vineri, iunie 6, 2025
AcasăEditorialEducația, lăsată iar la voia întâmplării - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Educația, lăsată iar la voia întâmplării – Ciprian MITOCEANU, scriitor

După cum bine se știe, dar se tot ignoră, reforma Educației este absolut necesară, însă, ca de obicei, a fost abandonată la discreția unui singur personaj, ceea ce e greșit din start. La vremea ei, Ecaterina Andronescu a făcut ravagii în sistem astfel că, deși mulți au încercat să o detroneze, încă mai deține morbidul trofeu de gropar al învățământului. Asta pentru că a aplicat o viziune cât se poate de personală și haotică, ce a ignorat realitatea și nevoile societății. Reformă de dragul reformei și fiindcă așa a vrut Androneasca.

Revenind în actualitate, se pare că Daniel David și-a propus să o lase pe Andronescu fără lopată, prin urmare a demarat un soi de reformă. Spun „un soi” deoarece viziunea lui David are potențialul de a dinamita educația și mai rău decât au făcut-o petardele Androneascăi. David are și el o viziune și, la fel ca în trecutul cu probleme, doar viziunea lui contează. Nu e firesc ca reforma unui sistem atât de complex să fie lăsată la discreția unui singur factor de decizie, deși taman asta se tot întâmplă, iar consecințele nu sunt greu de anticipat. Consultarea cu cei din teritoriu, care luptă nemijlocit cu tarele sistemului de educație, e inexistentă. Ministru vrea ceva și aia o să se facă. Se vorbește despre creșterea normei didactice, despre mai multe examene la final de clasa a VIII-a și nu se discută deloc despre ceea ce contează cu adevărat și anume primenirea programelor școlare, prea îmbâcsite și lipsite de atracție.

Mai multe discipline la Evaluarea Națională nu înseamnă reformă, ci mai mulți bani în buzunarul statului. Nu de alta, dar industria meditațiilor a început să fie fiscalizată la modul serios și calculul e simplu. Mai multe discipline de examen, mai multe meditații, mai mulți profesori implicați și mai mulți bani încasați ca impozit pe venit. Asta e consecința marii reforme în învățământ.

Ne lăudăm că elevii din România studiază în clasa a IV-a ce învață cei din Germania și Italia în clasa a VI-a sau chiar la liceu, dar asta nu ne face mai deștepți sau mai competenți, ba dimpotrivă, rata analfabetismului funcțional și ca atare e ceva de speriat. Prea multe conținuturi inutile, prea mult balastru intelectual. Soluții există, dar ministrul nu are ochi să le vadă.

Alocarea procentului legal din PIB și cheltuirea responsabilă a fondurilor ar fi cei mai importanți pași. Școlarizarea viitorilor profesori ar trebui să se facă în institute pedagogice specializate pe arii curriculare, nu doar în universități, pe discipline de sine stătătoare. Nu de alta, dar cine are răbdarea, determinarea și resursele pentru a absolvi trei facultăți doar să-și asigure catedra într-o singură școală? Primenirea disciplinelor de studiu și adaptarea programelor de studiu la nivelul elevului real, nu raportarea la acel elev idealizat, care petrece patruzeci și opt din din douăzeci și patru de ore studiind implicat și asta doar pentru o singură disciplină de studiu, nu pentru toate. Astea sunt soluții la îndemână și de bun simț, nu e cazul să disecăm firul de păr în patru, eventual să se mai înființeze vreo câteva instituții care să cerceteze problema, așa cum se tot întâmplă în societatea noastră. Elevii cu cerințe educative speciale lipsesc din planurile ministrului, deși reprezintă o realitate cât se poate de presantă. Integrare în învățământul de masă și cu asta s-a terminat. Nicio corelație între piața muncii și ceea ce poate produce educația instituționalizată.

O viziune îngustă, orientată în special spre economii – și eventual încasări la bugetul de stat –, care ignoră că școala trebuie să fie despre viitor, nu despre trecut. Reforma educației presupune analize reale, dialog între toți factorii implicați, programe pe termen lung, nu doar schimbări pentru că așa i s-a năzărit cuiva și așa facem.

O reformă impusă de sus în jos, fără dialog și fără respect pentru realitate, nu va face decât să îngroape și mai adânc un sistem deja bolnav.

 

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer fragmentat
27.6 ° C
27.6 °
27.6 °
70 %
13.1kmh
76 %
vin
28 °
S
29 °
D
30 °
lun
21 °
mar
23 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

În oraşul verde sunt unii care exagerează totuşi.  

EDITORIAL

Când vine vorba de Crin Antonescu, multă lume se gândește la liberalul cu plete din anii ’90 care vorbea frumos și se poziționa întruna...

EPIGRAMA ZILEI

La mare, la soare, Fetițele sunt goale La fel ca ale sale Buzunare...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...