spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăEditorialȘase, FB! - Dumitru MONACU, scriitor

Șase, FB! – Dumitru MONACU, scriitor

Privită și primită inițial cu multă reticență de către generația 40 plus, rețeaua de socializare Facebook a ajuns să fie astăzi pentru multă lume trecută binișor de pragul vârstei a doua motivul pentru care nu se poate lipsi de Android sau chiar de iPhone. Constatăm că pe zi ce trece numărul consumatorilor maturi de FB crește, în timp ce tinerii, deși au conturi pe respectiva rețea, preferă mai mult Instagram-ul sau Tik Tok-ul tocmai din motivul adesea invocat de ei cum că FB-ul este invadat de bunici și bunicuțe. Așa o fi, cert este că rețeaua de socializare pomenită primește zilnic vizitele generațiilor doi și trei, dar și ale tineretului, cu o consistență de neimaginat în urmă cu doar câțiva ani. În cei aproape zece ani de când sunt pe această rețea, am constatat anumite tendințe ale participanților la socializare, tendințe reieșite din natura postărilor acestora. În rândurile următoare o să vă prezint categoriile de „postaci” depistate de-a lungul unui deceniu de observație. Prima categorie (I) care îmi vine în minte se referă la … non postaci, adică acei oameni care nu postează absolut nimic, dar stau pe FB dintr-o curiozitate oarecum bolnavă de a vedea și a ști ce se întâmplă în comunitatea lor, ce fac și ce postează cunoștințele lor. Discreția lor, soră cu … spionajul, îi oprește în a se face vizibili prin vreun semn, vreo apreciere, vreun like sau altceva de acest gen. Un lucru extrem de important: grijă mare la această categorie, întrucât din rândurile ei pot face parte și oameni certați cu legea, şi pentru care postările unora nu reprezintă altceva decât informații pentru oportunități de contravenții sau infracțiuni. Opusă acestei categorii este comunitatea (II) care pune pe FB și ce a mâncat și ce a băut și cu cine a fost la cumpărături sau în excursie, fiind astfel preferata categoriei specificate mai sus. Dacă din prima categorie fac parte o mulțime de oameni ce se cred vipuri, în această a doua se înscriu oamenii obișnuiți care nu prea au a ascunde nimic. Ce-i în gușă, și-n căpușă, așadar. În a treia categorie (III) de postaci voi include pupincuriștii, adică acei oameni care nu postează nimic personal, dar distribuie în permanență postările șefilor lor, în special (de fapt, aproape în totalitate!) politicieni. Acești oameni nu au personalitate, nici minte multă și nici simțul realității. Când tot poporul strâmbă din nas la acțiunile lipsite de noimă ale politicienilor, postacii pupincuriști distribuie în ritm de mitralieră țăcănită toate pârțurile conducerii partidului pe care, din interes sau din prostie, îl slujesc necondiționat. O altă categorie de membri FB (IV) este formată din cei care postează sau distribuie chestiuni la ordinea zilei prezentate sub formă de năduf, de glumă sau prin savuroase vorbe de duh. Totul este bine la această categorie, cu excepția partizanatului politic întâlnit la unii pentru care adversarii politici sunt draci, iar ai lui sfinți și drept urmare, caracteristica postărilor lor este jegos de părtinitoare. Amatorii de relații intime formează o categorie aparte pe FB (V). Aceștia postează poze retușate, reșapate sau din urmă cu mulțișori ani, melodii romantice, citate despre dragoste și singurătate în speranța că o dulcinee sau un fătfrumos vor descăleca pe pagina lor. În cazul lor, până și acceptul de a le fi prieten virtual este privit ca un prim pas spre înfiriparea unei idile. Inimioarele și florile sunt nelipsite din orice postare a lor. Aparent această categorie este inofensivă, dar luați în considerare că este locul ideal în care prădătorii sexuali, violatorii sau șantajiștii își caută victimele. Într-o ultimă categorie (VI), îi vom regăsi pe politicieni care, și pe această cale, continuă să facă ceea ce pot ei mai bine: să mintă! Cele șase categorii pe care le-am prezentat aici sunt cele hai să le spunem normale. În afară de acestea mai sunt și altele (troli, postaci plătiți, boți) care se înscriu în lumea murdară și hidoasă a manipulării și diversiunii și servesc politicul, comercialul sau alte asemenea domenii avide după putere, publicitate, dominație și mulți, mulți bani. Este evident că de multe ori categoriile menționate se întrepătrund, dar trăsăturile de bază prezentate mai sus rămân valabile în orice caz. Pe lângă aceste caracteristici ale FB, trebuie neapărat să menționăm una care mi s-a părut de-a dreptul fantastică: faptul că s-au regăsit oameni după zeci de ani, între care erau poate mii de kilometri. Chiar e ceva! Deși, vorba aceea deșteaptă precum că FB te apropie de oamenii de departe și te îndepărtează de cei de aproape poartă, fără îndoială, o mare doză înțelepciune și adevăr în ea. Una peste alta, atâta vreme cât FB nu este folosit ca instrument de manipulare, diversiune și îndobitocire, chiar este necesar!

Deja ai votat!
Botoșani
ploaie ușoară
8.9 ° C
8.9 °
7.1 °
97 %
0.9kmh
100 %
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
20 °
mar
21 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...