În linii mari, evoluția unei națiuni are multe elemente în comun cu deplasarea în trafic a unui autovehicul. În ambele cazuri, drumul poate fi drept sau sinuos, cu urcușuri sau coborâșuri, iar viteza de deplasare este mai mică sau mai mare, în funcție de dibăcia conducătorului, de condițiile de trafic și de performanțele intrinseci ale mașinăriei. Națiunea română se înscrie perfect în tiparul prezentat mai sus, numai că, spre deosebire de alții, la noi toate cele trei elemente ne dau mari dureri de cap, iar cea mai spinoasă problemă rămâne, fără dubiu, problema conducătorului care se află la pupitrul mijlocului de transport în timp și spațiu a românașilor noștri. Afirmația aceasta are la bază faptul oarecum ciudat că, din nefericire, nu avem parte de un conducător care să ne treacă prin intersecțiile periculoase ale vremurilor de azi. Nu avem parte de unul ci de … trei! O „Nesfântă” Treime formată din politicieni, magistrați și servicii conduce haotic țara prin toate hârtoapele ocolite cu dibăcie de multe alte popoare. Și cum altfel să ne conducă, din moment ce politicienii au acces numai la accelerație și frână, magistrații la volan (că ei stabilesc calea cea dreaptă ce urmează de parcurs!), iar serviciile la ambreiaj? În acest mod, niciodată politicienii nu vor putea accelera sau frâna de capul lor, pentru că cei din justiție vor stabili direcția de deplasare, iar cei din zona serviciilor vor decupla sau cupla transmisia ori de câte ori sensul și viteza de deplasare nu sunt pe placul, dar mai ales pe interesul lor. Aparenta frăție dintre cele trei forțe așa-zise motrice ale nației nu este altceva decât o coaliție conjuncturală și – vorba băsescului! – imorală, care are drept scop atingerea unor interese de ansamblu ale tagmelor mai sus menționate: putere, influență și bani. Dintre toți, cei mai expuși sunt politicienii care, pe lângă faptul că sunt întotdeauna băgați la înaintare, nu pot mișca în front decât cu riscul pierderii privilegiilor după care au râvnit atât de mult. Oricât și-ar dori ei, prin absurd, să accelereze pe un drum liber și neted sau să frâneze atunci când gropile le apar în față, volanul și pedala de ambreiaj, adică direcția și transmisia sunt la cheremul celorlalte două … treimi. În atari condiții este limpede că frumusețea de trăsură ajunsă pe mâna lor o taradaică obosită, se va deplasa total anapoda pentru călătorii cei mulți, adică pentru cetățeni. Plus că, în cazul în care se împotmolește, cheltuielile de tractare și transport cu platforma nu vor fi suportate de „Nesfânta” Treime, ci tot de către cei mulți, numiți generic și nu prea academic, populime. Că ei plătesc tot! Și reparațiile și combustibilul și salariile și diurnele și pensiile și concediile și amantele și tot ce cheltuiesc fără opreliști membrii „Nesfintei” Treimi. Dacă în cazul politicienilor, toată lumea știe sau măcar bănuiește ce hram poartă ei, ce sinecuri își împart ca frații și de unde sug cu avânt, în cazul celorlalte două entități ceața este omniprezentă. Populimea nu știe decât de pensiile uriașe numite speciale și … desființate de un europarlamentar euforic și utopic (Rareș Bogdan) în, zicea el, 30 de zile! Alte aspecte sunt considerate secrete de stat sau elemente care pot conturba, disturba sau perturba activitatea celei de-a treia puteri în stat. Așa o fi, nu zic nu, ba chiar aș fi cu toate aceste aspecte de acord dacă aș vedea că direcția, sensul și modulul vectorului numit România se înscriu pe traiectoriile promise de politicieni în campaniile electorale și deturnate ulterior în funcție de interesele meschine ale celor ce s-au închis în camera posturilor de comandă și, ca să nu mai iasă nicicând, au înghițit cheia. Concluzia este una simplă și edificatoare: nu, România nu trebuie condusă în acest mod! Între cele trei puteri trebuie să fie colaborare în interesul (numai al!) nației. Volanul, accelerația, frâna și ambreiajul există pentru a asigura transportul pasagerilor în deplină siguranță și confort și nicidecum pentru a servi unora sau altora drept ocazie de a-și arăta mușchii. Mai concret spus stimabililor, dacă tot ați ocupat scaunele cele pufoase din cabină, conduceți mașinăria în interesul celor care vă plătesc și nu mai opriți, accelerați sau virați decât atunci când este în interesul călătorilor. Treizeci de ani de mers pe coclauri, ne ajung. E timpul să nu mai ratăm la infinit bretelele de acces către autostradă și să ne înscriem, măcar în ceasul al doisprezecelea, pe altă bandă decât pe cea de avarie!
