Foarte puțină lume știe că de aici de la Botoșani, mai exact de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, a pornit o modificare aproape din temelii a textului unei reclame Tv. Mai exact, un botoșănean de-al nostru a înaintat o reclamație la instituția sus amintită, care nu s-a sfiit să ia măsurile permise de lege la nivel local, iar la nivel național, Autoritatea în domeniu a reușit să oblige agentul economic cu pricina să-și modifice mesajul publicitar. Bineînțeles că instituția statului a fost acționată în judecată, dar șansele agentului economic de a da peste cap niște măsuri punitive logice și de bun simț sunt extrem de mici. Am amintit de acest aspect, întrucât justiția încă nu s-a pronunțat în acest caz. Dar să intrăm în problemă: este vorba de reclama aceea Tv cunoscută de aproape toată lumea care, inițial, se baza pe textul „Prețuri, doctor … Vax de mici” și care ulterior intervenției instituțiilor abilitate ale statului a devenit „Prețuri doctor…Vax!” Bineînțeles că varianta inițială a textului inducea în mintea consumatorului de publicitate și implicit de medicamente ideea unui preț redus, a unui preț convenabil în raport cu prețurile altor agenți economici. Era, cum s-ar spune, o șopârlică din acelea care pot deturna consumatorul, printr-un mesaj vădit subliminal, de la o farmacie la alta. Și pentru că am pomenit cuvântul „farmacie”, trebuie neapărat să vă reamintesc că, în urmă cu mulți ani, erau, pe bună și justificată dreptate, interzise reclamele la medicamente și farmacii. Astăzi, am ajuns atât de departe în absurd încât dacă stai o seară în fața micului ecran afli o sumedenie de remedii minune (unele dintre ele etichetate drept „suplimente alimentare”!) cu ajutorul cărora poți scăpa de fel de fel de boli. Sumele uriașe de bani care se învârt în această industrie farmaceutică au deschis așadar și porțile televiziunilor și ale publicațiilor, dar, ce este cel mai grav, al instituțiilor statului, care au permis expansiunea reclamelor specifice acestei industrii, către pacienți. Că așa ar trebui să se numească cei care calcă pragurile farmaciilor: pacienți și nu clienți. Din păcate, banii nu au miros, iar cei care sunt chitiți în a-i aduna grămezi nu au nici conștiință, nici milă și niciun fel de empatie cu bătuții de soartă care încearcă, băgând adânc mâna în portofel, să-și mai prelungească cu puțin viața sau să mai scape câteva clipe de durerile care îi chinuie. Un alt aspect negativ al acestui gen de publicitate îl reprezintă faptul că mulți indivizi aproape că renunță la sfatul medicului, pe motiv că au văzut ei la Tv un medicament minune care le ia efectiv durerea cu mâna. Sau cel puțin așa au glăsuit ăia cu reclamele lor! În acest caz, mă miră până la indignare indiferența cadrelor medicale (medici, asistenți) care nu iau poziție într-o problemă ce îi privește în mod direct și nemijlocit. După cum probabil bănuiți, în industria farmaceutică viramentele de bani sunt de talia avalanșelor de pe Everest sau de pe Mont Blanc, adică mormane uriașe de bani. De ce ar mai trebui să fim intoxicați și cu reclamele acestea, unele de-a dreptul ridicole, chiar nu înțeleg. Păi dacă e să se facă publicitate industriilor cu mulți bani, dați domnilor drumul la reclamele cu droguri, cu țigări, cu băuturi alcoolice, cu prostituție sau celor care să accelereze comerțul cu arme. Că într-un clasament neoficial, după aceste … „ramuri de producție” extrem de bănoase, ar urma industria farmaceutică, cu tentaculele ei răspândite în orice colț de lume. Lăsând la o parte ironia și sarcasmul, este evident că omenirea în general și România în mod special ar trebui să ia niște măsuri care să fie în beneficiul celor mulți și nu a celor cu bani mulți. Astfel, prima dintre ele ar fi înlocuirea în mentalul uzual al „clientului” cu „pacientul”, adică înțelegerea faptului că oamenii, cei mulți de care aminteam, sunt sursa banilor și nu magnații care nu le văd menirea decât de la înălțimea conturilor lor. Fără oameni sănătoși, fără oameni buni de muncă, cu toate inteligențele voastre artificiale sau parțial naturale, nu aveți nicio șansă, oricât de mult ați dezvolta industria farmaceutică cu toate metodele ei subliminale de publicitate, de a ajunge la cei pe care voi îi numiți, total eronat, clienți!
