duminică, mai 22, 2022
AcasăEditorialDrumurile de ce nu au rovinietă? - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Drumurile de ce nu au rovinietă? – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Mai mereu a fost scump de trăit în țara asta – România a fost odată, demult, destinație ieftină, dar pentru străini, nu pentru localnici -, însă în ultima perioadă prea s-a sărit calul cu scumpirile. Evident, nu e vina guvernanților; până acum au fost Covidul și restricțiile și din cauza asta erau prețurile mari. Acum au o scuză și mai bună – războiul din vecini, prin urmare cetățeanul ar trebui s-o lase mai moale cu protestele. Lumea e pe cale să ia foc și vouă vă arde de prețuri mici? Nu vedeți că în toată Europa au crescut prețurile? Drept, au crescut, dar nu ca pe la noi.

La noi prețurile au crescut ceva de speriat, iar măsurile de susținere a populației au rămas doar la stadiul de promisiuni. Eforturile sunt doar pe hârtie și în comunicatele de presă pe care armata de postaci se străduiește să le viralizeze. Se tot vorbește despre majorarea salariului minim, dar doar prin efortul angajatorului, care mai este și voluntar. Adică dacă vrea, mărește salariul minim cu două sutare, dacă nu… Asta e, Guvernul a făcut tot ceea ce este omenește posibil, mai mult nu se poate…

Scuze, de fapt se poate… Guvernul a inițiat un proiect potrivit căruia se dublează amenzile pentru șoferii care nu plătesc rovinieta. Proiectul a fost deja adoptat, mai trebuie să treacă doar prin camera decizională, cu alte cuvinte nu mai e mult până va deveni lege. Nu de alta, dar când vine vorba despre amenzi putem conta pe mobilizarea aleșilor. Motivarea inițiativei ține de faptul că în ultimii șase ani a crescut exponențial numărul de abateri de la prevederile legale și statul trebuie să procedeze cumva să nu mai piardă bani. E mai greu cu combătut impostura doctoratelor plagiate, dar cu amenzile nu sunt probleme, se rezolvă. Mai ales când e vorba de un popor așa de iubitor de mașini. Dacă românașii vor să circule, nu au decât să plătească.

Amenzile să fie mari, că drumuri de unde? Pe bune, la ce infrastructură rutieră avem în țara asta, normal ar fi ca statul să subvenționeze circulația autovehiculelor pe care șoferii le rup în gropi. Și când scriu asta am în vedere drumul către Iași, care arată mai rău decât drumurile bombardate din Ucraina. Da, cică e în reabilitare, dar până să fie distrus de utilajele folosite la reparații era minunat, nu? Să mergi pe drum drept în afara localității și să vezi indicatorul care limitează viteza la patruzeci de kilometri la oră sau pe ăla cu cocoașele spune ceva despre calitatea căii de rulare. Investim enorm în reparații, plătim accize și supraaccize când alimentăm la pompă, plătim impozit pe mașini și, desigur, mai plătim și rovinietă. Pentru ce anume? Pentru drumuri de tot rahatul? Statul câștigă enorm din accizele pe carburanți și impozitele plătite de atelierele de reparații și mecanici, câștigă mai mult decât ar câștiga din rovinietă dacă drumurile ar fi bune, însă, cu toate acestea, se încăpățânează să supraspolieze contribuabilul. Pe guvernanți nu-i interesează mașinile rupte în gropi sau accidentele produse de starea deplorabilă a drumurilor, îi pasionează doar ceea ce intră la buget. Pe vremea când Băsescu era ministru la Transporturi erau câteva drumuri marcate cu plăcuțe „Aici sunt banii dumneavoastră”, acum nici astfel de marcaje nu mai sunt. Guvernanții n-au oferit niciodată o dare de seamă clară cu privire la cum anume sunt folosiți banii încasați pe rovinietă, însă sunt de acord că și în acest domeniu există evaziune și tare își mai doresc să facă puțină ordine.

Nu e firesc să ceri înainte să oferi, însă așa se întâmplă lucrurile în țara noastră. Cetățeanul trebuie să plătească acum, drumurile vor fi reparate în viitor. Care viitor, nu se știe; probabil unul care nu va deveni niciodată prezent. Mașinile trebuie să aibă rovinieta plătită, altfel nu au dreptul să circule. De ce nu se procedează la fel și în cazul drumurilor? Până la urmă, relațiile astea dintre autorități și cetățeni trebuie să se bazeze pe reciprocitate, nu? Plătim și noi dacă plătiți și voi.

 

 

 

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
20.4 ° C
20.6 °
19.4 °
49 %
8.8kmh
56 %
Dum
20 °
lun
15 °
mar
21 °
mie
25 °
joi
22 °
RON - Română (nou) leu
EUR
4,9492

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Ca să ți se ierte păcatele, îți faci o cruce. Mare. Avantajul dacă ești primar la Mihai Eminescu e că nu o faci pe...

EDITORIAL

Revin astăzi asupra unui subiect extrem de important pe care l-am abordat în urmă cu aproape o jumătate de an în editorialul „Statule român,...

GÂNDUL ZILEI

Peste tot în lume, două tagme profesionale au ca obiect de activitate, efectuarea de curse regulate pe traseul minciună - adevăr şi retur :...

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...