„Nesfânta” Treime și veșnica bandă de avarie – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!
Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Democrația și dictatura de partid – Dumitru MONACU, scriitor
Faptul că în ultima perioadă trei membri marcanți ai PNL au dispărut de pe lista de consilieri locali ar putea însemna pentru unii cimentarea...
Editorial
Victima e de vină – Anamaria IONEL, editor
Victima e din nou de vină! De această dată afirmaţia nu mai vine de la un Godină de pe internet, ci de la şeful...
Editorial
Despre pensii și extremism – Ciprian MITOCEANU, scriitor
E an electoral, unul cu miză mai consistentă ca de obicei, deoarece câștigătorul (sau câștigătorii) vor avea parte de patru ani în care puterea...
Editorial
Întărâtă-i, drace! – Dumitru MONACU, scriitor
Aparent, gâlceava dintre Valeriu Iftime și Verginel Gireadă nu are un câștigător, ambii combatanți atingându-și oarecum scopurile în debutul acestei veri. Astfel, Iftime a...
Editorial
Provocare pentru domnul deputat Budăi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Zilele trecute am ajuns prin Piața Mare. Nu e prima dată când ajung pe acolo, doar că a fost pentru prima dată când mi-am...
Editorial
Egalitatea de șanse – o himeră – Virgil COSMA, jurnalist
Concediile s-au spart în frânturi de amintiri, răspândite cu generozitate pe rețelele sociale, fețe zâmbitoare cu valurile înspumate pe fundal, cu o creastă de...
Editorial
Politică pentru oameni – Cătălin MORARU, redactor șef
La ultima ședință de consiliu local s-a votat scoaterea completă a liniilor de tramvai. Mai bine spus nu s-a votat, adică s-a votat împotrivă....
Editorial
Scripta manent, domnilor primari! – Dumitru MONACU, scriitor
Am și eu, ca aproape orice muritor, o pagină de FB unde printre cei aproape cinci mii de prieteni, figurează aproape toți liderii politici...
Editorial
Minciuna și patriotismul lui Isărescu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Bugetul țării e în mare suferință, așa că n-ar trebui să ne mire prea mult că la anul sau chiar poate imediat după alegeri,...
Editorial
Orbire șahistă sau prostie? – Dumitru MONACU, scriitor
De ceva timp nu mai sunt racordat în totalitate la noutățile legislative care jalonează activitatea instituțiilor de control din România și din acest motiv...
Editorial
Reforma începe la Botoșani? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Dintre toate formațiunile politice care s-au tot perindat pe la conducerea țării în ultimele trei decenii și ceva, pot spune că doar PSD-ul nu...
Editorial
O cacealma sinistră – Virgil COSMA, jurnalist
Revoltă, indignare și proteste în toată țara după ce recalcularea pensiilor a adus mii de decizii cu minus, creșteri ridicole de câțiva lei -...
Editorial
Curelele de transmisie a minciunilor – Dumitru MONACU, scriitor
Baronul englez Alfred Tennyson (poet, 1809 – 1892) spunea în urmă cu aproape o sută cincizeci de ani că o minciună care este pe...
Editorial
Probleme, „soluții” și ipocrizie cât încape – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Dacă analizăm România doar prin prisma legislației existente, am putea ajunge la concluzia eronată că țara asta chiar funcționează și are grijă de cetățeni....
Editorial
Politică și afaceri – George LAZĂR, director
Nu am nici cea mai mică îndoială că prefectul Sorin Cornilă și-a consultat avocatul când a primit această funcție care l-a transformat din patron...
Editorial
Capitala, între civilizație și anacronic – Dumitru MONACU, scriitor
Chiar din start, precizez că voi fi foarte dur în rândurile ce urmează. Sau, cum spun ăștia de la TV, urmează informații cu puternic...
Botoșani
cer senin
18.6
°
C
18.6
°
13.3
°
33 %
1.3kmh
0 %
Dum
28
°
lun
29
°
mar
30
°
mie
21
°
joi
18
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Faptul că în ultima perioadă trei membri marcanți ai PNL au dispărut de pe lista de consilieri locali ar putea însemna pentru unii cimentarea...
EPIGRAMA ZILEI
Mulți spun că doamna primar
Are de elucidat
Dacă al ei drag vlăstar
Este fată sau băiat...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...