În urmă cu niște ani scriam pe o rețea de socializare o glumă care avea ca obiect publicitatea TV și care suna cam așa: în pauza de publicitate a filmului am citit cartea întrucât eram tare curios cum se termină acțiunea. Bineînțeles că ironia mea se referea la durata foarte mare a spoturilor publicitare comparativ cu cea a filmului. Dar nu despre durata spoturilor publicitare și nici despre calitatea lor voi vorbi astăzi ci despre direcția greșită pe care acestea au apucat-o cam de vreo zece ani încoace. Înțeleg ca molima mileniului trei și nu numai – publicitatea! – să aibă un rol pozitiv pentru ambele tabere (vânzători și cumpărători) în sensul că prin această practică lumea să afle, să știe aproape orice despre anumite servicii sau produse de pe piață. Se știe că un produs bun aproape că nu are nevoie de publicitate din această cauză agresivitatea mediatică în unele cazuri are exact efect invers, fapt care nu pare a-i deranja pe actualii jongleri ai piețelor comerciale. Și când spun piață comercială mă gândesc la orice produs sau serviciu și la aproape orice domeniu de activitate care vine în ajutorul omului modern. Sunt și domenii care nu au ce căuta în zona publicitară cum ar fi industriile de armament sau orice sector care ar afecta viața, sănătatea, securitatea și liniștea emoțională și nu numai a oamenilor. În ceea ce privește sănătatea, până în urmă cu niște ani, aceste principii se respectau și în România. Adică erau interzise reclamele la medicamente, farmaciilor, clinicilor sau altor entități similare fiindu-le interzisă publicitatea. Nu știu exact când și nici ce guvern iresponsabil a ridicat această interdicție și de un timp, micile noastre ecrane au devenit vitrine sau mai exact, rafuri de farmacie. Sute și sute de spoturi publicitare ne aduc în casă știri coafate despre binefacerile unor produse numite generic „suplimente alimentare” care ne alungă bolile și suferințele instant și definitiv precum bomba atomică viața! Lăsând la o parte indispoziția și greața pe care ne-o lasă aceste „suplimente”, faptul că utilizarea lor nu are ca efect decât umplerea conturilor unor oameni care nu au nimic în comun cu medicina și cu principiile ei, ar trebui să reprezinte pentru niște guvernanți responsabili o direcție prioritară de acțiune. Ți-ai găsit! Nu apucăm să deschidem televizoarele că ni se prezintă „eforturile”, „concesiile” și acțiunile profund „umanitare” ale unor farmacii sau lanțuri de farmacii care, sunt atât de convingătoare de zici că o au ca patroană spirituală pe Maica Tereza. Adică nu prestează decât în folosul celor mulți și suferinzi. Măi să fie! Apoi, suntem zilnic bombardați cu informații periate și aduse din condei despre problemele tractului intestinal, balonare, afecțiuni ale ficatului, inimii, articulațiilor, despre medicamente minune care slăbesc sau care regenerează și vitalizează orice, începând de la memorie și până la organele genitale. Dacă e să ne luăm după toate aceste abjecte reclame ce ne invadează intimitatea ar trebui, pur și simplu, să nu mai avem nevoie de doctori. Din acest motiv mă macină o întrebare: oare de ce medicii nu iau atitudine față de aceste obiceiuri mercantile dospind a veleitarism și minciună? De ce nu am auzit până astăzi măcar o frază potrivnică acestui gen de reclame care efectiv le intră și le cotropește ușor-ușor exact teritoriul lor? De ce colegiile de medici nu iau poziție față de minciunile vărsate pe bani grei în latrinele TV? Răspunsul e simplu, atât în cazul guvernanților cât și al medicilor: banul. Se învârt sume uriașe în această industrie a medicamentelor și suplimentelor alimentare, sume care le închid gura, ochii, urechile și mințile celor care ar fi normal să ia atitudine. Am ajuns o națiune care, în schimbul câtorva arginți ar fi în stare să-și vândă și mama bătrână de la țară, și fratele care nu s-a „descurcat” în viață și chiar și copiii care nu le calcă pe urme și aleg o altă cale. Poate mai corectă, mai sănătoasă nu precum cea pe care a apucat-o poporul acesta în 1989! În concluzie, fac ce fac și iar ajung la politică, uitând parcă de „binefacerile” farmaciei „Fundului” care are prețuri doctor Vax de mici. Sau de acele mult mediatizate suplimente alimentare care ne tranzitează sistemul digestiv cam cu aceleași efecte și foloase de care beneficiem noi botoșănenii atunci când trenul internațional trece prin gara Verești!
