„Am luat decizia de a onora toate plățile la aceste jocuri, ținând cont de istoria și statutul pe care Superbet îl are în industria jocurilor din România. Suntem cunoscuți ca operatorul de pariuri și casino care plătește orice câștig, indiferent de sume” – comunicatul celor de la Superbet după ce o eroare la jocurile de tip slot a generat câștiguri și pentru jucători, nu doar pentru companie. S-a întors roata, cum se spune. Treizeci de milioane de euro împărțite la șapte mii cinci sute de români. În medie, cam patru mii de euro de căciulă. Douăzeci de mii de lei, tradus în bani românești.
Aparent, un dezastru pentru Superbet, care a pierdut câștigul declarat pentru doi ani și jumătate – credeți sau nu, dar compania face „doar” zece milioane pe an. Nu prea mult și noroc că Bolo s-a arătat indulgent față de industria jocurilor de noroc și nu a băgat taxe mai mari, că cine știe ce se întâmpla. În realitate, se poate bănui o campanie de marketing bine pusă la punct și care, având în vedere dimensiunile industriei de profil în România, nici nu a costat prea mult. La nivel mondial, românii reprezintă cam 0,33% din economia globală, adică nu reprezentăm mare lucru. Suntem, în schimb, o forță atunci când vine vorba despre jucat online. 3,1% din ce se învârte în domeniu la nivel mondial. Doar online… Suntem de zece ori mai activi la jocurile de noroc decât atunci când vine vorba de creat valoare economică.
Din ianuarie până în iunie 2025 – doar jumătate de an – românii au băgat 5,5 miliarde de lei în pariuri, loterii și cazinouri. Oficial vorbind, au cheltuit mai mult pe păcănele decât pe cazări la hotelurile din țară – că tot ne plângem că unii preferă să-și facă vacanțele peste hotare. Evident, comparația trebuie privită cu oarece suspiciune ținând cont de evaziunea uriașă din domeniul Horeca, dar vorbim de date oficiale, puse în circulație de Institutul Național de Statistică.
3,1% din piața mondială pe jocuri de noroc reprezintă o cotă importantă, pe care se bat toți jucătorii importanți din domeniu. Dacă am reprezenta măcar jumătate din asta în ceea ce privește consumul de carte, am fi chiar mai deștepți decât ne pretindem, dar românul visează bani, nu minte. După așa-zisul bug care le-a golit conturile celor de la Superbet pentru a umple buzunarele sparte ale jucătorilor, numai despre asta se vorbește. Până și elevii de școală regretă ce fraieri au fost că nu au băgat bani în „Fire Blaze Red Wizard”. Cu alte cuvinte, păcănelele au mai mult decât un viitor în țara asta.
Treizeci de milioane băgate în publicitate nu e mare lucru la o industrie care rulează peste două miliarde pe an. Chiar dacă habar nu am care e diferența dintre roșu și negru păcănea și nu am dat clic nici măcar din curiozitate pe vreun site de gen, sunt efectiv asaltat de publicitatea țintită. Deloc întâmplător, în topul reclamelor e Superbet cel atât de păgubit, dar și de corect, iar asta se întâmplă de ceva vreme. Ce reclamă e mai bună decât „Suntem cunoscuți ca operatorul de pariuri și casino care plătește orice câștig, indiferent de sume”? Operatorul plătește orice câștig, asta înseamnă că sunt multe, indiferent de sume sugerează că se câștigă, nu glumă. Ironic e „Ca cei care acceptă toate pariurile și orice miză la jocuri. Și ne dorim ca acest lucru să nu se schimbe”. Cum să dorești să schimbi ceva ce merge atât de bine?
Strategia asta cu „eroarea” nu e nouă și merge foarte bine. Vinerea neagră a devenit foarte populară printre românii amatori de chilipiruri după ce strategii de la Emag au „greșit” prețurile pe site, astfel că norocoșii au cumpărat super-plasme la preț de plasturi pentru bătături. La ediția următoare vânzările au explodat deoarece amatorii de chilipiruri au dat buluc pe site ca muștele la miere. Au fost și „erori”, dar mulți dintre cei care visau să cumpere valoare la preț de sticle reciclabile au cumpărat ceva ce nu intenționau inițial. Cu alte cuvinte, marketing de calitate superioară, genul care transformă pierderea în oportunitate.
La fel stă treaba și cu Superbet. Au pierdut, dar vor câștiga. Din toate punctele de vedere. Publicitate de miliarde la preț de milioane. Nema impozit pe profit – care profit, că s-a dus pe plătit buguri și plătit comunicate de scuze în presă. În realitate, ce credeți că se va întâmpla cu banii plătiți fericiților câștigători? Vor reveni în burțile păcănelelor, pur și simplu banii câștigați astfel nu au altă soartă. Asta să nu mai pomenim de investiția inițială.
Cred că e cazul unei anchete foarte serioase cu privire la incident – deocamdată se pare că doar compania a făcut o investigație internă, dar autoritățile statului dorm în birouri. Asta pentru că pariurile aduc prosperitate, dar în niciun caz pariorilor.