deși public în presă de peste 40 de ani și am scrise 8 volume de diverse genuri (epigrame, catrene și schițe umoristice, romane, poezii,...
Editorial
Exerciții de supraviețuire – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Săptămâna politică trecută a developat radiografia unui stat care se hrănește din improvizații și trăiește din amânări. Guvernul Bolojan a încercat să prezinte rectificarea...
Editorial
Elefanți și țânțari – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Redacţia -
Societatea și economia românească sunt de multă vreme un depozit de probleme ce continuă să crească, să adune tot mai multe nereguli. O situație...
Editorial
De ce AUR, de ce nu AUR…– Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Acum, când AUR-ul a ajuns, conform ultimului sondaj de opinie, la 40 la sută, românii care fac parte din celelalte 60 de procente ori...
Editorial
Când nouă tinde la zero – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Echipa parlamentară a județului formată din cei nouă aleși, n-a rupt nici în această legislatură gura târgului, cum se spune. Bine, nu toți parlamentarii...
Editorial
O judecată care nu dovedește chiar nimic – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Mare tam-tam cu trimiterea în judecată a Georgescului! În timp ce o parte dintre români jubilează, cealaltă parte - un picuț mai mică! -...
Botoșani
cer acoperit de nori
7.2
°
C
7.7
°
7.2
°
71 %
1.6kmh
94 %
mar
14
°
mie
11
°
J
13
°
vin
15
°
S
14
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
Au explodat ironiile pe rețelele sociale după ce Poliția Română s-a lăudat cu o ispravă chiar și mai jenantă decât găina din povestea lui...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...