Cu siguranță filmul nu a fost inclus întâmplător în rândul artelor. Ba mai mult, i s-a găsit și locul exact în panoplia frumosului fiind așezat pe raftul al șaptelea. Faptul că cinematografia și-a găsit un loc extrem de select alături de arhitectură, dans, literatură, pictură, sculptură și muzică scoate în evidență un adevăr de necontestat și anume că „pozele mișcătoare” sau altfel spus „poveștile în imagini” au depășit cu mult granița către cunoaștere curgând în cel mai firesc mod prin albiile frumosului. Ca oricare dintre celelalte șase arte, filmul transmite mesaje, emoții, stări sufletești dar și elemente primordiale de cunoaștere a lumii interioare sau înconjurătoare. Tocmai din acest motiv nu trebuie să privim pragmatic și aplicat filmul considerându-i mesajul ca fiind un adevăr universal. Circula prin media online o listă destul de lungă cu minciunile și deformările de realitate din filmele românești, în special cele istorice. Din păcate, mulți dintre cinefilii români s-au apucat să dezavueze aceste deraieri de la realitățile istorice considerându-i pe realizatori drept niște manipulatori, diversioniști, propagandiști și alte asemenea etichete fără să socotească măcar o secundă că filmul este o ficțiune, o imagine colorată după ideea scenariștilor și a regizorilor. Da, e adevărat că nu se respectă adevărul istoric dar dacă ne interesează ce și cum a fost, atunci ar trebui să cercetăm izvoarele istorice care, până la urmă și ele au doza lor de subiectivism și părtinire întrucât se știe foarte bine, istoria este scrisă de învingători și nu de către învinși. Dacă ar fi să vorbim despre deformarea realității și să nu acceptăm această situație atunci omenirea ar trebui să-și schimbe din temelii părerile despre americani ale căror istorie scurtă și nu prea eroică, a fost zămislită la Hollywood. Din filmele lor oamenii și-au făcut o idee (deformată, firește!) despre etapele și modul de închegare a societății moderne americane. Faptul că povestea mișcătoare ne-a plăcut și ne-a reconfortat ar trebui să reprezinte marele câștig al vizionării unui film. Că nu pentru adevăr și rigurozitate călcăm pragurile cinematografelor ci pentru deconectare și relaș. Bineînțeles că realizatorii filmului, pe lângă elementele de frumos, fantezie și măiestrie mai bagă și câte o șopârlică, câte un mesaj mai mult sau mai puțin subliminal care, dacă nu e prea rupt de subiect, are menirea de a accentua anumite idei, anumite tendințe. Priveam zilele trecute filmul „Ștefan cel Mare” cu Gheorghe Cozorici în rolul marelui voievod și la un moment dat m-a mirat o afirmație care suna cam așa: „Trebuie să-i ajutăm pe munteni că doar și ei sunt români.” Or această noțiune de „român” nu exista sub nicio formă în vocabularul și în documentele din cea de-a doua jumătate a secolului al XV-lea. Vlah, valah sau muntean, da erau niște denumiri care ar fi corespuns realității. În acest context, cum ar fi trebuit să reacționeze cinefilul român? Să renege o operă de artă care își propunea să injecteze publicului o oarecare doză de patriotism? Categoric, nu! Faptul că regimul comunist din acele timpuri exagera în ceea ce privește propaganda nu cred să mai fie o taină azi, decât pentru nostalgicii care luau de bune toate „realizărili și documentili” vremii. De altfel, aproape toate filmele turnate în anii comunismului aveau două direcții principale, două idei de căpătâi: unitatea națională și bineînțeles, lupta socială sau cu arma în mână contra exploatatorilor adică ideea de bază a comunismului bolșevic născut la Moscova și propovăduit cu elan în țările de după cortina de fier. Majoritatea acelor filme erau vădit propagandistice și acest aspect este mult mai vizibil astăzi când românii pot compara și pot aprecia cât de cât just actul artistic desprins din cea de-a șaptea artă. Așadar, dacă e să contabilizăm erorile și deformările de realitate din filmele românești, mă tem că nu ar rămâne niciunul care să intre în categoria adevărurilor absolute. De aceea nu ne rămâne decât să zâmbim amar la fantasmagoriile prezente sau prezentate în filmele românești și să le luăm ca atare. A, și ar mai trebui să mai facem ceva: să ne delectăm cu evoluțiile de top ale marilor actori români (dispăruți cam cu toții) care au dat uneori valoare chiar și celor mai serbede dialoguri sau secvențe, demonstrându-ne cu prisosință că cinematografia, da este pe merit, artă!
