Foarte puțină lume știe că de aici de la Botoșani, mai exact de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, a pornit o modificare aproape din temelii a textului unei reclame Tv. Mai exact, un botoșănean de-al nostru a înaintat o reclamație la instituția sus amintită, care nu s-a sfiit să ia măsurile permise de lege la nivel local, iar la nivel național, Autoritatea în domeniu a reușit să oblige agentul economic cu pricina să-și modifice mesajul publicitar. Bineînțeles că instituția statului a fost acționată în judecată, dar șansele agentului economic de a da peste cap niște măsuri punitive logice și de bun simț sunt extrem de mici. Am amintit de acest aspect, întrucât justiția încă nu s-a pronunțat în acest caz. Dar să intrăm în problemă: este vorba de reclama aceea Tv cunoscută de aproape toată lumea care, inițial, se baza pe textul „Prețuri, doctor … Vax de mici” și care ulterior intervenției instituțiilor abilitate ale statului a devenit „Prețuri doctor…Vax!” Bineînțeles că varianta inițială a textului inducea în mintea consumatorului de publicitate și implicit de medicamente ideea unui preț redus, a unui preț convenabil în raport cu prețurile altor agenți economici. Era, cum s-ar spune, o șopârlică din acelea care pot deturna consumatorul, printr-un mesaj vădit subliminal, de la o farmacie la alta. Și pentru că am pomenit cuvântul „farmacie”, trebuie neapărat să vă reamintesc că, în urmă cu mulți ani, erau, pe bună și justificată dreptate, interzise reclamele la medicamente și farmacii. Astăzi, am ajuns atât de departe în absurd încât dacă stai o seară în fața micului ecran afli o sumedenie de remedii minune (unele dintre ele etichetate drept „suplimente alimentare”!) cu ajutorul cărora poți scăpa de fel de fel de boli. Sumele uriașe de bani care se învârt în această industrie farmaceutică au deschis așadar și porțile televiziunilor și ale publicațiilor, dar, ce este cel mai grav, al instituțiilor statului, care au permis expansiunea reclamelor specifice acestei industrii, către pacienți. Că așa ar trebui să se numească cei care calcă pragurile farmaciilor: pacienți și nu clienți. Din păcate, banii nu au miros, iar cei care sunt chitiți în a-i aduna grămezi nu au nici conștiință, nici milă și niciun fel de empatie cu bătuții de soartă care încearcă, băgând adânc mâna în portofel, să-și mai prelungească cu puțin viața sau să mai scape câteva clipe de durerile care îi chinuie. Un alt aspect negativ al acestui gen de publicitate îl reprezintă faptul că mulți indivizi aproape că renunță la sfatul medicului, pe motiv că au văzut ei la Tv un medicament minune care le ia efectiv durerea cu mâna. Sau cel puțin așa au glăsuit ăia cu reclamele lor! În acest caz, mă miră până la indignare indiferența cadrelor medicale (medici, asistenți) care nu iau poziție într-o problemă ce îi privește în mod direct și nemijlocit. După cum probabil bănuiți, în industria farmaceutică viramentele de bani sunt de talia avalanșelor de pe Everest sau de pe Mont Blanc, adică mormane uriașe de bani. De ce ar mai trebui să fim intoxicați și cu reclamele acestea, unele de-a dreptul ridicole, chiar nu înțeleg. Păi dacă e să se facă publicitate industriilor cu mulți bani, dați domnilor drumul la reclamele cu droguri, cu țigări, cu băuturi alcoolice, cu prostituție sau celor care să accelereze comerțul cu arme. Că într-un clasament neoficial, după aceste … „ramuri de producție” extrem de bănoase, ar urma industria farmaceutică, cu tentaculele ei răspândite în orice colț de lume. Lăsând la o parte ironia și sarcasmul, este evident că omenirea în general și România în mod special ar trebui să ia niște măsuri care să fie în beneficiul celor mulți și nu a celor cu bani mulți. Astfel, prima dintre ele ar fi înlocuirea în mentalul uzual al „clientului” cu „pacientul”, adică înțelegerea faptului că oamenii, cei mulți de care aminteam, sunt sursa banilor și nu magnații care nu le văd menirea decât de la înălțimea conturilor lor. Fără oameni sănătoși, fără oameni buni de muncă, cu toate inteligențele voastre artificiale sau parțial naturale, nu aveți nicio șansă, oricât de mult ați dezvolta industria farmaceutică cu toate metodele ei subliminale de publicitate, de a ajunge la cei pe care voi îi numiți, total eronat, clienți!
