În linii mari, evoluția unei națiuni are multe elemente în comun cu deplasarea în trafic a unui autovehicul. În ambele cazuri, drumul poate fi drept sau sinuos, cu urcușuri sau coborâșuri, iar viteza de deplasare este mai mică sau mai mare, în funcție de dibăcia conducătorului, de condițiile de trafic și de performanțele intrinseci ale mașinăriei. Națiunea română se înscrie perfect în tiparul prezentat mai sus, numai că, spre deosebire de alții, la noi toate cele trei elemente ne dau mari dureri de cap, iar cea mai spinoasă problemă rămâne, fără dubiu, problema conducătorului care se află la pupitrul mijlocului de transport în timp și spațiu a românașilor noștri. Afirmația aceasta are la bază faptul oarecum ciudat că, din nefericire, nu avem parte de un conducător care să ne treacă prin intersecțiile periculoase ale vremurilor de azi. Nu avem parte de unul ci de … trei! O „Nesfântă” Treime formată din politicieni, magistrați și servicii conduce haotic țara prin toate hârtoapele ocolite cu dibăcie de multe alte popoare. Și cum altfel să ne conducă, din moment ce politicienii au acces numai la accelerație și frână, magistrații la volan (că ei stabilesc calea cea dreaptă ce urmează de parcurs!), iar serviciile la ambreiaj? În acest mod, niciodată politicienii nu vor putea accelera sau frâna de capul lor, pentru că cei din justiție vor stabili direcția de deplasare, iar cei din zona serviciilor vor decupla sau cupla transmisia ori de câte ori sensul și viteza de deplasare nu sunt pe placul, dar mai ales pe interesul lor. Aparenta frăție dintre cele trei forțe așa-zise motrice ale nației nu este altceva decât o coaliție conjuncturală și – vorba băsescului! – imorală, care are drept scop atingerea unor interese de ansamblu ale tagmelor mai sus menționate: putere, influență și bani. Dintre toți, cei mai expuși sunt politicienii care, pe lângă faptul că sunt întotdeauna băgați la înaintare, nu pot mișca în front decât cu riscul pierderii privilegiilor după care au râvnit atât de mult. Oricât și-ar dori ei, prin absurd, să accelereze pe un drum liber și neted sau să frâneze atunci când gropile le apar în față, volanul și pedala de ambreiaj, adică direcția și transmisia sunt la cheremul celorlalte două … treimi. În atari condiții este limpede că frumusețea de trăsură ajunsă pe mâna lor o taradaică obosită, se va deplasa total anapoda pentru călătorii cei mulți, adică pentru cetățeni. Plus că, în cazul în care se împotmolește, cheltuielile de tractare și transport cu platforma nu vor fi suportate de „Nesfânta” Treime, ci tot de către cei mulți, numiți generic și nu prea academic, populime. Că ei plătesc tot! Și reparațiile și combustibilul și salariile și diurnele și pensiile și concediile și amantele și tot ce cheltuiesc fără opreliști membrii „Nesfintei” Treimi. Dacă în cazul politicienilor, toată lumea știe sau măcar bănuiește ce hram poartă ei, ce sinecuri își împart ca frații și de unde sug cu avânt, în cazul celorlalte două entități ceața este omniprezentă. Populimea nu știe decât de pensiile uriașe numite speciale și … desființate de un europarlamentar euforic și utopic (Rareș Bogdan) în, zicea el, 30 de zile! Alte aspecte sunt considerate secrete de stat sau elemente care pot conturba, disturba sau perturba activitatea celei de-a treia puteri în stat. Așa o fi, nu zic nu, ba chiar aș fi cu toate aceste aspecte de acord dacă aș vedea că direcția, sensul și modulul vectorului numit România se înscriu pe traiectoriile promise de politicieni în campaniile electorale și deturnate ulterior în funcție de interesele meschine ale celor ce s-au închis în camera posturilor de comandă și, ca să nu mai iasă nicicând, au înghițit cheia. Concluzia este una simplă și edificatoare: nu, România nu trebuie condusă în acest mod! Între cele trei puteri trebuie să fie colaborare în interesul (numai al!) nației. Volanul, accelerația, frâna și ambreiajul există pentru a asigura transportul pasagerilor în deplină siguranță și confort și nicidecum pentru a servi unora sau altora drept ocazie de a-și arăta mușchii. Mai concret spus stimabililor, dacă tot ați ocupat scaunele cele pufoase din cabină, conduceți mașinăria în interesul celor care vă plătesc și nu mai opriți, accelerați sau virați decât atunci când este în interesul călătorilor. Treizeci de ani de mers pe coclauri, ne ajung. E timpul să nu mai ratăm la infinit bretelele de acces către autostradă și să ne înscriem, măcar în ceasul al doisprezecelea, pe altă bandă decât pe cea de avarie!
