Cu siguranță filmul nu a fost inclus întâmplător în rândul artelor. Ba mai mult, i s-a găsit și locul exact în panoplia frumosului fiind așezat pe raftul al șaptelea. Faptul că cinematografia și-a găsit un loc extrem de select alături de arhitectură, dans, literatură, pictură, sculptură și muzică scoate în evidență un adevăr de necontestat și anume că „pozele mișcătoare” sau altfel spus „poveștile în imagini” au depășit cu mult granița către cunoaștere curgând în cel mai firesc mod prin albiile frumosului. Ca oricare dintre celelalte șase arte, filmul transmite mesaje, emoții, stări sufletești dar și elemente primordiale de cunoaștere a lumii interioare sau înconjurătoare. Tocmai din acest motiv nu trebuie să privim pragmatic și aplicat filmul considerându-i mesajul ca fiind un adevăr universal. Circula prin media online o listă destul de lungă cu minciunile și deformările de realitate din filmele românești, în special cele istorice. Din păcate, mulți dintre cinefilii români s-au apucat să dezavueze aceste deraieri de la realitățile istorice considerându-i pe realizatori drept niște manipulatori, diversioniști, propagandiști și alte asemenea etichete fără să socotească măcar o secundă că filmul este o ficțiune, o imagine colorată după ideea scenariștilor și a regizorilor. Da, e adevărat că nu se respectă adevărul istoric dar dacă ne interesează ce și cum a fost, atunci ar trebui să cercetăm izvoarele istorice care, până la urmă și ele au doza lor de subiectivism și părtinire întrucât se știe foarte bine, istoria este scrisă de învingători și nu de către învinși. Dacă ar fi să vorbim despre deformarea realității și să nu acceptăm această situație atunci omenirea ar trebui să-și schimbe din temelii părerile despre americani ale căror istorie scurtă și nu prea eroică, a fost zămislită la Hollywood. Din filmele lor oamenii și-au făcut o idee (deformată, firește!) despre etapele și modul de închegare a societății moderne americane. Faptul că povestea mișcătoare ne-a plăcut și ne-a reconfortat ar trebui să reprezinte marele câștig al vizionării unui film. Că nu pentru adevăr și rigurozitate călcăm pragurile cinematografelor ci pentru deconectare și relaș. Bineînțeles că realizatorii filmului, pe lângă elementele de frumos, fantezie și măiestrie mai bagă și câte o șopârlică, câte un mesaj mai mult sau mai puțin subliminal care, dacă nu e prea rupt de subiect, are menirea de a accentua anumite idei, anumite tendințe. Priveam zilele trecute filmul „Ștefan cel Mare” cu Gheorghe Cozorici în rolul marelui voievod și la un moment dat m-a mirat o afirmație care suna cam așa: „Trebuie să-i ajutăm pe munteni că doar și ei sunt români.” Or această noțiune de „român” nu exista sub nicio formă în vocabularul și în documentele din cea de-a doua jumătate a secolului al XV-lea. Vlah, valah sau muntean, da erau niște denumiri care ar fi corespuns realității. În acest context, cum ar fi trebuit să reacționeze cinefilul român? Să renege o operă de artă care își propunea să injecteze publicului o oarecare doză de patriotism? Categoric, nu! Faptul că regimul comunist din acele timpuri exagera în ceea ce privește propaganda nu cred să mai fie o taină azi, decât pentru nostalgicii care luau de bune toate „realizărili și documentili” vremii. De altfel, aproape toate filmele turnate în anii comunismului aveau două direcții principale, două idei de căpătâi: unitatea națională și bineînțeles, lupta socială sau cu arma în mână contra exploatatorilor adică ideea de bază a comunismului bolșevic născut la Moscova și propovăduit cu elan în țările de după cortina de fier. Majoritatea acelor filme erau vădit propagandistice și acest aspect este mult mai vizibil astăzi când românii pot compara și pot aprecia cât de cât just actul artistic desprins din cea de-a șaptea artă. Așadar, dacă e să contabilizăm erorile și deformările de realitate din filmele românești, mă tem că nu ar rămâne niciunul care să intre în categoria adevărurilor absolute. De aceea nu ne rămâne decât să zâmbim amar la fantasmagoriile prezente sau prezentate în filmele românești și să le luăm ca atare. A, și ar mai trebui să mai facem ceva: să ne delectăm cu evoluțiile de top ale marilor actori români (dispăruți cam cu toții) care au dat uneori valoare chiar și celor mai serbede dialoguri sau secvențe, demonstrându-ne cu prisosință că cinematografia, da este pe merit, artă!
