În linii mari, evoluția unei națiuni are multe elemente în comun cu deplasarea în trafic a unui autovehicul. În ambele cazuri, drumul poate fi drept sau sinuos, cu urcușuri sau coborâșuri, iar viteza de deplasare este mai mică sau mai mare, în funcție de dibăcia conducătorului, de condițiile de trafic și de performanțele intrinseci ale mașinăriei. Națiunea română se înscrie perfect în tiparul prezentat mai sus, numai că, spre deosebire de alții, la noi toate cele trei elemente ne dau mari dureri de cap, iar cea mai spinoasă problemă rămâne, fără dubiu, problema conducătorului care se află la pupitrul mijlocului de transport în timp și spațiu a românașilor noștri. Afirmația aceasta are la bază faptul oarecum ciudat că, din nefericire, nu avem parte de un conducător care să ne treacă prin intersecțiile periculoase ale vremurilor de azi. Nu avem parte de unul ci de … trei! O „Nesfântă” Treime formată din politicieni, magistrați și servicii conduce haotic țara prin toate hârtoapele ocolite cu dibăcie de multe alte popoare. Și cum altfel să ne conducă, din moment ce politicienii au acces numai la accelerație și frână, magistrații la volan (că ei stabilesc calea cea dreaptă ce urmează de parcurs!), iar serviciile la ambreiaj? În acest mod, niciodată politicienii nu vor putea accelera sau frâna de capul lor, pentru că cei din justiție vor stabili direcția de deplasare, iar cei din zona serviciilor vor decupla sau cupla transmisia ori de câte ori sensul și viteza de deplasare nu sunt pe placul, dar mai ales pe interesul lor. Aparenta frăție dintre cele trei forțe așa-zise motrice ale nației nu este altceva decât o coaliție conjuncturală și – vorba băsescului! – imorală, care are drept scop atingerea unor interese de ansamblu ale tagmelor mai sus menționate: putere, influență și bani. Dintre toți, cei mai expuși sunt politicienii care, pe lângă faptul că sunt întotdeauna băgați la înaintare, nu pot mișca în front decât cu riscul pierderii privilegiilor după care au râvnit atât de mult. Oricât și-ar dori ei, prin absurd, să accelereze pe un drum liber și neted sau să frâneze atunci când gropile le apar în față, volanul și pedala de ambreiaj, adică direcția și transmisia sunt la cheremul celorlalte două … treimi. În atari condiții este limpede că frumusețea de trăsură ajunsă pe mâna lor o taradaică obosită, se va deplasa total anapoda pentru călătorii cei mulți, adică pentru cetățeni. Plus că, în cazul în care se împotmolește, cheltuielile de tractare și transport cu platforma nu vor fi suportate de „Nesfânta” Treime, ci tot de către cei mulți, numiți generic și nu prea academic, populime. Că ei plătesc tot! Și reparațiile și combustibilul și salariile și diurnele și pensiile și concediile și amantele și tot ce cheltuiesc fără opreliști membrii „Nesfintei” Treimi. Dacă în cazul politicienilor, toată lumea știe sau măcar bănuiește ce hram poartă ei, ce sinecuri își împart ca frații și de unde sug cu avânt, în cazul celorlalte două entități ceața este omniprezentă. Populimea nu știe decât de pensiile uriașe numite speciale și … desființate de un europarlamentar euforic și utopic (Rareș Bogdan) în, zicea el, 30 de zile! Alte aspecte sunt considerate secrete de stat sau elemente care pot conturba, disturba sau perturba activitatea celei de-a treia puteri în stat. Așa o fi, nu zic nu, ba chiar aș fi cu toate aceste aspecte de acord dacă aș vedea că direcția, sensul și modulul vectorului numit România se înscriu pe traiectoriile promise de politicieni în campaniile electorale și deturnate ulterior în funcție de interesele meschine ale celor ce s-au închis în camera posturilor de comandă și, ca să nu mai iasă nicicând, au înghițit cheia. Concluzia este una simplă și edificatoare: nu, România nu trebuie condusă în acest mod! Între cele trei puteri trebuie să fie colaborare în interesul (numai al!) nației. Volanul, accelerația, frâna și ambreiajul există pentru a asigura transportul pasagerilor în deplină siguranță și confort și nicidecum pentru a servi unora sau altora drept ocazie de a-și arăta mușchii. Mai concret spus stimabililor, dacă tot ați ocupat scaunele cele pufoase din cabină, conduceți mașinăria în interesul celor care vă plătesc și nu mai opriți, accelerați sau virați decât atunci când este în interesul călătorilor. Treizeci de ani de mers pe coclauri, ne ajung. E timpul să nu mai ratăm la infinit bretelele de acces către autostradă și să ne înscriem, măcar în ceasul al doisprezecelea, pe altă bandă decât pe cea de avarie!