Publicitate – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
O scrisoare nicidecum pierdută – Dumitru MONACU, scriitor
O bună bucată de timp am tolerat, sau altfel spus am lăsat de la mine atunci când a fost vorba de disputele cu caracter...
Editorial
Este de unde tăia – Ciprian MITOCEANU, scriitor
România traversează o perioadă foarte dificilă, dar asta o știam deja. Practic, suntem încă în tranziție spre economia de piață funcțională; nimic nou sub...
Editorial
Scrisoare deschisă adresată domnului George Simion – Dumitru MONACU, scriitor
Cetăţene George,
Nu-ţi spun nici „dragă domnule”, nici „tovarăşe”, nici altfel. Te apelez simplu şi clar: cetăţene! Căci, până la urmă, în acte, în drepturi...
Editorial
E diferență între sacrificiu și sabotaj – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Privind la ce se întâmplă în Educația din România, mă gândesc la proverbul „Nu aduce anul ce aduce ceasul”. Cu puține excepții, cei care...
Editorial
Nimic despre decalajele dintre regiuni – Virgil COSMA, jurnalist
Tonul hotărât al premierului, impresia de seriozitate și imaginea de „să facem treabă” se sparg în improvizații administrative și promisiuni pe care nu are...
Editorial
De la „framing” la insecte – Dumitru MONACU, scriitor
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
Editorial
Fraierul patriotic, specie exploatată de sezon – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
Editorial
Pensiile speciale la momentul adevărului – Dumitru MONACU, scriitor
Despre pensiile speciale s-a scris și s-a vorbit atât de mult încât, pe bună dreptate, un editorial cu un așa subiect ar părea la...
Editorial
Un sacrificiu inutil și periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e deloc întâmplător faptul că grosul măsurilor de austeritate lovesc în Educație. Poate puțin surprinzător, în condițiile în care situația în care a...
Editorial
Clasa politică se salvează din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Astăzi, în Parlament, noul guvern își asumă răspunderea pentru pachetul de măsuri care trebuie să reducă deficitul țării. Urgența este dată de faptul că...
Editorial
Broasca, viceprimarii și bursele – Dumitru MONACU, scriitor
Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud de reforme bugetare, simt că m-a pălit o ciocănitoare-n ceafă. Și asta pentru că în...
Editorial
Salarizarea aberantă a „miticilor” – Dumitru MONACU, scriitor
Aud vorbindu-se de o groază de timp despre necesitatea ajustării legii salarizării care, spun politicienii, are niște neajunsuri. În primul și-n primul rând despre...
Editorial
Protest anemic, realitate amară – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Săptămâna curentă a debutat, printre altele, cu protestul elevilor față de intențiile guvernanților de a masacra bursele, o măsură care, dacă e să-i credem...
Editorial
Cu frânele trase, spre nicăieri… – Dumitru MONACU, scriitor
Se spune adesea că omul sfințește locul. Se mai spune, mai nou și pe un ton exasperat, că dacă am avea măcar un Ilie...
Editorial
Pe pista altuia, dar cu tupeu propriu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ani întregi botoșănenii s-au tot plâns de bicicliștii de pe Pietonalul Unirii și, de parcă bicicliștii nu erau de ajuns, în peisaj au apărut...
Editorial
Așteptăm fapte, nu vorbe – Virgil COSMA, jurnalist
Avem guvern nou, avem plan de guvernare, avem promisiuni de reforme, dar nu avem vreo speranță că ne va fi mai bine. Mai mult...
Botoșani
cer acoperit de nori
17.2
°
C
17.2
°
16.6
°
79 %
3.6kmh
99 %
S
24
°
D
26
°
lun
30
°
mar
34
°
mie
24
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
La ce scumpiri se anunţă, în curând o să circulăm toţi cu jumate de maşină.
EDITORIAL
O bună bucată de timp am tolerat, sau altfel spus am lăsat de la mine atunci când a fost vorba de disputele cu caracter...
EPIGRAMA ZILEI
Definiția lui, sare
Din știutele tipare :
Un individ oarecare
Ce înșală la … cântare!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...