Despre film și propagandă – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Răspundere, nu solidaritate – Cătălin MORARU, redactor șef
E limpede, cred, ce fac pesediștii. Vin cu propuneri fanteziste, pentru a întârzia formarea unui guvern. Pentru că fiecare zi fără un nou premier...
Editorial
Totul până la copii! – Dumitru MONACU, scriitor
În curând, școlile își vor închide porțile, urmând o binemeritată vacanță pentru elevii din toată țara. Pentru cei din Botoșani, vacanța ce se arată...
Editorial
Cazinou de lux, mentalitate de scara blocului – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De fiecare dată când cei aflați la butoane se plâng că prin buget bate vântul și trebuie inventate noi taxe și impozite „că altfel...
Editorial
Plutașii de pe Dâmbovița – Dumitru MONACU, scriitor
Iubitorii de animale, de fapt cei care au în preajma lor câini, știu foarte bine că atunci când patrupedul se lasă pe spate pentru...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Încă două săptămâni de suspans – Virgil COSMA, jurnalist
Ce auzim și vedem din afară despre negocierile care trebuie să definească conducerea României pentru următorii patru ani? Nimic bun. Aceleași fețe, același tupeu,...
Editorial
Școala românească: între trecut autoritar și viitor incert – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am atras atenția în editorialul precedent, reforma sistemului de învățământ din România pendulează între „las-o bre, că merge și așa” și „atât...
Editorial
Bulibășeala marca „Crin” – Dumitru MONACU, scriitor
Când vine vorba de Crin Antonescu, multă lume se gândește la liberalul cu plete din anii ’90 care vorbea frumos și se poziționa întruna...
Editorial
Educația, lăsată iar la voia întâmplării – Ciprian MITOCEANU, scriitor
După cum bine se știe, dar se tot ignoră, reforma Educației este absolut necesară, însă, ca de obicei, a fost abandonată la discreția unui...
Editorial
O mezalianță (aproape) imposibilă – Dumitru MONACU, scriitor
Treaba de mântuială făcută de români la alegeri se lasă în aceste zile cu multe întrevederi, discuții, negocieri, poziții de forță sau maleabile în...
Editorial
1 Iunie cu soare, fără ode și fără tarlale – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Luna mai s-a dovedit a fi o lună incredibil de bogată în precipitații și cam strânsă la pungă în ceea ce privește confortul termic,...
Editorial
Adevărata criză – Virgil COSMA, jurnalist
Suntem asaltați cam din toate mediile de amenințări și vești proaste: țara este în derivă, în pragul unui colaps financiar, se dublează prețul la...
Editorial
Demonizarea Franței, o lecție de manipulare pe stomacul gol – Ciprian MITOCEANU, scriitor
De ceva vreme asistăm la o demonizare agresivă a Franței. Se știe cine se află în spatele acestei acțiuni care ar fi stârnit zâmbete...
Editorial
Nu ne mai terfeliți Tricolorul! – Dumitru MONACU, scriitor
De o bună bucată de vreme, mai precis din momentul în care rețelele de socializare ne-au pus talpa pe gât, constatăm că patriotismul, românismul...
Editorial
Fardul de partid și denaturarea crasă a realităților – Dumitru MONACU, scriitor
Nu ar fi o gaură-n cer faptul că partidele politice din România primesc finanțare de la bugetul de stat, adică din buzunarele noastre. Pentru...
Editorial
Administrație de carton – Sebastian GHEORGHIU, redactor
Ceea ce s-a întâmplat recent pe strada Bucovina nu este un simplu accident sau o „situație neplăcută”, așa cum o numesc, cu o seninătate...
Botoșani
nori împrăștiați
14.5
°
C
15.6
°
12.2
°
67 %
2.7kmh
46 %
D
25
°
lun
25
°
mar
21
°
mie
25
°
J
24
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Aici nu e destul de clar, că nu știi ce se întâmplă dacă-l boțești, nu-i pasă, se bucură, ori îl bate soacra când ajunge...
EDITORIAL
E limpede, cred, ce fac pesediștii. Vin cu propuneri fanteziste, pentru a întârzia formarea unui guvern. Pentru că fiecare zi fără un nou premier...
EPIGRAMA ZILEI
Mă tot întreb, și nu de ieri
Ci chiar de când s-au fabricat :
De ce nu s-or fi inventat
Și camere de ... dat vederi ?
-Dumitru...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...