Ministerul Educaţiei va premia şi în acest an „Creatori de Educaţie”

0

Selecția națională de bune practici în învățământul primar și gimnazial românesc „Creatori de Educație” a ajuns la cea de-a doua ediție. Regulamentul în baza căruia este organizat acest concurs naţional a fost actualizat în conformitate cu propunerile primite de la toți actorii din sistemul educațional românesc.

<Creatori de Educație> își propune recunoașterea învățătorilor și profesorilor din ciclul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă la dezvoltarea competențelor-cheie ale elevilor, prin implementarea Noului Curriculum Național. Aceasta este singura competiție dedicată exclusiv cadrelor didactice care folosesc metode și strategii didactice interactive/inovatoare, care aplică în mod creativ programele școlare la nivel primar/gimnazial, care generează schimbare/progres școlar la nivelul claselor de elevi cu care lucrează și care își adaptează demersul didactic, în mod inventiv, la nevoile și interesele elevilor. Nu în ultimul rând, în cadrul selecției se pune accent pe actul pedagogic din comunitățile dezavantajate, pe prevenirea sau reducerea absenteismului sau abandonului școlar, pe creșterea șanselor elevilor de continuare a studiilor în niveluri superioare de educație și crearea unui spațiu educațional incluziv”, se arată într-un comunicat transmis de conducerea Ministerului Educaţiei.

Astfel, prin intermediul platformei online dedicate, creatorideeducatie.ro, începând din 4 mai şi până pe 19 iunie,  activitățile cadrelor didactice pot fi înscrise, crescând șansele ca profesorii propuși să fie recunoscuți public drept veritabili Creatori de Educație. Înscrierile pot fi făcute de elevi, părinți sau colegi din sistemul de învățământ, reprezentanți ai societății civile etc. De asemenea, cadrele didactice își pot înregistra singure activitățile în selecție.

În perioada 19 iunie – 17 iulie, are loc validarea online privind condițiile de eligibilitate a propunerilor înscrise. Ulterior, toate modelele educaționale validate vor fi publicate pe platforma creatorideeducatie.ro, în secțiunea „Listă modele de bune practici 2020”.

În perioada 17 iulie – 21 august, se va desfășura evaluarea tehnică a propunerilor validate. Aceasta va fi realizată de o comisie numită prin decizia managerului de proiect, iar la final vor fi acordate 50 de premii, după cum urmează: 20 de premii pentru nivelul primar

30 de premii pentru nivelul gimnazial (Trunchi Comun, Curriculum la Decizia Școlii, activități extracurriculare/extrașcolare).

Din cele 50 de premii acordate la nivel primar și gimnazial, în funcție de numărul și categoria de proiecte validate, maxim 20 de premii se vor acorda celor mai bune proiecte realizate, offline și online, în condiții speciale de urgență în contextul pandemiei cu noul coronavirus, dintre care maxim cinci premii pentru unitățile de învățământ din zone dezavantajate.

 „Creatori de Educație” este organizat în cadrul proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED

„Creatori de Educație” se desfășoară anual, între 2019 și 2021. Selecția națională de bune practici în educație reprezintă un element important al subactivității „Informarea decidenților de politici educaționale, experților și partenerilor educaționali relevanți privind actualizarea curriculumului național”, ce are rolul de a populariza  experiențele de succes ale cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial.

Proiectul „CRED” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Proiectul se implementează la nivel național și are 12 parteneri (instituții publice): Institutul de Științe ale Educației, opt Case ale Corpului Didactic din fiecare regiune de dezvoltare și trei inspectorate școlare. Casa Corpului Didactic Botoşani este partener coordonator în Regiunea Nord – Est în cadrul acestui proiect.

Anul trecut au fost premiate
două proiecte botoşănene

La ediţia din 2019, printre cele 20 câștigătoare, s-au aflat şi două proiecte botoşănene.

Proiectul „Septempunctata”, ce are la bază metoda team-teaching şi care a fost dezvoltat de profesorul dr. Daniela Păduraru de la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare”.

Proiectul „Septempunctata” a ajuns în 2019 la cea de a şaptea ediţie. În ultimii ani, el a devenit regional şi, chiar dacă şi-a păstrat denumirea, fiecare ediţie a avut o altă temă: buburuze, narcise, libelule, bujori, fluturi, macul de câmp etc.

În cadrul „Septempunctata”, elevilor li se anunţă tema, iar aceştia îşi aleg domeniul în care vor să-şi facă proiectul (artistic, ştiinţific, publicistic) prin care vor să abordeze subiectul. Urmează o etapă de documentare, după care proba de evaluare interdisciplinară. Aceasta presupune o abordare tematică a literarului şi a nonliterarului, prin utilizarea şi rezolvarea mai multor tipuri de itemi. Subiectele sunt alcătuite de profesori de la şcoli diferite, judeţe diferite din ţară, dar şi din Republica Moldova. Evaluarea este interactivă, lucrându-se în echipă şi, în loc de note, se acordă licurici.

Este o reconfirmare a faptului că învățământul de calitate se poate face în orice colț al țării, în orice școală, dacă există voință și o colaborare între cei trei actori ai actului educațional: cadru didactic, elev și părinte. An de an ne propunem să creştem, iar acest premiu ne demonstrează că suntem pe drumul cel bun. Şcoala înseamnă mai mult decât programa şcolară obligatorie. Şi noi, profesorii, contribuim la conturarea drumului în viaţă a celor mici”, a declarat  Daniela Păduraru.

Un alt proiect botoșănean s-a clasat în primele 10 la capitolul popularitate. Este vorba de proiectul educațional „Săptămâna colorată” al profesorului Florentina Dănilă de la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”. Acesta are menirea de a aduce elevilor și profesorilor bucuria de a descoperi și de a crea împreună. „Elevii mici adoră surprizele, sunt foarte activi dacă se folosesc metode interactive şi dau mai mult randament dacă nu sunt stresaţi şi au impresia că doar se joacă. Pe întreaga perioadă a proiectului, fiecare săptămână a avut o culoare-pretext. Toate activităţile desfăşurate s-au pliat, pe cât posibil, pe culoarea respectivă. Foarte importantă a fost contribuţia părinţilor prin surprizele pregătite la finalul unei săptămâni. Momentul final al proiectului a fost deosebit de atractiv: fiecare copil, prin tragere la sorţi, a primit o culoare şi un coleg pentru care a pregătit o cutie cu surprize în culoarea respectivă”, se arată în descrierea de pe site-ul creatorideeducație.ro.

+2 -0
se încarcă...