Publicitate! – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Normalitatea cu plusurile și minusurile ei – Dumitru MONACU, scriitor
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
Editorial
Educația, la fel ca și dinozaurii – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cei care, la sfârșit de săptămână, au avut drum prin Parcul Eminescu, au putut observa că dinozaurii sunt pe picior de plecare. După câteva...
Editorial
Un serial stupid – Virgil COSMA, jurnalist
În săptămâna care a trecut am fost martorii stupefiați ai celei mai mari rușini judiciare din toți cei 35 ani care au trecut de...
Editorial
Totul este la un clic distanță – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Poate că cea mai mare realizare a vremurilor pe care le trăim nu este informația ca atare, ci accesibilitatea acesteia. Informație a existat de...
Editorial
Succintă cronică locală – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă în urmă cu câteva săptămâni mă plângeam de faptul că subiectele jurnalistice locale sunt efectiv căzute în umbra celor naționale și mondiale, iată...
Editorial
Ai de noi și vai de voi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
La începutul anului, prin presa prea puțin iubită de stat - adică acea parte a presei care supraviețuiește fără subvenții de la partide -...
Editorial
Banii înapoi! – Dumitru MONACU, scriitor
Recenta „ascundere” de către judecătorii suceveni a celor trei persoane implicate în niște presupuse acte de corupție (Verginel Gireadă - primarul comunei M. Eminescu,...
Editorial
Curățenia ca exercițiu de ipocrizie – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După săptămâni de trudă și pregătiri, românii au întâmpinat sărbătorile pascale cum știu mai bine, într-o manieră consacrată. Excese alimentare și mai ales bahice,...
Editorial
Lumina din mormânt – Virgil COSMA, jurnalist
Trăim o lume fragmentată de conflicte care au tendința de a se globaliza și de polarizări culturale duse la extrem. Se simte însă o...
Editorial
Statistica ieftină și Paștele electoral – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ne-am aștepta ca, având în vedere vremurile și tehnica, cei de la butoane să fie mai prudenți atunci când vine vorba despre manipulare și...
Editorial
Când nu răspunde cine greșește – Dumitru Monacu, scriitor
Știrea că Spitalul Județean este obligat să o despăgubească pe medicul ginecolog care a fost de gardă în noaptea decesului Alexandrei Ivanov ne demonstrează...
Editorial
Deștepți, dar nu destul – Ciprian Mitoceanu, sciitor
Aproape că nu e zi în care să nu apară în presă relatări despre românași de-ai noștri care s-au pricopsit cu dosare penale –...
Editorial
Principiul maselor comunicante – Dumitru Monacu, scriitor
Rândurile de față nu se doresc a fi destinate nici academicienilor și nici proștilor. Sunt pentru oamenii normali care n-au trecut ca gâsca prin...
Editorial
Educația pentru responsabilitate – Ciprian Mitoceanu, scriitor
Se vorbește din ce în ce mai mult despre reforma educației și este firesc să fie așa în condițiile în care e tot mai...
Editorial
Semeni vânt, culegi furtună – Virgil COSMA, jurnalist
Ce facem noi acum? Jucăm la două capete, încercând să ungem pâinea, dar să rămânem și cu slănina în pod. Ceea ce, evident, nu...
Editorial
Prostie sau strategie? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În ceea ce privește porția de circ, putem spune că avem cantitate cât să dăm și la alții, calitatea e discutabilă, însă ține gândul...
Botoșani
cer acoperit de nori
14.4
°
C
16.6
°
14.4
°
67 %
2.7kmh
97 %
mie
24
°
J
22
°
vin
19
°
S
24
°
D
18
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Când nerăbdarea-i mare, sfâșii pachetul imediat ce l-ai primit, că nu ambalajul e important.
EDITORIAL
Recentul proiect de lege (aprilie 2025) privind eliminarea pensiilor speciale nu reprezintă altceva decât o dovadă în plus că în România normalitatea nu face...
EPIGRAMA ZILEI
La balamuc tv niște niște ciudate
Zilnic ne spun, vărsând pe post mânia
Că România e-n realitate
Cum e Realitatea-n România...
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...