„Nesfânta” Treime și veșnica bandă de avarie – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Ce face Ciolacu? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cu ani în urmă, pe vremea când Michael Schumacher domina detașat Marele Circ, transmisiunile în direct erau întrerupte de o reclamă în care protagonist...
Editorial
Festivalul libertății pentru corupți – Virgil COSMA, jurnalist
Dovedim din nou că suntem urmașii Romei, fiindcă țara noastră seamănă, în unele aspecte până la identificare, cu Italia anilor 70. Atunci și acolo,...
Editorial
Ecuația TV – Dumitru MONACU, scriitor
Cunoscuta lozincă postdecembristă „Cu televizorul ați mințit poporul!” mi-a produs o mare dilemă chiar de la apariția ei. Cine sunt vinovații? Cei din spatele...
Editorial
Unde nu se pozează Doinița – George LAZĂR, director
Luni, pe 21 martie, a fost Ziua Mondială a sindromului Down. Nimic neobișnuit în inflația asta de zile mondiale, naționale și locale, unde se...
Editorial
Matematici speciale – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum ceva vreme stăteam la taclale cu un cunoscut. Și, în timp ce discutam de-ale noastre, prezentatoarea de la televizor a dat de știre...
Editorial
Trimitem medicii în șomaj? – Dumitru MONACU, scriitor
Cu certitudine, cea mai îmbrățișată formă de petrecere a timpului liber de către românașii noștri obișnuiți este în fața micului ecran, adică a televizorului....
Editorial
România lor și România noastră – Ciprian MITOCEANU, scriitor
E din ce în ce mai greu de trăit în țara asta, dar, așa cum era de așteptat, nu pentru toată lumea. E ca...
Editorial
Proștii statului – Dumitru MONACU, scriitor
Știrea apărută în urmă cu câteva zile în presa ieșeană conform căreia un cunoscut medic botoșănean își va înghesui în punga-i dodoloață încă 400...
Editorial
Cât ne costă politizarea instituțiilor – Virgil COSMA, jurnalist
Neputinciosul stat român, cu toate serviciile lui secrete și cu puzderia de instituții de supraveghere și control, a luat la cunoștință abia joia trecută...
Editorial
Dați un leu pentru muzeu! – Dumitru MONACU, scriitor
Chiar dacă nu mă prea pricep la construcții, o să îmi dau cu părerea, așa, imparțial ca tot românul, în legătură cu catastrofa de...
Editorial
Pricepuți și „pricepuți” – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum ceva vreme am avut treabă pe la o instituție publică. La ghișeu nu așteptau foarte mulți „clienți”, însă coada se mișca nepermis de...
Editorial
Cu drag despre Botoșani – Cătălin MORARU, redactor șef
Pentru cei ce nu știu, la Realitatea Plus am putut vedea o emisiune denumită așa, pusă la cale de Doina Federovici, șefa PSD Botoșani....
Editorial
Cine plătește pentru fițele cuplului Iohannis? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În urmă cu aproape un deceniu, pe când actualul președinte era doar candidat la funcția supremă în stat, adversarii politici l-au acuzat de atât...
Editorial
Socoteli pre-electorale – Virgil COSMA, jurnalist
PSD și AUR se află în creștere, toate sondajele arată această tendință. Cifrele diferă doar în funcție de cine a comandat și plătit sondajul...
Editorial
Plecatul după fentă – cazul Auchan – Cătălin MORARU, redactor șef
De luni bune de zile tot se servesc non-subiecte care ocupă degeaba agenda publică. Ba austriecii cu OMV și cu pădurile, ba canalul Bîstroe...
Editorial
Figurantul Daea – Dumitru MONACU, scriitor
Recenta conferință organizată la hotelul Rapsodia cu prilejul așa numitei vizite de lucru a ministrului Daea în județul nostru ne-a demonstrat încă o dată...
Botoșani
câțiva nori
0.1
°
C
1.6
°
-0
°
66 %
3.6kmh
21 %
mie
4
°
joi
11
°
vin
10
°
sâm
16
°
Dum
9
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Când vrei să protejezi pietonii, ori apar unii care pun beţe-n roate, ori alţii care pun roate-n beţe.
EDITORIAL
Cu ani în urmă, pe vremea când Michael Schumacher domina detașat Marele Circ, transmisiunile în direct erau întrerupte de o reclamă în care protagonist...
EPIGRAMA ZILEI
Oltenii din Parlament,
(Opozanții, evident !)
Strigau toți în gura mare
Că ... fură la guvernare !
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...