Publicitate – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Răspundere, nu solidaritate – Cătălin MORARU, redactor șef
E limpede, cred, ce fac pesediștii. Vin cu propuneri fanteziste, pentru a întârzia formarea unui guvern. Pentru că fiecare zi fără un nou premier...
Editorial
Totul până la copii! – Dumitru MONACU, scriitor
În curând, școlile își vor închide porțile, urmând o binemeritată vacanță pentru elevii din toată țara. Pentru cei din Botoșani, vacanța ce se arată...
Editorial
Cazinou de lux, mentalitate de scara blocului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De fiecare dată când cei aflați la butoane se plâng că prin buget bate vântul și trebuie inventate noi taxe și impozite „că altfel...
Editorial
Plutașii de pe Dâmbovița – Dumitru MONACU, scriitor
Iubitorii de animale, de fapt cei care au în preajma lor câini, știu foarte bine că atunci când patrupedul se lasă pe spate pentru...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Încă două săptămâni de suspans – Virgil COSMA, jurnalist
Ce auzim și vedem din afară despre negocierile care trebuie să definească conducerea României pentru următorii patru ani? Nimic bun. Aceleași fețe, același tupeu,...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Bulibășeala marca „Crin” – Dumitru MONACU, scriitor
Când vine vorba de Crin Antonescu, multă lume se gândește la liberalul cu plete din anii ’90 care vorbea frumos și se poziționa întruna...
Editorial
Educația, lăsată iar la voia întâmplării – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După cum bine se știe, dar se tot ignoră, reforma Educației este absolut necesară, însă, ca de obicei, a fost abandonată la discreția unui...
Editorial
O mezalianță (aproape) imposibilă – Dumitru MONACU, scriitor
Treaba de mântuială făcută de români la alegeri se lasă în aceste zile cu multe întrevederi, discuții, negocieri, poziții de forță sau maleabile în...
Editorial
1 Iunie cu soare, fără ode și fără tarlale – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Luna mai s-a dovedit a fi o lună incredibil de bogată în precipitații și cam strânsă la pungă în ceea ce privește confortul termic,...
Editorial
Adevărata criză – Virgil COSMA, jurnalist
Suntem asaltați cam din toate mediile de amenințări și vești proaste: țara este în derivă, în pragul unui colaps financiar, se dublează prețul la...
Editorial
Demonizarea Franței, o lecție de manipulare pe stomacul gol – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva vreme asistăm la o demonizare agresivă a Franței. Se știe cine se află în spatele acestei acțiuni care ar fi stârnit zâmbete...
Editorial
Nu ne mai terfeliți Tricolorul! – Dumitru MONACU, scriitor
De o bună bucată de vreme, mai precis din momentul în care rețelele de socializare ne-au pus talpa pe gât, constatăm că patriotismul, românismul...
Editorial
Fardul de partid și denaturarea crasă a realităților – Dumitru MONACU, scriitor
Nu ar fi o gaură-n cer faptul că partidele politice din România primesc finanțare de la bugetul de stat, adică din buzunarele noastre. Pentru...
Editorial
Administrație de carton – Sebastian GHEORGHIU, redactor
Ceea ce s-a întâmplat recent pe strada Bucovina nu este un simplu accident sau o „situație neplăcută”, așa cum o numesc, cu o seninătate...
Botoșani
nori împrăștiați
23.7
°
C
23.8
°
23.3
°
48 %
6.5kmh
25 %
D
25
°
lun
25
°
mar
23
°
mie
25
°
J
25
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Aici nu e destul de clar, că nu știi ce se întâmplă dacă-l boțești, nu-i pasă, se bucură, ori îl bate soacra când ajunge...
EDITORIAL
E limpede, cred, ce fac pesediștii. Vin cu propuneri fanteziste, pentru a întârzia formarea unui guvern. Pentru că fiecare zi fără un nou premier...
EPIGRAMA ZILEI
Mă tot întreb, și nu de ieri
Ci chiar de când s-au fabricat :
De ce nu s-or fi inventat
Și camere de ... dat vederi ?
-Dumitru...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...