„Nesfânta” Treime și veșnica bandă de avarie – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
De la „framing” la insecte – Dumitru MONACU, scriitor
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
Editorial
Fraierul patriotic, specie exploatată de sezon – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
Editorial
Pensiile speciale la momentul adevărului – Dumitru MONACU, scriitor
Despre pensiile speciale s-a scris și s-a vorbit atât de mult încât, pe bună dreptate, un editorial cu un așa subiect ar părea la...
Editorial
Un sacrificiu inutil și periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e deloc întâmplător faptul că grosul măsurilor de austeritate lovesc în Educație. Poate puțin surprinzător, în condițiile în care situația în care a...
Editorial
Clasa politică se salvează din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Astăzi, în Parlament, noul guvern își asumă răspunderea pentru pachetul de măsuri care trebuie să reducă deficitul țării. Urgența este dată de faptul că...
Editorial
Broasca, viceprimarii și bursele – Dumitru MONACU, scriitor
Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud de reforme bugetare, simt că m-a pălit o ciocănitoare-n ceafă. Și asta pentru că în...
Editorial
Salarizarea aberantă a „miticilor” – Dumitru MONACU, scriitor
Aud vorbindu-se de o groază de timp despre necesitatea ajustării legii salarizării care, spun politicienii, are niște neajunsuri. În primul și-n primul rând despre...
Editorial
Protest anemic, realitate amară – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Săptămâna curentă a debutat, printre altele, cu protestul elevilor față de intențiile guvernanților de a masacra bursele, o măsură care, dacă e să-i credem...
Editorial
Cu frânele trase, spre nicăieri… – Dumitru MONACU, scriitor
Se spune adesea că omul sfințește locul. Se mai spune, mai nou și pe un ton exasperat, că dacă am avea măcar un Ilie...
Editorial
Pe pista altuia, dar cu tupeu propriu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ani întregi botoșănenii s-au tot plâns de bicicliștii de pe Pietonalul Unirii și, de parcă bicicliștii nu erau de ajuns, în peisaj au apărut...
Editorial
Așteptăm fapte, nu vorbe – Virgil COSMA, jurnalist
Avem guvern nou, avem plan de guvernare, avem promisiuni de reforme, dar nu avem vreo speranță că ne va fi mai bine. Mai mult...
Editorial
O fabrică de rapoarte fără inovații – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am mai amintit și cu alte ocazii, primesc adesea feedback de la cititori. Apreciez asta, însă nu simt nevoia de conformare mulată...
Editorial
Ai AI, folosește-o! – Dumitru MONACU, scriitor
Fără îndoială, mediul online a devenit principala sursă de informații pentru orice savant sau gură-cască. Spre deosebire de defuncta sau, mă rog, muribunda presă...
Editorial
Un calcul cinic – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu sunt bani, suntem în criză și trebuie să luăm măsuri dure pentru a ieși la liman. Numai asta auzim zilele astea și acele...
Editorial
Un nou val de impostură – Virgil COSMA, jurnalist
Tupeu, aroganță, sfidarea electoratului? Care dintre acestea poate caracteriza mai bine formarea noului guvern? Cred că toate la un loc și încă un șir...
Editorial
Trei decenii de schimbări – George LAZĂR, director
Astăzi împlinim treizeci de ani de la prima apariție. Enunțul în sine ascunde aproximativ zece mii de ediții, în spatele cărora s-au aflat cel...
Botoșani
cer fragmentat
15.6
°
C
15.6
°
15
°
86 %
1.5kmh
69 %
S
31
°
D
29
°
lun
33
°
mar
30
°
mie
22
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Un semn clar că şi pe trecere trebuie să fii cu ochii-n patru să n-o păţeşti.
EDITORIAL
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
EPIGRAMA ZILEI
La cât de mulți a arestat
Gânditu-m-am că s-ar putea
Să aibă ADN schimbat
În ... DNA!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...