Despre film și propagandă – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
De la „framing” la insecte – Dumitru MONACU, scriitor
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
Editorial
Fraierul patriotic, specie exploatată de sezon – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere proporțiile dezastrului în care a ajuns să se scalde România, e evident că nu doar elevii bursieri, profesorii și directorii de...
Editorial
Pensiile speciale la momentul adevărului – Dumitru MONACU, scriitor
Despre pensiile speciale s-a scris și s-a vorbit atât de mult încât, pe bună dreptate, un editorial cu un așa subiect ar părea la...
Editorial
Un sacrificiu inutil și periculos – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e deloc întâmplător faptul că grosul măsurilor de austeritate lovesc în Educație. Poate puțin surprinzător, în condițiile în care situația în care a...
Editorial
Clasa politică se salvează din nou – Virgil COSMA, jurnalist
Astăzi, în Parlament, noul guvern își asumă răspunderea pentru pachetul de măsuri care trebuie să reducă deficitul țării. Urgența este dată de faptul că...
Editorial
Broasca, viceprimarii și bursele – Dumitru MONACU, scriitor
Nu știu alții cum sunt, dar eu când aud de reforme bugetare, simt că m-a pălit o ciocănitoare-n ceafă. Și asta pentru că în...
Editorial
Salarizarea aberantă a „miticilor” – Dumitru MONACU, scriitor
Aud vorbindu-se de o groază de timp despre necesitatea ajustării legii salarizării care, spun politicienii, are niște neajunsuri. În primul și-n primul rând despre...
Editorial
Protest anemic, realitate amară – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Săptămâna curentă a debutat, printre altele, cu protestul elevilor față de intențiile guvernanților de a masacra bursele, o măsură care, dacă e să-i credem...
Editorial
Cu frânele trase, spre nicăieri… – Dumitru MONACU, scriitor
Se spune adesea că omul sfințește locul. Se mai spune, mai nou și pe un ton exasperat, că dacă am avea măcar un Ilie...
Editorial
Pe pista altuia, dar cu tupeu propriu – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Ani întregi botoșănenii s-au tot plâns de bicicliștii de pe Pietonalul Unirii și, de parcă bicicliștii nu erau de ajuns, în peisaj au apărut...
Editorial
Așteptăm fapte, nu vorbe – Virgil COSMA, jurnalist
Avem guvern nou, avem plan de guvernare, avem promisiuni de reforme, dar nu avem vreo speranță că ne va fi mai bine. Mai mult...
Editorial
O fabrică de rapoarte fără inovații – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Așa cum am mai amintit și cu alte ocazii, primesc adesea feedback de la cititori. Apreciez asta, însă nu simt nevoia de conformare mulată...
Editorial
Ai AI, folosește-o! – Dumitru MONACU, scriitor
Fără îndoială, mediul online a devenit principala sursă de informații pentru orice savant sau gură-cască. Spre deosebire de defuncta sau, mă rog, muribunda presă...
Editorial
Un calcul cinic – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu sunt bani, suntem în criză și trebuie să luăm măsuri dure pentru a ieși la liman. Numai asta auzim zilele astea și acele...
Editorial
Un nou val de impostură – Virgil COSMA, jurnalist
Tupeu, aroganță, sfidarea electoratului? Care dintre acestea poate caracteriza mai bine formarea noului guvern? Cred că toate la un loc și încă un șir...
Editorial
Trei decenii de schimbări – George LAZĂR, director
Astăzi împlinim treizeci de ani de la prima apariție. Enunțul în sine ascunde aproximativ zece mii de ediții, în spatele cărora s-au aflat cel...
Botoșani
câțiva nori
15.6
°
C
15.6
°
15.5
°
89 %
0.8kmh
11 %
S
31
°
D
28
°
lun
33
°
mar
30
°
mie
26
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Un semn clar că şi pe trecere trebuie să fii cu ochii-n patru să n-o păţeşti.
EDITORIAL
Trăim niște vremuri în care manipularea prin „framing” este atât de perfid utilizată de diverse entități sau persoane „de bine” încât, în cazul minților...
EPIGRAMA ZILEI
La cât de mulți a arestat
Gânditu-m-am că s-ar putea
Să aibă ADN schimbat
În ... DNA!
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...